Millionprojekt skal forhindre stress hos hospicemedarbejdere

Foreningen Nærvær Omkring Døende får 962.091 kr. af Velliv Foreningen til et pilotprojekt, der sigter mod at forebygge stress og udbrændthed hos hospicemedarbejdere. En gruppe, der er i særlig risiko for mentale sundhedsudfordringer, mener forsker.

Det kræver virkeligt nærvær og en udviklet empati, når man som hospicemedarbejder hver dag omgås mennesker, der er døden nær. Derfor er de i en særlig udsat risikogruppe for mentale sundhedsudfordringer.

Det ønsker Foreningen Nærvær Omkring Døende at sætte fokus på i et nyt pilotprojekt, der skal forebygge stress og udbrændthed hos hospicemedarbejdere. Projektet er udviklet i et samarbejde mellem formand for foreningen, Ann Ostenfeld-Rosenthal, og Hanne Bess Boelsbjerg fra Aarhus Universitet, som er forsker på projektet. De er glade for, at der nu kommer fokus på en udsat gruppe medarbejdere.

”Det er ikke svært at forestille sig, at man som hospicemedarbejder hver dag skal bruge sin empati og fokusere på at være nærværende. Det kan være et hårdt psykisk arbejdsmiljø at færdes i, og vi ved fra internationale undersøgelser, at hospice-medarbejdere er i høj risiko for at blive ramt af stress og udbrændthed. Derfor er vi glade for, at vi nu sætter et projekt i gang med fokus på forebyggelse," siger de.

Pilotprojektet er støttet af Velliv Foreningen med 962.091 kr. Foreningen fokuserer på at fremme mental sundhed og trivsel i arbejdslivet. Lars Bo Pedersen, der er programchef i Velliv Foreningen, ser frem til at følge projektet.

”Vi ønsker at skabe overskud i livet blandt danskerne. Derfor støtter vi både større og mindre projekter, der fremmer den mentale sundhed i arbejdslivet. Indsatsen til Foreningen Nærvær Omkring Døende er et eksempel på sådan et projekt, og vi håber, det kan inspirere andre til at søge støtte via vores hjemmeside, så vi kan sætte flere projekter i søen, der fremmer den mentale sundhed” siger Lars Bo Pedersen, programchef i Velliv Foreningen.

Om projektet
Projektet bygger på et solidt vidensgrundlag og kombinerer to kendte interventioner - MBSR tilsat inspiration fra CCT. Begge metoder har hver især vist sig virksomme i tidligere projekter. Projektet sigter mod at forebygge stress, udbrændthed, psykisk sygdom og sygefravær ved at forbedre resiliens og indføling hos medarbejderne og herigennem forbedre det psykiske arbejdsmiljø. Der arbejdes ud fra hypotesen om, at konfrontation med lidelse kan håndteres, så den virker mindre mentalt belastende. Dette sker ved at træne opmærksomhed på tanker, følelser og kropsfornemmelser. Herigennem trænes evnen til at forblive nærværende og medfølende. Der er tale om et pilotprojekt, men det forventes at metoden skal undersøges nærmere i et større tværfagligt projekt for derefter - ifald resultaterne er positive - at udbredes til andre institutioner.

Om støttemodtager
Foreningen Nærvær for Døende er centrum for samtaler, udveksling og vidensdeling om nærvær omkring døende. Foreningen har b.la. til formål at støtte pårørende og professionelle i at være nærværende med alvorligt syge og døende, samt at samle viden og udbrede kendskabet til fysiske, psykiske, sociale og spirituelle aspekter af døden.

Hanne Bess Boelsbjerg
bess@clin.au.dk