Meyers

Meyers sætter ambitiøse klimamål og lancerer B2B-vendt klimamålingsværktøj

Del

Meyers har gennemført en omfattende og detaljeret kortlægning af klimaftrykket for alle virksomhedens aktiviteter inkl. råvareforbrug. Med den nye viden har Meyers sat ambitiøse klimamål, der på afgørende områder kommer til at forme den måde, virksomheden vil tænke måltider, produktion og samarbejder omkring dyrkning og husdyrhold i fremtiden. Det skal også komme virksomhedskunder til gode.

Grønnere måltider med fokus på især bælgfrugter er en del af klimaarbejdet hos Meyers. Foto: Chris Tonnesen
Grønnere måltider med fokus på især bælgfrugter er en del af klimaarbejdet hos Meyers. Foto: Chris Tonnesen

En kortlægning ud i alle led: 

Gennem et år har mad- og måltidvirksomheden Meyers arbejdet intenst med at kortlægge sin egen klimapåvirkning. Det er sket i samarbejde med 2.-0 LCA consultants, der er Danmarks førende eksperter i livscyklusvurdering. Resultatet er en omfattende måling af virksomhedens drift og råvareforbrug, samt et konkret regneværktøj, der rummer en hidtil uset detaljeringsgrad i forhold til, hvordan produktion og efterspørgsel af bestemte fødevarer påvirker klimaet. 

Om det nye beregningsværktøj skriver Meyers i en nyligt offentliggjort præsentation:

”Det er en kortlægning af aftrykket i alle led i det system, som fødevaren kommer fra – fra vedligeholdelsen af den traktor, der harver en sukkerroemark på Lolland til energiforbruget ved forarbejdningen af sukkeret til emballage, transport og alt derimellem.” 

Metoden bygger på data fra databasen EXIOBASE, der er den mest komplette og detaljerede globale model til beregning af CO2-fodaftryk, som i kombination med meget detaljerede opgørelser over dyrkning, dyrehold og fødevareforarbejdning i hele verden, gør det muligt at beregne fødevarernes aftryk i alle afkroge af kloden. Metoden er unik i sin rækkevidde og indbyrdes sammenhæng, idet hele det globale netværk af fødevaresystemer er omfattet af analyserne. 

Forandringspotentialet ligger i råvarerne:

I en madvirksomhed kommer langt den største del af klimaaftrykket fra de råvarer, der indgår i måltiderne. Nogle betragter den del af regnskabet som et ’indirekte aftryk’, hvor man kun har et delvist ansvar – fordi udledningerne ligger hos landmanden, på mejerierne, hos slagteriet osv. Men det er her, det helt store forandringspotentiale ligger. Og det er derfor her, Meyers vil fokusere kræfterne. Ca. 95% af virksomhedens klimapåvirkning kan nemlig spores direkte til de råvarer, som anvendes i køkkenerne. 

Derfor har Meyers sat sig for at mindske aftrykket fra råvareforbruget med 30% pr. kg. mad allerede i 2025, og med 50% pr. kg. mad inden 2030 med 2018 som udgangspunkt. Dertil skal driften af Meyers egne køkkener, restauranter, bagerier og andre faciliteter være CO2-neutral i 2025.

”Det er i gryderne og på tallerkenerne, at vi virkelig har mulighed for at gøre en forskel. Vi har gennem mange år været på en rejse mod et mere lystbetonet og sanseligt grønt køkken, der – med afsæt i sæsonens råvarer og særligt gerne bælgfrugter – byder på så overrumplende en grad af velsmag, at vi får lettere ved at nedbringe andelen af kød og andre animalske proteiner. Råvarer, der som bekendt hører til blandt de allermest klimaskadelige,” fortæller grundlægger Claus Meyer og uddyber:

”Men vi ønsker heller ikke en fremtid uden koen, grisen, fårene og hønsene. Derfor kommer vi til, i samarbejde med økologiske landmænd, forskere og andre partnere, at arbejde for at finde uudnyttede potentialer for et mere klimavenligt og naturskånsomt husdyrhold.”

Dataene skal på arbejde for Meyers kunder:  

I forbindelse med kortlægningen af virksomhedens fulde klimaaftryk har Meyers, sammen med 2.-0 LCA consultants og Rambøll udviklet et værktøj, der viser, hvordan hvert enkelt køkken løbende præsterer – det gælder bl.a. de knapt 100 virksomhedskantiner, Meyers driver.

Her kan man anskueliggøre klimaaftrykket helt ned på råvareniveau, måned for måned. Værktøjet vil, ud over at give en løbende dokumentation, gøre det muligt at arbejde med klimamål lokalt sammen med kunder og samarbejdspartnere, så det bliver en fælles rejse. 

”Det er tydeligt at mærke, at der er en stærk bevægelse i gang i samfundet, og dermed også blandt vores virksomhedskunder. De ønsker at blive i stand til at forstå og handle på deres klimapåvirkning, herunder også fra den mad, de tilbyder medarbejdere og gæster,” fortæller administrerende direktør i Meyers, Jesper Uggerhøj, og slutter: 

”Det er et område, hvor vi i forvejen gør os gældende – bl.a. for Københavns Kommune, som vores gastronomiske konsulenter i Meyers Madhus rådgiver omkring klimavenlig mad i offentlige køkkener i disse år. Men med det nye klimaberegningsværktøj kan vi arbejde med en helt ny grad af detaljering i vores egne køkkener som afsæt for konkret handling og rådgivning.”


Fakta: 

  • Meyers har netop offentliggjort beregninger af sit klimaaftryk, samt sat ambitiøse mål for at reducere virksomhedens udledning af drivhusgasser. 

