Byggetilladelser: Første fald i sagsbehandlingstiderne i syv år

Ventetiden på en byggetilladelse er faldet for første gang i syv år. Men de kommunale forskelle er stadigt for store, lyder det fra DI Byggeri.

Anders Stouge, direktør i DI Byggeri. Foto: DI.

For første gang i syv år er de kommunale ventetider på byggetilladelser faldet, viser en ny analyse fra DI Byggeri. I gennemsnit falder sagsbehandlingstiderne fra 75 til 64 dage fra 2022 til 2023. I samme periode er er antallet af kommunale byggesager faldet med 15 procent, som skal ses i lyset lavere byggeaktivitet, der er ramt at stigende renter, og det kan forklare de kortere ventetider, lyder det fra Anders Stouge, direktør i DI Byggeri.

- Det er enormt positivt, at kommunerne har nedbragt ventetiden på at få en byggetilladelse i hus. En langsom sagsbehandling forsinker byggerierne, og svækker den lokale erhvervsudvikling. Så det er vigtigt, at kommunerne arbejder med at optimere sagsbehandlingen, så vi sikrer en endnu hurtigere og smidigere vej gennem systemet for både virksomheder og borgere, siger Anders Stouge og fortsætter:

- Byggeaktiviteten har været faldende og kommunerne har dermed også haft færre byggesager at behandle. Jeg havde derfor også forventet, at sagsbehandlingstiderne ville tage et dyk i år, siger han.

Der er dog stadig store kommunale forskelle, når det kommer til sagsbehandlingstiderne. Odder Kommune skiller sig ud med landets korteste ventetid på kun 5 dage, mens Frederikssund repræsenterer den modsatte ende af skalaen med en gennemsnitlig ventetid på 193 dage. På trods af at byggesagsbehandlingstiderne er faldet for alle typer af byggesager, så ligger byggesagsbehandlingstiderne samlet set fortsat over kommunernes egne servicemål.

- Så store forskelle i ventetiderne understreger et klart potentiale for forbedring i de kommuner, der kæmper med lange sagsbehandlingstider. Odder Kommunes imponerende effektivitet bør tjene som inspiration for andre, mens Frederikssund må adressere de udfordringer, der fører til over et halvt års ventetid på byggetilladelser, siger Anders Stouge.

Se hvor lang ventetiden er i din kommune her.

Læs analysen af ventetiden på en byggetilladelse her.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ben Ron på tlf. 2830 5452.