Meyers Bageri åbner pop-up i Det Kongelige Teater

Holdet omkring Meyers Bageri er klar med en pop-up i den historiske foyer og tidligere Café August B i Det Kongelige Teater på Kongens Nytorv. Den ny café og kaffebar byder på morgenmad og frokost med afsæt i de gode sager fra ovnene 300 meter nede ad vejen i bageriet på Store Kongensgade. Desuden lanceres i løbet af december og januar et helt nyt sortiment af kager, udviklet af den unge konditor Freja Krarup Johansen, der kommer fra en stilling som chefkonditor hos vinderen af Bocuse d’Or 2019 Kenneth Hansen på Svinkløv Hotel. Dørene slås op tirsdag 1. december kl. 08.

Gamle Scene på Kongens Nytorv i juleklæder. Foto: Det Kongelige Teater

Meyers Bageri har i ni år forkælet naboer, turister og andre, med et ærinde i indre by, med brød og kager bagt på stedet i den ovn, Bo Bech installerede i et beskedent lokale i Store Kongensgade i 2009.  Nu er holdet bag klar til at puste nyt liv i de smukke lokaler i Det Kongelige Teater, hvor August B siden marts månedhar været lukket for ombygning

Vi har længe haft en drøm om at finde en lomme af ro med en historisk stemning i Københavns midte, hvor man kan synke hen med en pivfrisk gærkage eller en dirrende flødeskumskage på tallerkenen. Det er helt fantastisk, at vi fandt en mulighed så tæt på vores bageri i Store Kongensgade” siger chef for Meyers Bageri, Ann-Sofie Vadum Bønding,” og fortsætter:

I praksis vil vi med den korte afstand kunne tilbyde bagværk så frisk, at det dufter, som havde vi hevet det ud af ovnen på stedet.”

Mere end brød og bagværk:

’August B pop-up’ byder på økologisk ymer og hjemmelavet granola, kold grød med æble og nødder og smurte boller med ost på menuen. Det faste bageriudsalg vil på vanlig vis rumme surdejsbrød, smørbagte croissanter, kanelsnurre og meget mere, der kan hentes med hjem til morgenbordet eller til kollegerne på kontoret. Det fine kaffeudvalg kommer fra den faste samarbejdspartner Coffee Collective.

Senere på dagen fristes med madbrød med pesto og kartofler, og inden længe også en snackmenu med surdejsbrød, burrata fra Nordhavn Mikromejeri, luksus-fisk på dåse og Meyers egen flækærtehummus og persillepesto.

Det hele kan naturligvis, ligesom bageriets sortiment af bagværk og kager, tages med på farten. Det gælder også udvalget af kager, færdigretter og supper, som københavnerne kan kigge ind og snuppe med hjem fra arbejde.

Kager i topklasse, også dem med fløde:

Chefkonditor Freja Krarup Johansen, der før tiden på Svinkløv badehotel, bestred en ledende stilling i Bojesens konditori, og som netop er tiltrådt i Meyers Konditori, er i skrivende stund i færd med at udvikle et lille dynamisk udvalg af fine kager og flødekager.

Økologiske paradisæbler fra Lilleø, biodynamiske bergamottefrugter fra den sydlige del af Italien og grand cru-chokolade er nogle af de ingredienser, Freja tager under kærlig behandling. De første resultater forventes at ramme kagemontren i August B i det nye år.

Når pop-up’en åbner tirsdag 1. december kl. 08. Herefter vil åbningstiderne være:

• Mandag-fredag kl. 08-18. Lørdag og søndag kl. 10-17.
  • I forbindelse med forestillinger vil der være forlængede åbningstider.

Gamle Scene på Kongens Nytorv i juleklæder. Foto: Det Kongelige Teater
Meyers berømte kanelsnurrer er naturligvis på menuen. Foto: Martin Kaufmann
Gamle Scene huser Den Kongelige Ballet. Foto: Martin Kaufmann
Udsmykning fra foyeren på Gamle Scene. Foto: Martin Kaufmann
Croissanter i glasmontren i Meyers nye pop-up-bageri. Foto: Martin Kaufmann

Om Meyers Bageri:

Meyers Bageri er et arbejdende værksted, hvor der bages og males mel løbende gennem dagen. Altid økologisk og altid med korn af topkvalitet, der er dyrket i Norden. Det første bageri åbnede i Jægersborggade i 2011, og siden er bagerierne på Amager, Østerbro, indre by og på Frederiksberg kommet til.

