Minister afviser at forbyde omstridt Huawei-video – nu kan alle se den

Huawei Danmark offentliggør nu dummyen til Youtube-serien “Tech med Tommy”, som firmaet for nylig fremviste for udvalgte journalister. Uden at have set videoen forsøgte en Venstre-politiker at få Børne- og Undervisningsministeren til at forbyde, at videoen blev brugt i undervisningen på den danske skoler. Ministeren har nu afvist anmodningen og svaret, at det er op til skolerne selv at vælge undervisningsmateriale.

Hvad der var tænkt som en almindelig CSR-aktivitet, endte med at stjæle mediebilledet fredag, da Huawei Danmark fremviste dummyen på deres seneste tiltag ”Tech med Tommy” - en serie af explainer-videoer på Youtube, hvor teknologiske emner som bluetooth, 5G, cloud og kunstig intelligens bliver forklaret i børnehøjde.

- Helt ærligt, så havde jeg aldrig forestillet mig, at en enkelt fakta-baseret video rettet til børn kunne fremkalde så stærke følelser. Vi har set folketingspolitikere, som har prøvet at få os bandlyst af Børne- og Undervisningsministeren – uden at de nogensinde har set vores video. Det er en overvældende automatreaktion på noget, som i mine øjne er ganske harmløst, siger Tommy Zwicky, der er kommunikationschef i Huawei Danmark og vært i de 2-3 minutter lange film.

Allerede inden videoen var færdigredigeret – og uden at han havde set det – spurgte Venstre-politikeren Michael Aastrup Jensen, om Børne- og Undervisningsministeren agtede at forbyde, at den omtalte video blev brugt som en del af undervisningen i de danske skoler. Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har netop afvist, at videoen skal forbydes. I svaret lyder det blandt andet:

- Jeg er overbevist om, at man ude på skolerne er i stand til at udvælge undervisningsmaterialer, så undervisningen lever op til ånden i folkeskolens formål om at forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre og styrke elevernes evner til at diskutere, reflektere og tage kritisk stilling, skriver Pernille Rosenkrantz-Theil.

Hos Huawei Danmark er der tilfredshed med ministersvarene.

- Vi har aldrig tænkt, at vores videoer er stilet specifikt mod skolebrug, men vi har sagt, at hvis forældre, skolelærere eller andre fagpersoner også kan se en ide at bruge videoerne sammen med børnene, så skal de være velkomne, siger Tommy Zwicky.

For at imødekomme andre kritikere og eksperter har Huawei Danmark nu offentliggjort dummy-udgaven af første afsnit.

- Så kan folk danne sig en mening på et oplyst grundlag – og forhåbentlig se, at det hele ikke er så farligt, men at ”Tech med Tommy” er reelt, fakta-baseret børne-indhold, som i realiteten lige så godt kunne være formidlet af fx DR, udtaler Tommy Zwicky.

Den meget omtalte video-dummy kan ses her: https://www.youtube.com/channel/UCKI4bOkySld5BpL0x58s4lQ

Links til svar fra Børne- og Undervisningsministeren:

Youtube-serien ”Tech med Tommy” lanceres for alvor mandag den 5. oktober.

Første sæson vil bestå af 8 afsnit.

For spørgsmål og udtalelser kontakt tommy.zwicky@huawei.com