Nets: 2020 var et år med store forandringer for den fysiske handel

Coronapandemien forandrede betingelserne for fysisk handel radikalt i 2020. Mange brancher i Norden oplevede som forventet en negativ udvikling. Den nedadgående trend for kontantbetaling accelererede kraftigt i hele Norden og forbrugernes opbakning til det kontantløse samfund blev forstærket, samtidig med, at antallet af kontaktløse betalinger øgedes kraftigt. Det viser årets Nordic Payment Report fra Nets.

– 2020 var et barskt år for den fysiske handel. Restriktioner och social isolation på grund af Coronapandemien var hård mod mange brancher og ændrede forbrugsmønstre for kunderne, herunder hvordan de brugte deres penge og hvor de købte ind, siger Simon Buchwaldt-Nissen, chef for produktstrategi og transformation hos Nets.

Nordic Payment Report er en årlig rapport som Nets udgiver, baseret på statistik omkring betalinger og relaterede emner for forretningsdrivende med fokus på den fysiske handel. Nets sammenligner de nordiske forbrugeres handels- og betalingsmønstre gennem egne kortdata fra betalingsterminaler og supplerer denne indsigt med en stor årlig meningsmåling blandt forbrugerne. Formålet med rapporten er at dele trends og tendenser omkring betalinger på tværs af de nordiske lande.

Hovedkonklusioner fra rapporten:

• Næsten alle fysiske handelskategorier i Norden fik negativ vækst* i 2020. Supermarkeder havde derimod et stærkt år i de fleste lande, hvilket også gjorde sig gældende for handelskategorier indenfor salg af produkter til hjemmet.

• Forbrugernes betalingsmønstre – som normalt forandres langsomt – udviklede sig hurtigt i 2020. Kontanter accelererede sin nedadgående trend og mere end knap hver femte danske forbruger anvender ikke mere kontanter.

• Kontaktløse betalinger øges fortsat i Danmark, som har den ubestridte nordiske førertrøje i denne disciplin, med hele 87 procent af alle transaktioner.

Tal for hovedkategorierne i Danmark:
  • Butikker: - 6,0 procent
  • Supermarkeder: + 7,2 procent
  • Restauranter og cafeer: -25,3 procent
  • Transport: - 11,6 procent
  • Servicesektoren: -17,4 procent

Rapporten indholder også information om hvordan forbrugerne ser på de forskellige muligheder for betaling med kort og hvordan de forandrer sig, samt autoriseringsmetoder, digitale kvitteringer og loyalitetsprogrammer.

Rapporten kan downloades på: https://info.nets.dk/nordic-payment-report-2020

* Nets Spending Index viser tilvæksten i antal korttransaktioner i den fysiske handel. Datagrundlaget baserer sig på en godkendt metode der viser et repræsentativt udvalg af forretningsdrivende og udsalgssteder der sammenlignes fra år til år. På den måde sikres det, at datagrundlaget ikke påvirkes af Nets egne tal, men giver en retvisende indikation på de forandringer som sker inden for de forskellige hovedkategorier.

Mere information:

Har du spørgsmål til rapporten, kan du kontakte Simon Buchwaldt-Nissen chef for produktstrategi og transformation, Nets på sibuc@nets.eu

Billeder

Om Nets

I Nets ser vi enklere og mere bekvemme betalingsløsninger som grundlaget for vækst og fremskridt – både kommercielt og for samfundet. Med hovedkvarter i Ballerup og mere end 4.000 medarbejdere placeret rundt omkring i Europa hjælper vi erhvervslivet i Europa med at gøre hverdagen lidt nemmere for deres kunder baseret på sikre og stabile betalinger. At gøre i morgen lidt nemmere end i dag. Det er, hvad driver os. Se mere på www.nets.eu