Modebranchen skal øge eksporten for at holde væksten i live
Modebranchen har i løbet af årrække vokset sig til en markant og omfangsrig branche i dansk erhvervsliv. Væksten har været nogenlunde konstant, og derfor var det heller ingen større overraskelse, at 2017 endte med en rekordomsætning for salget af beklædning på 45 mia. kr.
Brancheorganisationen Dansk Mode & Textil har analyseret branchen forud for Copenhagen Fashion Week, der starter i morgen. Analysen viser, at hvis branchen skal fortsætte sin vækst, skal det ske via eksport.
Både 2017 og de foreløbige tal for 2018 viser nemlig med al tydelighed, at det er på eksportmarkederne, danske modevirksomheder skal skabe vækst. I første kvartal af 2018 faldt salget af beklædning til de danske modebutikker nemlig 6 %, mens eksporten steg med 5 %.
”Vi må konstatere, at salget af dansk beklædning til de hjemlige modebutikker endnu en gang har taget et dyk her i starten af 2018. Den udvikling har, trods enkelte år med opblomstring, været meget udtalt i de seneste ti år. Derfor har de danske modevirksomheder over en bred kam prioriteret eksportmarkederne, og den prioritering har båret frugt,” fortæller adm. direktør i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen.
Han uddyber:
”Tidligere kunne du godt drive et modebrand udelukkende med salg til danske kunder. Det er utænkeligt i dag. Hvis du vil overleve som modevirksomhed, er der ingen vej uden om eksporten, og du skal have en klar strategi, hvis du vil have succes. Det er i høj grad eksporten, der har været definerende for de modevirksomheder, der har klaret sig godt siden finanskrisen.”
I 2017 udgjorde eksporten 65 % af de danske modevirksomheders samlede tøjsalg. Det svarer til ca. 30 mia. kr.
Skandinavien er ikke længere nok
I løbet af de seneste 10 år er eksporten af beklædning steget 40 %. Det er primært på nærmarkederne, de danske modevirksomheder sælger deres varer. Især Tyskland har været en drivkraft, og i 2017 aftog tyskerne dansk tøj for 9 mia. kr. Det er 14 % højere end året forinden. Derudover er dansk mode populær i Sverige, Holland, Norge og Storbritannien, som er de resterende på listen over de fem største modemarkeder.
Thomas Klausen ser dog gerne, at dansk mode kommer endnu længere ud i verden.
”Der tegner sig efterhånden et billede af, at det ikke længere er nok at eksportere til Norge og Sverige. Er man som dansk modevirksomhed ikke allerede i gang med eksport uden for Skandinavien, er det ved at være på høje tid. Ellers risikerer man at blive sat af i en branche, hvor konkurrencen er hård og global,” siger branchedirektøren.
Dansk Mode & Textils seneste analyse viser også, at det ikke længere udelukkende er på nærmarkederne, de danske modevirksomhed oplever stigende efterspørgsel. Flere af branchens virksomheder peger eksempelvis på USA som det største vækstmarked, mens interessen fra lande som Frankrig, Belgien og Italien også har været for opadgående.
”Det vidner om, at branchen er gået ind i en ny fase. Virksomhederne har etableret sig på de nære markeder, og det har rustet dem til at satse på markeder, der ligger længere væk. Hvis modebranchen fortsat kan udbygge de eksisterende markeder og samtidig slå igennem i for eksempel USA, ser fremtiden overordentlig positiv ud. Der er ingen tvivl om, at de danske modevirksomheder fortsat har et stort vækstpotentiale,” slutter Thomas Klausen.
Branchedirektøren understreger, at de danske modevirksomheder i tillæg også skal have en skarpt defineret strategi for salg via de digitale salgskanaler, hvis de vil fremtidssikre væksten.
Vedlagt: Oversigt over den danske modebranches udvikling 2013-2017 samt oversigt over de ti største eksportmarkeder.
Nøgleord
Kontakter
Simon HansenPresse- og kommunikationschef
Tlf:40227222sh@dmogt.dkVedhæftede filer
Information om Dansk Mode & Textil
Dansk Mode & Textil er brancheorganisationen for de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 medlemsvirksomheder, og som branchens naturlige omdrejningspunkt varetager vi branchens interesser i relevante nationale og internationale forhold.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil
Danmark har brug for en national handlingsplan for tekstiler7.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis den danske mode- og tekstilbranche skal være blandt de førende i den cirkulære omstilling og fastholde sit betragtelige samfundsbidrag, er der behov for et styrket politisk fokus og en tydelig, ambitiøs vision for tekstilområdet. Derfor lancerer brancheorganisationen Dansk Mode & Textil i dag sit politiske udspil til en national handlingsplan for tekstiler. Et udspil der indeholder en række initiativer, der involverer bl.a. forbrugerne, branchens virksomheder, forsknings- og uddannelsessektoren samt flere offentlige instanser.
Tilbageholdende forbrugere trækker dansk modesalg ned5.8.2024 08:29:13 CEST | Pressemeddelelse
Den danske modebranches salg faldt i 2023 seks procent, og tendensen er fortsat i starten af 2024, hvor omsætningen i årets første tre måneder faldt 10 procent. Det er særligt tilbageholdende forbrugere i både ind- og udland, der er årsag til tilbagegangen, lyder det fra brancheforeningen DM&T, som op til åbningen af Copenhagen Fashion Week har analyseret branchens økonomiske tilstand.
DM&T inviterer til EU-debat med tekstiler i fokus10.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den danske mode- og tekstilbranches står overfor massiv regulering fra EU, og dermed får det kommende Europa-Parlamentsvalg også stor betydning for branchen. Derfor inviterer brancheorganisationen DM&T fem kandidater og alle interesserede til EU-debat med fokus på tekstiler. Der sker mandag den 13. maj hos tekstilvirksomheden DILLING i Sunds.
Sportsbranchen bliver en del af brancheorganisationen DM&T8.5.2024 13:40:40 CEST | Pressemeddelelse
Efter mere end tre år strategisk samarbejde bliver brancheforeningen Sportsbranchen.dk nu indlemmet i DM&T, som i forvejen repræsenterer de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Det sker for skabe én stærk platform, som kan varetage branchens interesser og hjælpe medlemmerne i en stadigt mere kompleks hverdag.
DM&T styrker den politiske indsats med ny chefkonsulent26.10.2023 12:44:53 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganistionationen Dansk Mode & Textil (DM&T) styrker det politiske arbejde med tiltrædelsen af Cecilie Friis, som per 1. oktober er ansat som chefkonsulent på Public Affairs-området. Hun kommer fra en stilling hos konsulenthuset Rud Pedersen og har bl.a. også erfaring fra Christiansborg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum