Næste generation IoT: Telia lancerer LTE-M i Danmark

Netværksteknologien LTE-M rummer et stort potentiale for at endnu flere danske virksomheder kan udnytte Internet of Things (IoT). Større datamængder og mere fleksibilitet kombineret med høj stabilitet og ultralavt energiforbrug gør LTE-M til en attraktiv IoT-løsning inden for fx logistik, transport, industri og sundhed.
Netværksteknologien LTE-M er målrettet IoT-brugsscenarier behov for større og mere frekvente datamængder.
I 2018 var Telia det første mobilselskab i Danmark, der lancerede et landsdækkende NarrowBand-netværk (NB-IoT). Dermed åbnedes en verden af muligheder for at forbinde genstande og maskiner i intelligente, energieffektive netværk, og teknologien er siden implementeret af flere virksomheder i bl.a. affaldscontainere og elmålere.

Nu lanceres næste generation af IoT-teknologien i form af LTE-M, som kombinerer NB-IoT’s unikke egenskaber med hensyn til dækning og batteritid med en række nye fordele i forhold til datamængder, hastighed og mobilitet.

Mobilitet og øget datatrafik
IoT-enhederne til såvel NB-IoT og LTE-M er særdeles effektive med et lavt energiforbrug og kan give en batterilevetid på helt op til ti år. Det betyder, at enhederne kan fungere i årevis uden behov for at skifte batteri, hvilket er praktisk, hvis de er monteret i eksempelvis container, lygtepæle, kloakker eller fjerntliggende steder.

Både NB-IoT og LTE-M har en bredere dækning og dyb penetration ind i bygninger. Det gør teknologierne optimale til IoT-løsninger, der befinder sig i områder med begrænset dækning, inde i bygninger eller nede i kældre.

Det nye LTE-M netværk placerer sig således i et”sweet spot” med hensyn dækning, energieffektivitet, stabilitet – plus mobilitet og hastighed. LTE-M understøtter datahastigheder på op til 1 Mbps, hvilket betyder, at teknologien er fleksibel nok til fx standardopløsningsvideo samt applikationer, der kræver moderat overvågning af data. Alt sammen med en ressourceeffektivitet, der gør det muligt at implementere løsningen i meget stor skala. Det nye LTE-M netværk er i stand til at supportere hand-over mellem mobilmaster – hvilket gør det velegnet til kørende installationer, som fx biler og tog.

”Connectivity er ikke en one-size standardvare. Det er afgørende, at teknologien passer til det behov og den kontekst, som løsningen skal fungere i. Derfor er vi meget tilfredse med, at vi nu kan udvide en i forvejen stærk IoT-værktøjskasse med det nye netværk, som vi tester med en række kunder. Vi kan nu levere flere forskellige teknologier afhængig af, om opgaven kræver en løbende rapportering af data med lavt strømforbrug eller et mere avanceret ad hoc-system, som kræver mere båndbredde. Telia er det eneste mobilselskab i Danmark, der tilbyder både NB-IoT og LTE-M”, siger Henrik Kofod, Teknologidirektør hos Telia Danmark.

De forskellige IoT-teknologier:
  • NB-IoT: Optimal til stationære genstande og installationer, der sender meget lidt data (fx en skraldespand eller elmåler). Ting, der er monteret inde i bygninger eller endda i kældre. Har ultralavt strø,mforbrug og kan køre på batteri.
  • LTE-M: God til mobile enheder, som sender begrænsede datamængder (fx en gps-tracker på et køretøj). Behøver ikke adgang til strøm og kan køre på batteri. Optimal dækning og stabilitet.
  • LTE (4G): Ideelt til mobile genstande og installationer, som flytter sig hurtigt. Kan I IoT-tilstand sende moderat til meget data. Bør have adgang til strøm.

Læs mere om Telias IoT-løsninger: https://www.telia.dk/enterprise/iot/

Henrik Kofod, Teknologidirektør, Telia Danmark