Dansk Mode & Textil

Modebranchen skal øge eksporten for at holde væksten i live

Del
Copenhagen Fashion Week står for døren, og her skal de danske modevirksomheder håbe på et stort internationalt fremmøde. Ifølge de seneste tal fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil er det nemlig i udlandet, væksten skal hentes, hvis man vil holde trit med rekordåret 2017. Det kræver en intensiveret eksportindsats, lyder det fra brancheorganisationens direktør.

Modebranchen har i løbet af årrække vokset sig til en markant og omfangsrig branche i dansk erhvervsliv. Væksten har været nogenlunde konstant, og derfor var det heller ingen større overraskelse, at 2017 endte med en rekordomsætning for salget af beklædning på 45 mia. kr.

Brancheorganisationen Dansk Mode & Textil har analyseret branchen forud for Copenhagen Fashion Week, der starter i morgen. Analysen viser, at hvis branchen skal fortsætte sin vækst, skal det ske via eksport.

Både 2017 og de foreløbige tal for 2018 viser nemlig med al tydelighed, at det er på eksportmarkederne, danske modevirksomheder skal skabe vækst. I første kvartal af 2018 faldt salget af beklædning til de danske modebutikker nemlig 6 %, mens eksporten steg med 5 %.

”Vi må konstatere, at salget af dansk beklædning til de hjemlige modebutikker endnu en gang har taget et dyk her i starten af 2018. Den udvikling har, trods enkelte år med opblomstring, været meget udtalt i de seneste ti år. Derfor har de danske modevirksomheder over en bred kam prioriteret eksportmarkederne, og den prioritering har båret frugt,” fortæller adm. direktør i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen.

Han uddyber:

”Tidligere kunne du godt drive et modebrand udelukkende med salg til danske kunder. Det er utænkeligt i dag. Hvis du vil overleve som modevirksomhed, er der ingen vej uden om eksporten, og du skal have en klar strategi, hvis du vil have succes. Det er i høj grad eksporten, der har været definerende for de modevirksomheder, der har klaret sig godt siden finanskrisen.” 

I 2017 udgjorde eksporten 65 % af de danske modevirksomheders samlede tøjsalg. Det svarer til ca. 30 mia. kr.

Skandinavien er ikke længere nok

I løbet af de seneste 10 år er eksporten af beklædning steget 40 %. Det er primært på nærmarkederne, de danske modevirksomheder sælger deres varer. Især Tyskland har været en drivkraft, og i 2017 aftog tyskerne dansk tøj for 9 mia. kr. Det er 14 % højere end året forinden. Derudover er dansk mode populær i Sverige, Holland, Norge og Storbritannien, som er de resterende på listen over de fem største modemarkeder.

Thomas Klausen ser dog gerne, at dansk mode kommer endnu længere ud i verden.

”Der tegner sig efterhånden et billede af, at det ikke længere er nok at eksportere til Norge og Sverige. Er man som dansk modevirksomhed ikke allerede i gang med eksport uden for Skandinavien, er det ved at være på høje tid. Ellers risikerer man at blive sat af i en branche, hvor konkurrencen er hård og global,” siger branchedirektøren. 

Dansk Mode & Textils seneste analyse viser også, at det ikke længere udelukkende er på nærmarkederne, de danske modevirksomhed oplever stigende efterspørgsel. Flere af branchens virksomheder peger eksempelvis på USA som det største vækstmarked, mens interessen fra lande som Frankrig, Belgien og Italien også har været for opadgående.

”Det vidner om, at branchen er gået ind i en ny fase. Virksomhederne har etableret sig på de nære markeder, og det har rustet dem til at satse på markeder, der ligger længere væk. Hvis modebranchen fortsat kan udbygge de eksisterende markeder og samtidig slå igennem i for eksempel USA, ser fremtiden overordentlig positiv ud. Der er ingen tvivl om, at de danske modevirksomheder fortsat har et stort vækstpotentiale,” slutter Thomas Klausen.

Branchedirektøren understreger, at de danske modevirksomheder i tillæg også skal have en skarpt defineret strategi for salg via de digitale salgskanaler, hvis de vil fremtidssikre væksten.

Vedlagt: Oversigt over den danske modebranches udvikling 2013-2017 samt oversigt over de ti største eksportmarkeder.

Nøgleord

Kontakter

Vedhæftede filer

Information om Dansk Mode & Textil

Dansk Mode & Textil
Dansk Mode & Textil
Birk Centerpark 38
7400 Herning

97117200http://www.dmogt.dk

Dansk Mode & Textil er brancheorganisationen for de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 medlemsvirksomheder, og som branchens naturlige omdrejningspunkt varetager vi branchens interesser i relevante nationale og internationale forhold.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil

Hosebinderlauget optager tre nye bindebrødre – og åbner for kvinder13.6.2023 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I år byder det legendariske midtjyske Hosebinderlaug tre nye bindebrødre velkommen. Lauget samler og ærer de mænd, der har gjort en forskel for landsdelens historiske tekstilindustri, og samles hvert år til en ceremoni fyldt med traditioner. Men traditionerne står for fald efter 71 år, for laugets styrelse foreslår, at kvinder fra 2024 kan optages som bindesøstre. Noget som aldrig er sket før.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye