Middelfart Sparekasse på Jelling Musikfestival: Vi bekæmper ensomhed ét krus ad gangen

Sidste års succesfulde indsamling af pant får Jelling Musikfestival og Middelfart Sparekasse til at gentage pant-initiativ på festivalpladsen. Prfoto

Gæsterne på sidste års Jelling Musikfestival var ikke blot tørstige, de var også gavmilde og donerede i alt 39.960 kroner i pant til kampen mod ensomhed ved at aflevere deres tomme plastikkrus og -kander i særlige pantcontainere på festivalpladsen.

Containerne var produktet af et samarbejde mellem Jelling Musikfestival og Middelfart Sparekasse, og fidusen med at samle penge ind til et godt formål og samtidig holde festivalpladsen mere ren var så god, at initiativet kører videre på dette års festival.

Igen i år går pengene fra panten til at støtte initiativet March mod Ensomhed, som har til formål at sætte nationalt fokus på ensomhed som sundheds- og samfundsproblem.

- Det betyder enormt meget for mig og endnu mere i kampen mod ensomhed. Det er kun to år siden, at jeg lavede Danmarks første landsindsamling til fordel for mennesker, som kæmper med ensomhedsfølelsen, og jeg havde ærligt talt ikke forventet, at vi allerede ville opleve så stor opbakning, siger Patrick Cakirli, som er initiativtageren bag Mach mod Ensomhed.

Vandrer 2.000 kilometer

Siden 2017 har han brugt sine somre på at vandre rundt i Danmark for at sætte fokus på ensomhed. Hans koncept er ganske simpelt. Han vandrer ad en fastlagt rute, men må kun gå, hvis han har følgeskab. Er han alene, skal han stå stille. På den måde bliver vandringen symbol på vigtigheden af fællesskab og social ansvarlighed i kampen mod ensomhed.

Derudover står han bag Ensomhed Danmarks Landsindsamling, som hvert år samler penge ind til fordel for et initiativ, som forebygger og afhjælper ensomhed.

I 2022 indsamlede han 217.000 kroner til organisationen Recovery Bulls, der er et stof- og alkoholfrit fællesskab for socialt udsatte.

I år støtter landsindsamlingen Livslinien – en civilsamfundsorganisation, som arbejder for at forebygge selvmord og selvmordsforsøg gennem telefon-, chat- og mailrådgivning.

Pengene fra pantindsamlingen går igen i år til initiativet March mod Ensomhed, som har til formål at sætte nationalt fokus på ensomhed som sundheds- og samfundsproblem. Bag initiativet står Patrick Cakirli, som her ses gående med sin vogn. Han vandrer hver sommer 2.000 kilomer. Prfoto