Danske Bank

Ny undersøgelse: Forældre mangler viden om deres børns spiladfærd på nettet

Del

Online spil fylder meget i børn og unges liv og hverdag, men forældre ved generelt alt for lidt om centrale elementer som fx lootboxes og skins, der er en stor del af spillene. Det kan være skadeligt for pengevanerne på sigt, mener børne- og ungechef i Danske Bank.

Børn og unges skærmtid både i skolen og i fritiden fylder meget i den offentlige debat, og for mange er det sociale samvær i håndboldhallen i høj grad byttet ud med timer i gamerstolen.

Men til trods for at seks ud af ti forældre fortæller, at deres barn gamer mere end fem timer om ugen, og hver fjerde svarer, at deres barn gamer mere end 15 timer om ugen, viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Danske Bank, at de færreste forældre har kendskab til helt centrale dele af de digitale spil, som børnene bruger store dele af deres fritid på.

Undersøgelsen, som har afdækket vidensniveauet inden for online gaming og gambling blandt forældre til børn og unge mellem 5 år og 17 år, viser, at 80 % af forældrene ikke kender til ’lootboxes’, mens 94 % ikke kender til ’dark patterns’. Andelen af forældre, som har hørt om ’skins’ er lidt højere, men der er stadig flere end halvdelen af forældrene, som kun kender lidt eller slet ikke til begrebet.

Bekymrende tendens

Forældrenes manglende viden bekymrer Anne Juel Jørgensen, som er børne- og ungechef med ansvar for læringstiltag i Danske Bank. Dette skyldes, at ’lootboxes’, ’skins’ og ’dark patterns’ på forskellige måder er koblet til mikrotransaktioner og gamblinglignende elementer, som kan være svære at gennemskue for den, der spiller.

”Det, at børn gamer, er ikke i sig selv årsagen til, at man får dårlige pengevaner, men mange af de mest populære digitale spil i dag gør brug af elementer, der bevæger sig mellem gaming og gambling. Det er et problem for især børn, fordi deres økonomiske forståelse og pengevaner stadig er under udvikling, og derfor kan spil være en medvirkende årsag til, at man mister kontrollen over sin økonomi og i værste fald ender i langvarige pengeproblemer”, forklarer hun.

Hun peger på, at forældre spiller en vigtig rolle for at hjælpe børnene, så de ikke kommer ud i pengeproblemer som følge af deres spiladfærd:

”Spillene kan påvirke børns pengevaner i en negativ retning, og i øjeblikket er der en bekymrende tendens til, at flere unge udvikler ludomani, ligesom flere i en tidligere alder ender i RKI. Derfor er der brug for forældre, som forstår gamblingmekanismerne i spillene, og som kan hjælpe børnene med at navigere uden om de største faldgruber og være fornuftens stemme, når det handler om at bruge penge i spil,” forklarer hun.

Børnene står alene i den virtuelle verden

Selvom forældrene er klar over, at deres børn bruger mange timer i de virtuelle spilverdener, og at de adspurgte forældre også har en helt klar opfattelse af, at køb i spil med virtuel valuta er udbredt, svarer næsten seks ud af ti forældre i undersøgelsen, at de ikke taler med deres barn om, at digitale spil kan indeholde gamblingelementer.

Dette får alarmklokkerne til at ringe hos Anne Juel Jørgensen, som dog også ser en tydelig forklaring på, hvorfor snakke om penge og gambling fylder så lidt i de danske familier:

”For mange forældre i dag er køb med virtuelle penge i spillene stadig et uhåndgribeligt element. For vi kan se i undersøgelsen, at størstedelen af forældrene mener, at elementerne i spil først minder om gambling, hvis der er tale om køb med rigtige penge. Fra forskning ved vi dog, at gamblingelementer med virtuel valuta også kan påvirke børn og unges pengevaner i den forkerte retning.”

Hun beskriver, at problemstillingen er et tydeligt eksempel på den generationskløft, som eksisterer mellem børn og forældre i dag, når det handler om digitale penge i spil:

”Forældre i dag er hverken vokset op med online spil eller digitale valuta, og derfor er det svært for dem at forstå strukturerne bag, mens børn skal lære pengevaner på en helt anden måde end deres forældre, fordi penge ikke længere er fysiske. Det betyder også, at vi har brug for mere debat om udfordringerne ved de spilstrukturer, som kan påvirke børns økonomiske forståelse negativt og fokus på, hvordan forældre kan blive bedre til at hjælpe deres børn med at navigere i de virtuelle spilverdener”.

Tre gode råd fra Anne Juel Jørgensen, børne- og ungechef i Danske Bank med ansvar for læringstiltag og forfatter til bogen ”Giv dit barn gode pengevaner”

1. Tag snakken

Selvom en del forældre til børn og unge i dag selv har brugt masser af timer foran computerskærmen som unge, er der sket en stor udvikling i online gaming. Derfor kan det virke uoverskueligt som forælder at sætte sig ind i børnenes verden. Du behøver dog ikke være ekspert i gaming for at hjælpe og støtte dit barn. Det vigtigste er, at du taler med dit barn og forklarer dem om værdien af de penge, de bruger i spillene.

2. Sæt grænser

Det kan være svært at sige nej, når der bliver plaget om penge til nye skins eller lootboxes flere gange om dagen. Det kan dog være godt givet ud på lang sigt at sætte grænser og spørge barnet, hvorfor lige præcis dét skin er så vigtigt – og om det er pengene værd, hvis barnet fx skal bruge sine lommepenge på det.

3. Spil sammen

Det kan give en bedre forståelse for spillet, hvis du som forælder en gang imellem spiller sammen med dit barn eller sidder ved siden af, mens dit barn spiller. På den måde kan du få større forståelse for den verden, dit barn synes er spændende, og du kan selv få syn for sagen i forhold til, hvor barnet møder muligheden for at bruge penge, eller hvordan barnet reagerer, når det møder elementer, som kan virke ”lokkende” ift. penge eller tidsforbrug. Det kan gøre det lettere for dig at snakke med barnet om, hvordan det bruger sine penge i spillene, og hvilken følelse det giver barnet.  

Udvalgte hovedpointer fra undersøgelsen

  • Forældrene har meget begrænset kendskab til udbredte begreber fra digitale spil, fx kender 80 % af forældrene ikke til lootboxes, mens 54 % af forældrene ikke kender til skins.
  • En stor del af forældrene ved godt, at deres børn bruger virtuel valuta i de spil, de spiller. Fx svarer 69 %, at køb med virtuel valuta af kosmetiske elementer, der kan bruges i spil, er enten lidt eller meget udbredt, mens 66 % svarer, at køb af gaveæsker, der indeholder tilfældige præmier med virtuel valuta, er lidt eller meget udbredt.
  • Blandt de forældre i undersøgelsen, som ved, hvad skins og lootboxes er, vurderer hhv. 25 % at skins og 50 % at lootboxes er en naturlig del af gaming.
  • Forældrene er uanset vidensniveau mere tilbøjelige til at mene, at noget er mere gambling og mindre gaming, hvis der er virtuelle eller rigtige penge involveret i spillet: Betaler man med virtuel valuta for en lootbox, mener 30 % af alle forældrene, at det minder om gambling. Betaler man med rigtige penge for en lootbox, mener 42 % af alle forældrene, at det minder om gambling. 
  • Størstedelen af forældrene (62 %) har ikke talt med deres børn om, at online spil kan indeholde gambling-elementer.

 

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Danske Bank. Der er i alt gennemført 1006 CAWI-interview med danskere med børn i alderen 5-17 år, i perioden 13. - 19. april.

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Danske Bank

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Bank

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye