NREP og KPC finder sammen om københavnske kontorprojekter

NREP og KPC har netop indgået en aftale om et 15.000 kvm byggeri i Teglholmen. Parterne tog i begyndelsen af januar første spadestik til et byggeri i Nordhavn. Begge projekter er inden for NREP’s kontorkoncept, Woods. Samarbejdet mellem partnerne er nyt men langt fra udtømt.
NREP og KPC har netop taget første spadestik til et kontorbyggeri i Nordhavn (billedet), som efter planen åbner ultimo 2023. Et andet kontorbyggeri er på vej på Teglholmen. Begge projekter er inden for NREP’s kontorkoncept, Woods.

NREP og KPC har, uafhængigt af hinanden, været blandt de meste aktive aktører i udviklingen af Teglholmen og Nordhavn i København. I et nyt samarbejde tager virksomhederne fat på at bygge moderne kontorfaciliteter på nogle af de to områders allersidste byggefelter.

”Vi er en stor spiller på udviklings- og entreprisemarkedet, og NREP er en gigantisk spiller på det danske ejendomsmarked. Dermed er der en vis naturlighed i, at vi finder sammen. Samtidig har vi stor erfaring med kontorbyggeri, så disse to første projekter falder direkte inden for vores kernekompetence,” siger Jesper Jørgensen, CEO, KPC Ejendomsudvikling.

De to byggerier er inden for NREP’s kontorkoncept, Woods, som er målrettet små og mellemstore virksomheder. Woods-konceptet skiller sig ud på fleksibilitet og service, så virksomheder dels har plads til at vokse, dels kan tilbyde en attraktiv arbejdsplads med kvaliteter, der giver medarbejderne lyst til at møde ind. Projekterne bæredygtighedscertificeres samtidig til DGNB Guld.

NREP åbnede i foråret 2021 det første Woods-kontorhus, Augusthus, nær DR Byen.

”På trods af corona-epidemien har vi oplevet, at virksomhedernes interesse for Woods har været ganske overvældende. Det bekræfter os i tesen om, at der er plads i markedet til et moderne, bæredygtigt, fleksibelt og brugerrettet kontorprodukt. Nu bygger vi yderligere to kontorhuse, og vi har appetit på endnu flere,” siger Toke Clausen, der er Head of Woods Office hos NREP.

Stor aktivitet på vej
Det seks etager høje kontorhus på Teglholmen, der bl.a. vil have en dagligvarebutik i stueetagen og fuld parkeringskælder, skal nu tegnes færdigt, hvorefter byggetilladelsen kan indhentes. Der forventes første spadestik i 2023, og byggeriet ventes at stå færdigt i første halvår af 2025. Der blev i begyndelsen af januar taget første spadestik til kontorhuset i Nordhavn, som efter planen åbner ultimo 2023.

Projekter som disse er kendetegnet ved en høj grad af kompleksitet, ligesom der var et forholdsvist kort vindue til at få detaljerne i aftalen om byggeriet på Teglholmen på plads. Dermed lykkedes det kun at nå til enighed, fordi tillid mellem parterne muliggjorde en hurtig beslutningsproces.

”Vi har en række projekter i støbeskeen, så et nyt samarbejde bekommer os vel. Der er en gensidig tillid, ligesom vi har en god indbyrdes forståelse af, hvordan vi tænker ejendomsudvikling. Nu har vi sat to skibe i søen, og det vil forhåbentligt være startskud til en række udviklingsprojekter inden for både kontor og andre segmenter,” siger Thomas Riise-Jakobsen, som er partner hos NREP.

NREP’s overtagelse af de to byggerier sker som en traditionel ’forward purchase’, hvor betaling sker, når byggeriet af kontorfaciliteterne er færdigt.

KPC: Jesper Jørgensen, CEO, 2272 7645, jej@kpc.dk
NREP: Anders Rosendahl, pressekontakt, 4048 3766, anro@nrep.com

NREP A/S er en nordisk ejendomsvirksomhed med base i København som udvikler, administrerer, investerer og innoverer for at forbedre det byggede miljø til fordel for alle stakeholdere. NREP har en langsigtet tilgang til værdiskabelse på tværs af sine primære segmenter: Boliger, logistik, plejehjem og kontorer. Virksomheden har flere end 400 ansatte, og ejendomsporteføljen på mere end 5,5 mio. kvadratmeter i Danmark, Finland, Sverige, Norge og Polen har en samlet værdi på over 90 mia. kr. NREP foretager i gennemsnit mere end en investering om ugen og er en anerkendt pioner inden for bæredygtighed, kundefokus og brug af ny teknologi. Se mere på www.nrep.dk