Mølleporten i Stege er kandidat til Brolæggerprisen 2023

Vordingborg Kommune har gennemført en vellykket restaurering af Mølleporten og den omkringliggende belægning, som nu indrammer byporten på flotteste vis.

Vordingborg Kommune indstilles på baggrund af projektet ved Mølleporten i Stege. Udførende entreprenør er laugsfirmaet Dansk Kvalitets Brolægning ApS fra Stensved. Foto: Brolæggerlauget.

Brolæggerlauget i DI Byggeri har i år nomineret Mølleporten til Brolæggerprisen 2023 som den ene af tre flotte projekter. De to andre kandidater er brostensgaden Ramsherred i Rudkøbing og nye adgangsstier til kirken i Skibet ved Vejle. Brolæggerlaugets priskomité vil senere på året udpege den endelige prisvinder.

Mølleporten i Stege på Møn er en af landets bedst bevarede byporte fra middelalderen. I forbindelse med restaurering af selve bygningen har Vordingborg Kommune sørget for, at de omkringliggende belægninger er blevet fornyet, så byporten i dag fremstår i en æstetisk helhed, som fremhæver byens vigtige kulturarv. Derfor nomineres kommunen til prisen.

De 1.200 kvadratmeter granitbelægninger er udført af laugsfirmaet Dansk Kvalitets Brolægning ApS fra Stensved, og brolæggermester Bjørn Nordstrøm forklarer, at selve vejen forbi porten er sat med chaussésten i et bueforbandt, som vendes i midterlinjen, og dermed tydeliggør færdselsretningen for bilerne.

Den kombinerede cykel- og gangsti har sit tracé igennem porten, og er sat i gamle, nordiske brosten i varierende størrelser. Overfladen på cykelstien er desuden jetbrændt for at gøre belægningen skridsikker og for at markere afgrænsningen mod fodgængerområdet. Belægningerne afsluttes med knoldebrolægning ind mod kampestensfundamenterne ved de omkringliggende huse, og inde i selve Mølleporten er den originale pigstens- og brostensbelægning gravet frem og besvaret ved en nænsom restaurering.

- Projektet er udført i et rigtig godt samarbejde med Lykke+Nielsen Arkitekter, tilsynet fra Niras, hovedentreprenør Bo Rasmussens Eftf. og ikke mindst anlægsingeniør Knud Jørgensen fra Center for Vej, Natur og Miljø, udtaler brolæggermester Bjørn Nordstrøm, og slutter: - Vi er stolte over, at vi med projektet har fået lov til at medvirke ved bevarelsen af en af Danmarks sidste middelalderbyporte.

Fakta:
Brolæggerlauget i DI Byggeri har siden 1986 uddelt Brolæggerprisen til en bygherre, rådgiver, institution eller kommune, der har vist nytænkning og særlig idérigdom i forbindelse med et eller flere belægningsarbejder.

Ved bedømmelsen i priskomitéen lægges der lige megen vægt på kreativitet, valg af materialer og den håndværksmæssige kvalitet. Yderligere tæller det også, at bygherren eller de projekterende teknikere har formået at føre kvalificeret tilsyn med arbejdets udførelse og sikret, at større fejl ikke fremtræder i det færdige resultat.

Oldermand Claus Johnsen på tlf. 4011 0808