Massiv kapitalindsprøjtning til vækstmarked - men mangel på arbejdskraft truer

Pengene strømmer til de danske iværksættere, der sidste år fik tilført yderligere 14 milliarder kr. En fremgang på hele 350%, men mangel på arbejdskraft kan bremse væksten.
Christin Tuxen, erhvervskundedirektør i Danske Bank

Interessen for danske vækstvirksomheder var så markant sidste år, at mængden af risikovillig kapital slog rekord og endte 3,5 gange højere end året før. Samlet blev der investeret for 14 milliarder kr., hvilket er hele 10 milliarder kr. mere end i 2020.

"Verden er jo blevet et mere usikkert sted, og det gør det til en svær beslutning, hvis man overvejer at placere sig i et andet land." - Christin Tuxen, erhvervskundedirektør i Danske Bank

Kapitalen kommer blandt andet fra Vækstfonden, venturefonde og business angels.

”Det er tydeligt, at økosystemet omkring vækstvirksomhederne er klar med kapital, og det er jo en voldsom stigning, der med ét slag bringer Danmark op som det næststørste marked for venturekapital i Norden. I 2020 var vi nummer fire ud af fire, så det er jo en fantastisk udvikling. Men det er også tydeligt, at den fortsatte vækst er hæmmet af den lave ledighed og mangel på de rette kompetencer, og det kan komme til at give udfordringer for den fortsatte vækst,” advarer Klavs Hjort, chef for Danske Banks iværksætterrådgivning og -støtte, Growth & Impact.

Mangel på arbejdskraft lurer forude

Danske Banks iværksætterportal, The Hub, oplevede, at antallet af opslåede job steg med 63% fra 2020 til 2021 og landede på lige godt 13.000. Samtidig faldt antallet af ansøgninger med to procent, hvilket indikerer, at den fremtidige udvikling i vækstvirksomheder - der typisk vokser hurtigt og efterspørger arbejdskraft for at kunne fortsætte med det - er udfordret af mangel på arbejdskraft.

Men hvad kan man så gøre, hvis man er en  ny virksomhed, der hungrer efter arbejdskraft? Flere og flere ser på mulighederne for at etablere sig uden for Danmark, men det er ikke uden problemer, påpeger Christin Tuxen, erhvervskundedirektør i Danske Bank.

”Verden er jo blevet et mere usikkert sted, og det gør det til en svær beslutning, hvis man overvejer at placere sig i et andet land. Så flere af virksomhederne er fanget i en situation, hvor der ikke er en nem løsning, hvis de skal fortsætte med at vokse. Hvis virksomhederne i sidste ende vælger at flytte er det jo også skidt for Danmark, der mister indtjeningen fra virksomhederne,” siger hun.

Det begrænsede udbud af arbejdskraft betyder, at det vigtigere end nogensinde at gøre det nemt for virksomhederne at finde de rigtige talenter.

"...her kan The Hub gøre en reel forskel fordi det er et samlingspunkt for både virksomheder, arbejdstager og investorer, og hvor start-ups i højere grad kan gøre opmærksom på sig selv og deres kvaliteter." - Klavs Hjort, chef for Growth & Impact i Danske Bank.

Derfor arbejder Danske Bank fortsat med at videreudvikle The Hub, der er Nordens største kompetence-base for iværksættere. The Hub er siden 2015 vokset til at involvere 9.200 aktive startups og har haft 50.000 jobopslag og ca. 850.000 ansøgninger.

”Ledigheden er jo generelt meget lav, og det påvirker selvfølgelig også start-ups. På mange måder mere end andre virksomheder, fordi de ofte efterspørger helt særlige kompetencer, og her kan The Hub gøre en reel forskel fordi det er et samlingspunkt for både virksomheder, arbejdstager og investorer, og hvor start-ups i højere grad kan gøre opmærksom på sig selv og deres kvaliteter,” siger Klavs Hjort.

Fakta: The Hub

• Gratis digital platform, etableret i 2015 af Danske bank og Rainmaking
  • Tilgængelig i Danmark, Norge, Sverige og Finland
  • Har over 9.200 aktive startup-brugere, som finder hjælp til vækst, funding og især rekruttering