Tobaksproducenterne

Tobaksproducenterne om ny tobakslov: Lad være med at gentage fejl

Brancheforeningen Tobaksproducenterne roser forebyggelsesaftale for styrket håndhævelse af regler for tobak og nikotin. Man bør dog tage højde for de negative konsekvenser af overregulering.

Direktør for Tobaksproducenterne, Tine Marie Daell

Regeringen og forligspartierne har netop præsenteret en ny forebyggelsesaftale målrettet børn og unges forbrug af alkohol, tobak og nikotin. Aftalen indeholder en række initiativer, bl.a. styrkede indsatser imod illegal handel med tobaks- og nikotinprodukter, standardisering af selve cigaretten og en højere afgift på nikotinposer – men ikke cigaretter.

”Den illegale handel med cigaretter, puff bars og nikotinposer tager til. Vores produkter er ikke for mindreårige, men det tager dem, der sælger illegalt, ikke hensyn til. Derfor er det meget positivt, at forebyggelsesplanen indeholder styrket håndhævelse med de eksisterende regler og flere ressourcer til kontrol”, udtaler Tine Marie Daell.

Derudover påpeger Tine Marie Daell, at det giver mening ikke at hæve afgiften på cigaretter.

”Vi har allerede nogle af de dyreste cigaretter i EU, vi har udstillingsforbud, standardiserede indpakninger, smagsforbud for e-cigaretter og meget mere. Vi har også fået en markant øget grænsehandel og illegal handel til skade for både virksomheder, butikker og forbrugere – uden at det har givet et nævneværdigt fald i rygning. Det er et klart signal om, at meget af det, man har gjort, enten ikke har virket, eller endda har skabt nye problemer”, siger Tine Marie Daell og henviser til, at flere unge bruger illegale e-cigaretter, såkaldte puff bars.

Standardiserede cigaretter er symbolpolitik

Forebyggelsesaftalen indebærer standardisering af selve cigaretten. Det vil betyde, at Sundhedsstyrelsen fremadrettet vil skulle bestemme, hvordan en cigaret skal se ud, f.eks. om producentens varemærke skal fjernes, og om der skal fremgå en sundhedsadvarsel. Tilsvarende initiativ blev vedtaget for cigaretpakken i 2020.

”Det er symbolpolitik og chikane af producenten – og effekten er begrænset, hvis ikke ikke-eksisterende. Da man indførte standardisering på snuspakker i Norge, steg forbruget efterfølgende. Jeg kan ikke tolke det som andet end et forsøg på at belaste producenten med endnu en produktionsomstilling”, siger Tine Marie Daell og tilføjer:

”Det er et skråplan, at man sætter myndigheder til at designudvikle sundhedsskadelige, men absolut lovlige produkter. Hvad er det næste produkt, hvor Sundhedsstyrelsen skal bestemme farver og skrifttyper – alkohol? Fastfood?”.

Standardiserede tobaksprodukter er tilmed nemmere for kriminelle at kopiere, og det er sværere for både kontrolmyndigheder og forbrugere at kende forskel på en legal cigaret og en kopicigaret, der ofte ikke lever op til reglerne for indhold.

Tobaksafgift hiver grænsehandlen i vejret

Grænsehandlen med nydelsesmidler er ifølge Skatteøkonomisk Redegørelse 2023 steget fra ca. 4 mia. kr. i 2019 til 4,5 mia. kr. i 2022. Det er grænsehandlen med tobak, der har fået den samlede grænsehandel til at vokse, og grænsehandlen med tobak er nu på sit højeste niveau siden 2010.

Sammenlignet med vores nærmeste nabolande,Tyskland og Sverige er prisen på cigaretter dyrere herhjemme, og Danmark ligger blandt toppen, når det kommer til cigaretpriser i EU.

”Grænsehandlen med cigaretter et eksploderet, og vi har fået illegale tobaksfabrikker i Danmark, imens andelen af danske rygere er stagneret. Man har ikke fået den effekt af afgiftsstigningerne, som man blev lovet. Til gengæld bliver danske butikker udkonkurreret af tyske og svenske grænsehandelsbutikker. En cigaret bliver ikke mindre usund af at være købt hos Fleggaard”, siger Tine Marie Daell og tilføjer:

”Når man til gengæld hæver afgiften på nikotinposer, får man endnu mere grænsehandel og illegal handel. Der er allerede 30 kr. til forskel imellem Danmark og Sverige.”

Hæver man tobaksafgiften, så en pakke cigaretter vil få en gennemsnitspris på 100 kr., vurderer Skatteministeriet, at ca. 73 % af forbruget vil bestå af grænsehandlede cigaretter.

Illegale e-cigaretter er konsekvensen af overregulering

Samtidig er der, efter at smagsforbuddet for e-cigaretter trådte i kraft, fremvokset et illegalt marked for e-cigaretter i form af de såkaldte puff bars, der ofte sælges målrettet mod børn og unge via sociale medier, uden at der er kontrol med hverken indhold, smag eller mængden af nikotin.

”Før i tiden brugte børn og unge ikke e-cigaretter. Nu har vi puff bars i skolegården. Det skyldes, at man vedtog et smagsforbud for e-cigaretter, der har åbnet op for det illegale marked. Derfor er min klare opfordring til politikerne at være varsomme med overregulering. Lad være med at gentage tidligere fejl”, udtaler Tine Marie Daell.

Se vedhæftet faktaboks om "Danskernes Rygevaner 2022" for information om tobaks- og nikotinforbruget i Danmark.

Præsentation af Tobaksproducenterne

Tobaksproducenterne er en brancheforening, der repræsenterer British American Tobacco, Japan Tobacco International og Imperial Brands, der tilsammen udgør ca. 85 pct. af det danske tobaksmarked.

Præsentation af Tobaksproducenterne

Følg pressemeddelelser fra Tobaksproducenterne