  • Virksomhedens klimamåling og -mål er en del af en større samlet bæredygtighedsstrategi for Meyers, som lanceres i maj 2021.

  • Meyers vil mindske CO2-aftrykket fra råvareforbruget med 30% pr. kg. mad allerede i 2025, og med 50% pr. kg. mad inden 2030.

  • Herudover skal driften i Meyers egne køkkener, restauranter, bagerier og andre faciliteter være CO2-neutral i 2025. Det skal ske ved at optimere på drift, transport og energiforbrug, så CO2-aftrykket reduceres mest muligt. Det sidste stykke, hvor man ikke kan komme helt i mål – fordi der altid vil være et aftryk – vil Meyers nå ved at støtte veldokumenterede projekter, der fører til en reel og langsigtet CO2-lagring.

  • Derudover vil al strøm, Meyers bruger, allerede fra 2021 komme fra vedvarende kilder.

  • Fra 2018 til 2019 – de første to år med fuld kortlægning af virksomhedens klimaaftryk – har Meyers gennemført en 10% reduktion pr. kg. mad. Det er et resultat af grønnere måltider på tværs af forretningen, samt ikke mindst etableringen af et 100% grønt frokostkøkken. 

  • Målingen, målsætningerne og udarbejdelsen af et konkret måleværktøj bygger på et samarbejde mellem 2.-0 LCA consultants og Meyers Madhus. 

  • 2.-0 LCA consultants står bag udregningerne til CONCITO’s nyligt lancerede database, Den Store Klimadatabase, der er den på verdensplan mest omfattende, samlede database over de mest almindelige fødevarers klimaaftryk. De livscyklusvurderinger, der er foretaget for Meyers’ vareforbrug, bygger på samme metode og de samme bagvedliggende data, men kortlægger desuden aftrykket på biodiversitet, samt luftforurening og desuden i alt 14 miljømæssige parametre. 

  • De mange data har Meyers bygget ind i et værktøj, som skal hjælpe kunder og samarbejdspartnere med at forstå og handle på klimaaftrykket fra bl.a. kantiner, frokostordninger, restauranter og offentlige køkkener.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Grønnere måltider med fokus på især bælgfrugter er en del af klimaarbejdet hos Meyers. Foto: Chris Tonnesen
Grønnere måltider med fokus på især bælgfrugter er en del af klimaarbejdet hos Meyers. Foto: Chris Tonnesen
Download
Grafik: Meyers
Grafik: Meyers
Download

Information om Meyers

Meyers
Meyers
Kattegatvej 53
2150 Nordhavn

https://meyers.dk/

Meyers er grundlagt af den gastronomiske iværksætter Claus Meyer, og har i mere end 25 år arbejdet for at fremme kvaliteterne i den danske madkultur. Meyers opererer på alle niveauer i værdikæden fra jord til bord. Hovedaktiviteterne ligger inden for restaurations- og kantinedrift, catering, frugtavl, forædlingsvirksomhed, handel, teambuilding, forskning, formidling, uddannelse og rådgivning.

Følg pressemeddelelser fra Meyers

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Meyers

Digital omstilling: Ny convenience-app skal inspirere og forkæle gæster på tværs af Meyers16.6.2021 09:13:05 CEST | Pressemeddelelse

Aftensmad ’to go’ fra kokke du kender. Bag-selv-kanelsnurrer til morgenbordet med ungerne. Rabatter på restaurantoplevelser og inspirerende opskrifter på hverdagsmad. Alt dette samles ét sted, når Meyers nu lancerer en app, der skal skabe mærkbar værdi for alle gæster på tværs af bl.a. catering, bagerier, kurser og restauranter – herunder også ude hos de virksomheder, hvor Meyers driver kantiner eller leverer frokost.

Tanja Weber skal både stå i front for Meyers’ nye spiseri i H.C. Andersens Hus og H.C. by Meyers på Hotel Odeon10.6.2021 12:33:30 CEST | Pressemeddelelse

Med en fortid på Falsled Kro og Bistro Bohème skifter 30-årige Tanja Weber nu rollen som køkkenchef på luksushotellet Stella Maris i Svendborg ud med ansvaret for hele to Meyers-spisesteder i Odense. Målet er at skabe ærlig velsmag og synergier mellem H.C. by Meyers på Hotel Odeon og spiseriet DEILIG, der til sommer åbner som en del af det nye H.C. Andersens Hus.

Nu leveres firmafrokosten i elbiler: Aarhus lægger asfalt til første skridt på vejen mod CO2-neutral drift hos Meyers5.5.2021 10:03:55 CEST | Pressemeddelelse

I marts præsenterede Meyers en ambitiøs klimastrategi med et delmål om at gøre al drift CO2-neutral allerede inden 2025. Nu har man sat nøglen i tændingen på planerne med udrulning af elbiler til levering af firmafrokoster i og omkring Aarhus. Et valg, der flugter med virksomhedskundernes efterspørgsel på mad med grøn omtanke, fortæller direktør, Jesper Wacherhausen.

Stort klimagennembrud: Topforskere fra Danmark og Vietnam udvikler kødproducerende plante1.4.2021 06:34:00 CEST | Pressemeddelelse

En anerkendt dansk-vietnamesisk forskergruppe indenfor genetik og ernæring anført af Eske Willerslev, Arne Astrup og Nguyen Trung Vo løfter i dag sløret for en teknologisk landvinding, der vil give ekko langt ud over landets grænser. Fødevare- og måltidsvirksomheden Meyers, anført af grundlægger Claus Meyer, skal nu stå for at så, kultivere og udbrede kendskabet til verdens første kødproducerende afgrøde.