NREP sælger boligportefølje på 1.220 enheder til Orange Capital Partners

Transaktionen viser NREP's evne til at eksekvere over den samlede fondscyklus, dvs. udvikling, drift og salg, samt evne til at opbygge institutionelle kvalitetsporteføljer med global appel. For OCP er købet en mulighed for at udvide eksponeringen mod kvalitetsboliger i Norden.
Porteføljens største ejendom er Greensquare Garden, som består af 313 lejelejligheder fordelt på 30.000 kvm. Ejendommen blev tildelt DGNB Guld-certificering i 2020.

NREP sælger en boligportefølje på ca. 110.000 kvm til Orange Capital Partners (OCP). Ejendommene var ejet af NREP’s Nordic Strategies Fund II (NSF II), som blev etableret i 2016.

Porteføljen består af 1.220 moderne lejelejligheder fordelt på syv ejendomme på attraktive adresser i København (ca. to tredjedele af porteføljen) og Aarhus (en tredjedel).

Ejendommene er enten nybyggede eller vil stå færdige i år. Det drejer sig om Teglgårdshusene, Greensquare Garden, Nordhuset, Ørestad Have, Ressourcerækkerne, Risskov Brynet og Lisbjerg – Made in Aarhus. De er overvejende grad (ca. 95% af porteføljen) udviklet af NREP og partnere.

Dette er det seneste i en række opkøb af boligejendomme i Norden foretaget af OCP, som fremstod med det stærkeste bud blandt en række interesserede parter.

Umiddelbart efter lanceringen af ​​NSF II i 2016 blev udviklingen af ejendommene påbegyndt som en del af NREP’s strategi om at investere i og udvikle indkomstgenererende aktiver, der understøttes af den demografiske udvikling.

De syv ejendomme er velbeliggende kvalitetsbyggerier med stærke bæredygtighedsegenskaber. De forventes alle at opnå DGNB-certificering. I 2020 blev det 30.000 kvm store Greensquare Garden tildelt DGNB Guld som det største danske boligbyggeri. Derudover er der brugt innovative genbrugsmaterialer i ​​Ressourcerækkerne, herunder genbrugte mursten fra Carlsberg-bryggerierne og beton og genbrugstræ fra Københavns Metro.

"Dette er en betydelig transaktion for NREP. Den illustrer vores evne til at opbygge institutionelle kvalitetsporteføljer med global appel – både hurtigt og i stor skala. Vi viser samtidig mangfoldigheden i ​​vores investeringsstrategi, i dette tilfælde med en succesfuld exit efter seks år, i modsætning til andre tilfælde hvor vi fastholder en langsigtet ejer- og driftstilgang. Boligejendomme, særligt med højkvalitets- og velbeliggende lejelejligheder, som det er tilfældet i denne portefølje, har bevist deres robusthed og fremstår særligt attraktive for investorer, der ønsker at øge deres eksponering i Norden,” siger Jakob Flymer, investeringsdirektør hos NREP. Han tilføjer:

”NREP har længe været pioner for miljømæssig og social bæredygtighed inden for fast ejendom. Den stærke interesse, vi har set for denne portefølje, vidner om, at strategien er den rigtige, og vi er glade for at se, at den skaber genklang hos et internationalt publikum.”

Joris Voorhoeve, partner hos Orange Capital Partners, siger: "Denne portefølje matcher kernen i vores investeringsstrategi: betalbare og bæredygtige boliger på tværs af nøgleregioner i Europa. I løbet af de seneste 12 måneder har vi haft et stærkt momentum i Norden, og vi er i Danmark på den lange bane. NREP fortsætter med at sætte nye standarder med sine udviklingsprojekter på tværs af Norden, og vi er glade for at kunne tilføje denne betydelige transaktion til vores danske boligportefølje af høj kvalitet.”

OCP blev rådgivet af Bruun & Hjejle, COWI og EY. OCP har endvidere tilknyttet Cobblestone som ejendomsadministrator for de københavnske ejendomme i porteføljen og Taurus for Aarhus-ejendommene. Nykredit har ydet finansiering til transaktionen.

NREP A/S er en nordisk ejendomsvirksomhed med base i København som udvikler, administrerer, investerer og innoverer for at forbedre det byggede miljø til fordel for alle stakeholdere. NREP har en langsigtet tilgang til værdiskabelse på tværs af sine primære segmenter: Boliger, logistik, plejehjem og kontorer. Virksomheden har flere end 500 ansatte, og ejendomsporteføljen på mere end 5,5 mio. kvadratmeter i Danmark, Finland, Sverige, Norge og Polen har en samlet værdi på over 90 mia. kr. NREP foretager i gennemsnit mere end en investering om ugen og er en anerkendt pioner inden for bæredygtighed, kundefokus og brug af ny teknologi. Se mere på www.nrep.com