Novo Nordisk Fonden sætter fokus på forskning inden for plantebiologi til fremme af bæredygtig fødevareproduktion

Novo Nordisk Fonden har netop afsat 1,8 mia. kr. til fortsættelse af sit Challenge Programme i yderligere fem år. Et af årets tre temaer bliver forskning inden for plantebiologi, der er et nyt støtteområde for fonden.

I 2050 forventes Jordens befolkning at nå tæt på 10 mia. mennesker. At brødføde den voksende befolkning er en stor udfordring for landbrugssystemet, der skal øge fødevareproduktionen og samtidig reducere produktionens indvirkning på miljø og klima.

Gennem sit Challenge Programme, der søger svar på globale udfordringer inden for sundhed eller teknologi, sætter Novo Nordisk Fonden nu fokus på forskning inden for plantebiologi, der kan bidrage til udvikling af en mere stabil, ressourceeffektiv og bæredygtig fødevareproduktion. Under temaet ”Modern Plant Science – towards a Sustainable World” vil fonden bl.a. støtte forskningsprojekter, der søger at skabe ny viden om f.eks. plantemikrobiomet, eller projekter, som vil udvikle modstandsdygtige afgrøder over for f.eks. oversvømmelser og tørke.

”Målet med dette tema i Challenge Programme er at udforske og anvende plantevidenskab og bioteknologi til at reducere fejlernæring og forbedre menneskers sundhed gennem bæredygtigt landbrug,” siger Niels-Henrik von Holstein-Rathlou, Head of Research and Innovation Grants i Novo Nordisk Fonden.

Plantebiologi er et nyt støtteområde for Novo Nordisk Fonden. Temaet er valgt som følge af, at fonden i de kommende år vil øge sit bidrage til skabelse af et mere bæredygtigt samfund. Fonden annoncerede i juni, at den vil firedoble sine årlige udbetalinger til projekter, der kan forbedre menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet over de kommende fem år.

Challenge Programme blev etableret for fem år siden, og Novo Nordisk Fondens bestyrelse har netop afsat i alt 1,8 mia. kr. til fortsættelse af programmet i de kommende fem år.

Temaet “Modern Plant Science – Towards a Sustainable World” er et af tre temaer i årets Challenge Programme. De to øvrige er: “Emerging Infectious Diseases” og “How Dietary Factors Affect the Human Microbiome”.

Om Challenge Programme

Challenge Programme fokuserer på dybdegående forskning rettet mod specifikke globale udfordringer inden for årligt valgte forskningstemaer. Bevillingerne er hver på 60 mio. kr. udbetalt over en 6-årig periode og giver forskergrupper mulighed for at udforske en vigtig problemstilling inden for de valgte temaer.

Tilgangen kan være tværfagligt og er ikke begrænset til en specifik metode eller disciplin. Projektet skal være forankret ved et dansk universitet, hospital eller anden ikke-kommerciel vidensinstitution.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og samfundets bæredygtighed. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 16 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Sammenhængen mellem hjerte og hjerne skal undersøges i stort forskningsprojekt24.9.2018 12:23pressemeddelelse

Hvordan påvirker psyken hjertesygdom? Det er omdrejningspunktet i et nyt stort forskningsprojekt, Heart and Mind, der vil undersøge sammenhængen mellem mentalt helbred og hjertesygdom på baggrund af en bevilling på 7,5 mio. kr. fra Novo Nordisk Fondens Forskningsprogram i sygepleje. Nylig dansk sygeplejeforskning har vist, at hjertepatienter med angst har dobbelt så høj dødelighed som andre hjertepatienter efter et år. Forskningsmæssigt har man dog hidtil haft stort fokus på andre risikofaktorer som motion, kolesterol og rygning, mens psykiske risikofaktorer ikke er blevet undersøgt i samme grad. ”Hvor læger typisk fokuserer på diagnostik og behandling af sygdomme, undersøger sygeplejeforskningen dét at være syg. Nu viser det sig så, at psykiske faktorer kan påvirke hjertesygdomme, og det vil vi undersøge yderligere, ” siger professor Selina Kikkenborg Berg, Hjertecentret Rigshospitalet, Københavns Universitet og forskningsleder på projektet. ”Vi vil desuden undersøge om kognitiv terap

Christine Antorini bliver direktør for Novo Nordisk Fondens nye naturvidenskabelige LIFE-læringscenter for børn og unge1.9.2018 09:00pressemeddelelse

Forhenværende undervisningsminister Christine Antorini bliver direktør for LIFE, et nyt stort nationalt og almennyttigt læringscenter inden for naturvidenskabelige fag, der er finansieret af Novo Nordisk Fonden. LIFE har som mål at løfte undervisningen i naturvidenskabelige fag for børn og unge i hele landet i både grundskolen og ungdomsuddannelserne. Initiativet vil blive et supplement til den almindelige undervisning. En bevilling på 123 mio. kroner dækker opstarten af centret de første to år. Herefter er det hensigten, at bevillinger på op til i alt knapt 1,6 mia. kroner skal finansiere centrets aktiviteter de næste 10 år, samt at LIFE bliver etableret som en selvstændig fond, når etableringsfasen er gennemført. ”Med LIFE vil vi sammen med skolerne inspirere til virkelighedsnær og eksperimenterende naturfagsundervisning i ordets bredeste forstand. Forundringsparathed, skaberglæde og nysgerrighed er omdrejningspunktet for en langsigtet indsats for at styrke STEM-fagene og naturvidens