Nets selger sine konto-til konto baserte tjenester til Mastercard

Nets og Mastercard har i dag offentliggjort at Mastercard kjøper Nets’ konto-til konto baserte tjenester, som inkluderer clearing, realtidsbetalinger og digitale regningsbetalinger, for 2,85 milliarder euro.

Salget er i tråd med Nets’ europeiske strategi om å fokusere på sine sterke og skalerbare forretningsområder overfor forretningsdrivende (Merchant Services) og prosessering (Financial & Network Services).

— Vi har i løpet av de siste fem årene bygget opp en sterk konto-til konto plattform med globale vekstperspektiver. Men for fullt ut å realisere det internasjonale vekstpotensialet ut over vår eksisterende geografiske tilstedeværelse, kreves evner og ressurser som kun en etablert global markedsleder besitter. Med sin internasjonale rekkevidde er Mastercard i en unik posisjon til å kunne forløse det potensiale som vår konto-til-konto plattform har. Avtalen styrker vår fleksibilitet til å ta del i den pågående konsolideringen av betalingsindustrien. Den gjør oss også i stand til å utvide vår ledende posisjon som en «one-stop shop» for forretningsdrivende og som en sterk tilbyder av prosesseringstjenester til banker på tvers av Europa, sier Bo Nilsson, CEO i Nets.

Tilgangen til Nets’ teknologi og medarbeidere innenfor området vil komplementere Mastercards eksisterende kompetanse innen konto-til konto området.

— De globale perspektivene for realtidsbetalinger akselererer. Denne avtalen styrker vår unike posisjon som en one-stop partner som kan dekke alle banker, forretninger og nasjoners betalingsbehov. I kombinasjon med Mastercards nåværende virksomheter som Vocalink, Transfast og Transactis får vi nå en innovasjonskraft og ekspertise innenfor realtidsbetalinger som virkelig differensierer oss, sier Michael Miebach, Chief Product & Innovation Officer i Mastercard.

Virksomheten som selges dekker hovedparten av forretningsområdet Nets Corporate Service. Dette inkluderer clearing, realtidsbetalinger, digital regningsbetaling som Betalingsservice i Danmark og AvtaleGiro/eFaktura i Norge. Nets eID og Digitisation services, er ikke en del av handelen og forblir en del av kjernevirksomheten i Nets.

Avtalen skal nå godkjennes av relevante myndigheter, før handelen kan betraktes som endelig.

Will O’Connor, Mastercard Communications, will.oconnor@mastercard.com,
+1 914-325-4025

Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, satjo@nets.eu, tlf. 915 39 846,

Om Nets

Om Mastercard:

Mastercard (NYSE:MA), www.mastercard.com er en teknologivirksomhet i den internasjonale betalingsindustrien. Vårt globale prosesseringsnettverk kobler sammen , forbrukere, finansielle institusjoner, forretninger, nasjoner og virksomheter i mer enn 210 land og områder. Mastercards produkter og løsninger gjør handel i hverdagen – i forbindelse med shopping, reiser, drift av virksomhet og økonomistyring– enklere, sikrere og mer effektivt for alle.

Følg saker fra Nets

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nets