Novo Nordisk Fonden støtter mere naturvidenskab til børn og unge

Den 7. februar 2019 åbner Novo Nordisk Fonden igen for ansøgninger til naturvidenskabelig uddannelse og formidling.

Der var stor interesse for Novo Nordisk Fondens støtte til naturvidenskabelig uddannelse og formidling ved fondens ansøgningsrunde i efteråret 2018.

Her modtog fonden ikke mindre end 202 ansøgninger, hvoraf 19 fik støtte. Projekterne viste et kvalificeret ansøgerfelt, hvor både børnehavebørn og unge i grundskole og gymnasier samt museer, videnskabsformidling, forskning og fritidstilbud fik støtte gennem fondens opslag.

Allerede den 7. februar åbner Novo Nordisk Fonden igen for ansøgninger til naturvidenskabelig uddannelse og formidling. Forårets ansøgningsrunde har frist den 13. marts 2019, og her uddeles op til 25 mio. kr.

Forårets ansøgningsrunde giver støtte til naturvidenskab i skole og fritid

I forårets ansøgningsrunde kan man søge støtte til naturvidenskabelig uddannelse og formidling for børn og unge fra daginstitution til og med ungdomsuddannelser. Herudover kan man søge støtte til projekter, der udbreder interesse for naturvidenskab og teknologi til den brede befolkning og styrker debatten på området.

Der kan søges om støtte til projekter med en budgetramme mellem DKK 100.000 og DKK 3 mio. og med en varighed på op til fem år.

Eksempelvis kan der søges støtte til udvikling af STEM-undervisning eller til sciencekonkurrencer. Eller der kan søges om støtte til formidlingsprojekter som sommerskoler, videnskabsformidling og offentlig debat.

Novo Nordisk Fonden sætter langsigtet ind på uddannelse og formidling

Den naturvidenskabelige uddannelse og formidling er et område, der har Novo Nordisk Fondens opmærksomhed. Derfor vil det fremover være muligt at søge støtte til området to gange om året. I efteråret kan man søge støtte til små og store projekter indenfor naturvidenskabelig uddannelse og formidling, og som supplement hertil opretter fonden nu muligheden for at søge støtte til mindre projekter i foråret.

”I Novo Nordisk Fonden er vi stolte af at være trådt ind på arenaen for naturvidenskabelig uddannelse og formidling, og det er vores langsigtede mission at understøtte arbejdet på dette område. Vi glæder os til at modtage ansøgninger med nye initiativer til projekter, og vi har fokus på fortsat at lære, lytte og udvikle os sammen med ansøgerne, så vores opslag understøtter miljøet bedst muligt”, siger Berith Bjørnholm, der er leder afdelingen for naturvidenskabelig uddannelse og formidling i Novo Nordisk Fonden.

Få mere information om forårets ansøgningsrunde

Novo Nordisk Fonden inviterer til informationsmøder om forårets ansøgningsrunde på følgende dage:

Fredag den 1. februar kl. 15.00-16.30: VIA University College, Aarhus

Mandag den 4. februar kl. 16.00-17.30: Novo Nordisk Fonden, Hellerup

Onsdag den 6. februar kl. 16.00-17.30: SDU, Odense

Tilmelding til informationsmøderne åbner i uge 3 på Novo Nordisk Fondens hjemmeside.

Læs mere om det nye opslag, søgekriterier og ansøgningsprocessen her. https://novonordiskfonden.dk/da/grants/projektstoette-til-naturvidenskabelig-uddannelse-og-formidling/

Information om efterårets opslag følger senere.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 16 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.