Novo Nordisk Fonden giver life-science-studerende mulighed for at dygtiggøre sig i Silicon Valley

Novo Nordisk Fonden har givet en bevilling på syv mio. kr. til et nyt program, der giver danske studerende en unik mulighed for at få et femmåneders virksomhedsprojekt i en opstartsvirksomhed i Silicon Valley i USA, et af verdens førende innovationsmiljøer.

Programmet, der er et af de eneste af sin art i Danmark, henvender sig til studerende på master-niveau inden for life-science, ingeniørvidenskab og andre relaterede områder.

Formålet er at give de studerende et øget kendskab til og erfaring med innovation og entreprenørskab. Sideløbende med projektforløbet vil de studerende få indblik i pitching, forretningsudvikling og andre kundskaber af en række amerikanske eksperter på området.

"Det er rigtig godt, at de studerende tager ud i verden og får nye ideer og inspiration. Det gør dem stærkere og klogere, og Danmark rigere. Derfor er det her projekt fremragende – Silicon Valley vil inspirere og udfordre de studerende, så de fremover vil se på udfordringer og løsninger på nye måder," siger uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers.

Birgitte Nauntofte, adm. direktør i Novo Nordisk Fonden, siger: ”Danmark har behov for, at der er flere, der ønsker at blive entreprenører. Gennem dette program ønsker Novo Nordisk Fonden at bidrage til, at flere studerende opnår interesse for forskning med kommercielt mål samt opnår indsigt i og kompetencer inden for innovation og forretningsudvikling og på den baggrund vil vælge en karrierevej som entreprenører.”

I alt op til 20 dygtige studerende – fem per semester – vil over de kommende to år få mulighed for at komme på i et virksomhedsprojekt i Silicon Valley. Det første hold forventes at starte i august 2019 og vil blive udvalgt på baggrund af indsendte ansøgninger i åben konkurrence. Ansøgningsrunden forventes åbnet i januar 2019. De studerende vil blive indlogeret sammen i USA, og udover dækkede boligomkostninger modtager de studerende yderligere et stipendie, der skal hjælpe dem med at dække deres yderligere omkostninger.

Programmet har fået navnet International Innovation Project og er udviklet i samarbejde med Innovation Center Denmark, Silicon Valley (ICDK), der står for programmet, herunder at identificere og udvælge relevante virksomheder.

ICDK er et samarbejde mellem Udenrigsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet, der med 12 års tilstedeværelsen i Silicon Valley har et bredt netværk og en god kontakt til innovationsmiljøerne.

Om Innovation Centre Denmark, Silicon Valley

Silicon Valley er et af verdens hot-spots for innovation og har et helt unikt øko-system bestående af risikovillig kapital, nogle af verdens førende universiteter og industrier også inden for Life science. ICDK bygger bro mellem Danmark og Silicon Valley, både for virksomheder og videregående uddannelser og forskning. ICDK har været i Silicon Valley siden 2006.

Christian Mostrup Scheel, presseansvarlig, Novo Nordisk Fonden, tlf.: 3067 4805, cims@novo.dk

Jeppe Dørup Olesen, Science Attaché, tlf. +1 650 283 9414, jepole@um.dk

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 16 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Professor Lene B. Oddershede bliver chef for Novo Nordisk Fondens uddelinger til naturvidenskabelig og teknisk forskning11.10.2018 12:10Pressemeddelelse

Professor og centerleder Lene B. Oddershede, Københavns Universitet, skal stå i spidsen for Novo Nordisk Fondens nye indsats, der skal være med til at styrke forskning inden for naturvidenskab, tekniske videnskaber og interdisciplinaritet. Novo Nordisk Fonden meldte i juni i år ud, at den planlægger at firedoble sine årlige udbetalinger frem mod år 2023 og samtidig vil udbrede sin støtte til flere områder. Naturvidenskabelig og teknisk videnskabelig forsk­ning har stor betydning for fremskridt inden for sundhed og bæredygtighed. Samtidig er tværfaglig forskning vigtig, da mange store videnskabelige gennembrud finder sted i grænsefladerne mellem fagfelter. Lene B. Oddershede siger: ”Jeg glæder mig til at være med til styrke forskningen inden for de naturvidenskabelige og tekniske videnskaber. Som forsker har jeg arbejdet i grænseområdet mellem fysik, medicin og biologi, og jeg håber, at jeg kan bruge min viden fra både national og international forskning til at sikre, at Novo Nordisk Fo

Hanna Line Jakobsen skal stå i spidsen for Novo Nordisk Fondens uddelinger til sociale og humanitære formål2.10.2018 14:00Pressemeddelelse

Hanna Line Jakobsen, udviklingsdirektør i Unicef Danmark og forhenværende præsident i Røde Kors i Danmark, bliver chef for Novo Nordisk Fondens sociale og humanitære område og dermed for udmøntningen af fondens nye strategi på området. Fonden planlægger at øge sin støtte til sociale og humanitære indsatser betragteligt i de kommende år. Fonden ønsker at medvirke til at forbedre livskvalitet og livsmuligheder for udsatte børn og unge gennem ud­dannelse, udvikling af kompetencer samt sundhedsindsatser. ”Jeg har i mere end 20 år arbejdet med indsatser for udsatte børn og unge, og jeg er stærkt motiveret af at finde løsninger, som giver dem både en god barndom og en god indgang til voksenlivet. Derfor er jeg også begejstret for at skulle stå i spidsen for fondens nye strategi på det sociale og humanitære område og derigennem bidrage til at skabe konkrete forbedringer i børn og unges livsmuligheder,” siger Hanna Line Jakobsen. Hanna Line Jakobsen kommer fra en stilling som udviklingsdirektø