Sermitsiaq.AG

Miljøfonden uddeler 7 millioner kroner til 22 nye projekter i 2023

Miljøfonden uddeler i år 7 millioner kroner fordelt på 22 projekter, som vil blive igangsat af private, virksomheder og kommuner. Der gives blandt andet støtte til opgradering af affaldshåndtering i Kommune Kujalleq og i Qeqqata Kommunia, oprydning af fiskegarn ved Paamiut og Nuuk, udvikling af returpantssystem samt aktiviteter for foreninger i bygder.

”Jeg er glad for, at Miljøfonden igen i år kan støtte spændende miljøprojekter i hele landet. Interessen for at passe på vores miljø er stor og det glæder mig at kommuner, virksomheder og private ønsker at gøre en forskel for miljøet. Jeg ser frem til at følge med i udviklingen og den effekt projekterne vil have for miljøet og borgerne", udtaler Naalakkersuisoq for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø Kalistat Lund.

De støttede projekter handler overordnet om:

• Natrenovation- og spildevandsløsninger
  • Kommunale affaldshåndtering
  • Håndtering af fiskegarn/fangstpladser
  • Øget miljøbevidsthed hos borgere og virksomheder

Se listen over projekter som har fået støtte her.

Hvad er miljøfonden?
Inatsisartut vedtog på Efterårssamlingen 2018 at etablere Miljøfonden, som skal understøtte arbejdet med at forbedre miljøforholdene i hele landet. Der vil hvert år blive afsat midler til projekter, der gavner miljøet.

For yderligere information kontakt: Departementschef i Departementet for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø, Natuk Lund Olsen, tlf.: +299 34 64 76, e-mail: natl@nanoq.gl

Andre sprog

Følg pressemeddelelser fra Sermitsiaq.AG