Ventetiden på en byggetilladelse falder i Nordjylland

Mens ventetiden på at få grønt lys til at bygge i Jammerbugt ligger på i gennemsnit 111 dage, så er ventetiden halveret i Thisted, hvor det kun tager 24 dage. I hele otte nordjyske kommuner falder ventetiden på en byggetilladelse, viser nye tal fra DI Byggeri

Årets lancering af ventetiden på en byggetilladelse viser, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid varierer fra fem dage i Odder Kommune til næsten 200 dage i Frederikssund Kommune. I Nordjylland kan man forvente at få en byggetilladelse efter 24 dage i Thisted Kommune, mens ventetiden er næsten fem gange så lang i Jammerbugt Kommune.

Det viser nye tal fra DI Byggeri. Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle oplysninger i byggesagen, så det er den reelle sagsbehandlingstid i kommunerne, der måles på.

- Man skal selvfølgelig helst ikke vente over 100 dage på en byggetilladelse. Der er helt sikkert plads til forbedringer rundt omkring, men det er alle vores nordjyske kommuner heldigvis godt i gang med. Vi har en intensiv dialog med kommunerne, hvor vi går vi lidt dybere ned i årsagerne og de arbejdsprocesser, der ligger omkring det at udstede en byggetilladelse. Det er jeg sikker på, at vi på den lange bane får noget positivt ud af og altså dermed også kortere ventetider i flere af vores nordjyske kommuner, siger udvalgsleder Michael Jørgensen fra DI Byggeri Nordjylland.

DI Byggeri Nordjylland glæder sig derfor over, at ventetiden er faldet i otte kommuner i Nordjylland. F.eks. i Brønderslev, hvor den faldet fra i gennemsnit 62 dage til 48 dage. I Frederikshavn er ventetiden faldet fra 58 dage til 45 dage, og i Mariagerfjord er den faldet fra 71 til 42 dage. Også i Aalborg, Vesthimmerland, Morsø, Thisted og på Læsø er ventetiderne på at få sagsbehandlet en byggetilladelse blevet kortere.

- Det er meget positivt, at det går den rette vej med ventetiden. Forsæt det gode arbejde, lyder det fra Michael Jørgensen, DI Byggeri Nordjylland.

F.eks. har Thisted på blot et år halveret ventetiden fra i gennemsnit 50 dage til kun 24 dage.

- Det er rigtig godt gået og et eksempel på, at der er meget at vinde. Min oplevelse i dialogen med kommunerne er, at det giver bedre sagsbehandling, når vi snakker om, hvordan kommunerne og virksomhederne kan hjælpe hinanden med at få kortere ventetider, siger Michael Jørgensen, DI Byggeri Nordjylland.

Hjørring Kommune er en af de kommuner, der har været involveret i udviklingen af det nye samarbejde. Her ser vicekommunaldirektør Bettina Hedeby Madsen også en række fordele ved det nye samarbejde.

- Vi har en fælles interesse i, at kommunernes bidrag til sagsbehandlingen forløber så smidigt som muligt. Når sagsbehandlingstiderne varierer har det ofte en række forskellige årsager, som hver især skal adresseres. Sagsbehandlingstiderne skal selvfølgelig ikke være længere end nødvendigt, men gennem det fælles ansvar, som jeg oplever i samarbejdet, tror jeg på, at vi kan gøre sagsbehandlingen bedre og mere forudsigelig til gavn for virksomhederne, siger Bettina Hedeby Madsen.

Udvalgsleder for DI Byggeri Nordjylland Michael Jørgensen, telefon 21 24 34 55
Regional konsulent for DI Byggeri Nordjylland Dennis Jensen, telefon 20 65 52 02