Vi samarbejder med udvalgte bønder rundt om i Danmark, som prioriterer økologisk dyrkning af de gamle hvedesorter. Blandt andet Aastrupgaard i Brædstrup, Nystedgaard i Stenløse, Mønstergaard i Rønne, K-landbrug i Maribo, Rosilde Højgaard i Nyborg, Fuglesøgaard i Haderslev, Skovgaard i Vojens og Holmager i Ringkøbing. Størstedelen af vores korn bliver malet på møllen ’Gissleberga’ i Sverige og ellers på Bornholms Valsemølle.

I 2009 blev årevis af bageerfaring samlet i bogen ’Meyers Bageri’, og siden kom også ’Meyers kager’, ’Meyers bageskole’ og endelig i 2018 ’Meyers glutenfri bageskole’. Meyers Madhus på Nørrebrogade slog i 2005 dørene op til det allerførste bagekursus, og siden har mere end 25.000 kursister haft hænderne i dejen på de forskellige bagekurser.

Om Meyers:

Digital omstilling: Ny convenience-app skal inspirere og forkæle gæster på tværs af Meyers16.6.2021 09:13:05 CEST | Pressemeddelelse

Aftensmad ’to go’ fra kokke du kender. Bag-selv-kanelsnurrer til morgenbordet med ungerne. Rabatter på restaurantoplevelser og inspirerende opskrifter på hverdagsmad. Alt dette samles ét sted, når Meyers nu lancerer en app, der skal skabe mærkbar værdi for alle gæster på tværs af bl.a. catering, bagerier, kurser og restauranter – herunder også ude hos de virksomheder, hvor Meyers driver kantiner eller leverer frokost.

Tanja Weber skal både stå i front for Meyers’ nye spiseri i H.C. Andersens Hus og H.C. by Meyers på Hotel Odeon10.6.2021 12:33:30 CEST | Pressemeddelelse

Med en fortid på Falsled Kro og Bistro Bohème skifter 30-årige Tanja Weber nu rollen som køkkenchef på luksushotellet Stella Maris i Svendborg ud med ansvaret for hele to Meyers-spisesteder i Odense. Målet er at skabe ærlig velsmag og synergier mellem H.C. by Meyers på Hotel Odeon og spiseriet DEILIG, der til sommer åbner som en del af det nye H.C. Andersens Hus.

Nu leveres firmafrokosten i elbiler: Aarhus lægger asfalt til første skridt på vejen mod CO2-neutral drift hos Meyers5.5.2021 10:03:55 CEST | Pressemeddelelse

I marts præsenterede Meyers en ambitiøs klimastrategi med et delmål om at gøre al drift CO2-neutral allerede inden 2025. Nu har man sat nøglen i tændingen på planerne med udrulning af elbiler til levering af firmafrokoster i og omkring Aarhus. Et valg, der flugter med virksomhedskundernes efterspørgsel på mad med grøn omtanke, fortæller direktør, Jesper Wacherhausen.

Stort klimagennembrud: Topforskere fra Danmark og Vietnam udvikler kødproducerende plante1.4.2021 06:34:00 CEST | Pressemeddelelse

En anerkendt dansk-vietnamesisk forskergruppe indenfor genetik og ernæring anført af Eske Willerslev, Arne Astrup og Nguyen Trung Vo løfter i dag sløret for en teknologisk landvinding, der vil give ekko langt ud over landets grænser. Fødevare- og måltidsvirksomheden Meyers, anført af grundlægger Claus Meyer, skal nu stå for at så, kultivere og udbrede kendskabet til verdens første kødproducerende afgrøde.

Meyers sætter ambitiøse klimamål og lancerer B2B-vendt klimamålingsværktøj26.3.2021 14:18:59 CET | Pressemeddelelse

Meyers har gennemført en omfattende og detaljeret kortlægning af klimaftrykket for alle virksomhedens aktiviteter inkl. råvareforbrug. Med den nye viden har Meyers sat ambitiøse klimamål, der på afgørende områder kommer til at forme den måde, virksomheden vil tænke måltider, produktion og samarbejder omkring dyrkning og husdyrhold i fremtiden. Det skal også komme virksomhedskunder til gode.