March mod Ensomhed: Middelfart Sparekasse går med i kampen mod ensomhed

Middelfart Sparekasse er igen med som partner, når Patrick Cakirli 7. august tager hul på sin årlige March mod Ensomhed. Han vandrer 2.000 kilometer gennem sommerdanmark for at sætte fokus på vigtigheden af fællesskab i kampen mod sin og andres ensomhed – og for at samle penge ind til Livslinien.
Når 32-årige Patrick Cakirli (her skubbende sin vogn) til sommer drager ud på sin 2.000 kilometer lange March mod Ensomhed, er konceptet, at han kun må gå fremad, hvis han har nogen at følges med. Er han alene, skal han stå stille. Et symbolsk benspænd, som har været definerende for March mod Ensomhed siden 2017, hvor Patrick Cakirli fandt på sit succesfulde koncept. Prfoto

Når 32-årige Patrick Cakirli til sommer drager ud på sin 2.000 kilometer lange March mod Ensomhed, er konceptet, at han kun må gå fremad, hvis han har nogen at følges med. Er han alene, skal han stå stille. Et symbolsk benspænd, som har været definerende for March mod Ensomhed siden 2017, hvor Patrick Cakirli fandt på sit succesfulde koncept.

Siden da har titusindvis af danskere gjort Patrick Cakirli følgeskab på de danske landeveje, og alene i 2022 fik han følgeskab af mere end 9.000 mennesker i løbet af de 68 dage, marchen varede.

Officiel samarbejdspartner

Det fik han også af Middelfart Sparekasse, som efter tre år som sponsor i 2022 blev officiel samarbejdspartner på March mod Ensomhed.

– Derfor var Middelfart Sparekasse med hele vejen fra Nexø til Esbjerg. Og derfor er vi med i 2023, når Patrick går turen igen, siger Martin Baltser, adm. direktør for Middelfart Sparekasse og fortsætter:

– March mod Ensomhed giver så meget mening for os som en sparekasse, der altid har taget et socialt ansvar. Patrick gør et enestående stykke arbejde for at sætte fokus på et af vores allerstørste samfundsproblemer. Der findes 600.000 ensomme voksne danskere. Sparekassens samfundsambition er at være til fælles bedste, og vi arbejder aktivt på at styrke foreningslivet og fællesskaber i vores lokalområder. Det kan vi ikke gøre uden også at forholde os til, at der er så mange mennesker, som ikke er en del af noget fællesskab. Det er to sider af samme sag, og vi tror på, at adgangen til sunde fællesskaber for mange kan være en vej ud af ensomheden, siger han.

Et vigtigt budskab

Ideen om at støtte March mod Ensomhed kom oprindeligt fra sparekassemedarbejder Helle Holm, der blev opmærksom på projektet i 2018 og besluttede sig for at gøre Patrick Cakirli selskab på marchen.

– Jeg fik øjnene op for Patrick og March mod Ensomhed, fordi jeg selv har haft følelsen af at være ensom, da jeg var barn. Det har de fleste jo nok oplevet på et tidspunkt i livet, og derfor syntes jeg, at det var et vigtigt budskab, han forsøgte at komme ud med. Jeg gik med, da hans rute nåede forbi Middelfart, og undervejs på turen fornemmede jeg, at den unge mand manglende nogen, der kunne hjælpe ham med at få spredt budskabet. Det er et stort samfundsproblem, og han hjælper folk med at se, at de ikke er alene om at være ensomme. Da jeg fortalte mine kolleger om projektet, var der slet ikke nogen tvivl om, at vi selvfølgelig gerne ville hjælpe Patrick, fortæller Helle Holm, som er glad for, at Middelfart Sparekasse i dag er samarbejdspartner for Patrick Cakirli.

– Det er så vigtigt, at nogen gør noget. Og det gør Patrick. Hans idé var bare så god, at det hurtigt blev en meget stor opgave for ham, og så er det altså fedt at arbejde et sted, som både kan og vil være med til at hjælpe til med at gøre en forskel, siger hun.

Styrker fællesskabet indadtil

Patrick har ene mand opbygget noget helt unikt, men arbejdsbyrden er vokset i takt med, at hans budskab er nået længere ud, og derfor vil vi gerne hjælpe ham, hvor vi kan. Og det er ikke kun økonomisk. Vores fokus er især på synliggørelse af March mod Ensomhed i pressen og de mange byer, Patrick kommer igennem. Vores folk i marketing hjælper desuden til med både praktiske og organisatoriske opgaver, fortæller Martin Baltser som ser frem til også selv at trække i vandreskoene.

– Alle ansatte i Middelfart Sparekasse har igen i år fået grønt lys til at gå med i March mod Ensomhed, selv om det foregår i arbejdstiden. Sidste år var jeg selv med på etapen fra Middelfart, og det var fantastisk at se så mange friske sparekassefolk på landevejen. Det gør mig stolt, at mine kolleger bakker så meget op om sagen – og det glæder mig at se, hvordan det også styrker fællesskabet indadtil, siger han.

Samler ind til Livslinien

Patrick Cakirli står også bag Ensomhed Danmarks Landsindsamling, der hvert år samler penge ind til fordel for et initiativ, som forebygger og afhjælper ensomhed.
I 2022 indsamlede han således 217.000 kroner til organisationen Recovery Bulls, der er et stof- og alkoholfrit fællesskab for socialt udsatte.

2. maj afslørede Patrick Cakirli, at landsindsamlen i år støtter Livslinien – en civilsamfundsorganisation, som arbejder for at forebygge selvmord og selvmordsforsøg gennem telefon-, chat- og mailrådgivning. En organisation, som har stor personlig betydning for Patrick Cakirli.

– I november 2016 ringede jeg til Livslinien, fordi jeg havde det svært. Få timer forinden havde jeg stået på Skodsborg st. i Nordsjælland og overvejet at gøre en ende på mit liv. Jeg græd og hyperventilerede, og min ensomhedsfølelse var blevet så voldsom, at jeg ikke kunne se nogen anden udvej. Men jeg gik hjem og ringede til Livslinien i stedet. En frivillig rådgiver tog telefonen. Hun hed Anna. Og hun vurderede kort inde i vores samtale, at jeg var svært selvmordstruet. Så hun spurgte mig forsigtigt, om hun måtte tilkalde en patruljevogn, som kunne hente mig og køre mig på den psykiatriske akutmodtagelse. Jeg svarede ja – og Anna beroligede mig, indtil patruljevognen kom. Da betjentene kom, sagde vi farvel, og så har jeg ikke talt med hende siden. Jeg glemte at sige tak midt forvirringen, og det har jeg været ked af lige siden, fortæller Patrick Cakirli, som nu har fundet en anden måde at vise sin taknemmelighed.

– Ved at støtte Livslinien i 2023 håber jeg, at organisationen og alle de frivillige rådgivere forstår, hvor meget de betyder for mig og resten af vores samfund, siger Patrick Cakirli.

Titusindvis af danskere har gennem årene gjort Patrick Cakirli følgeskab på de danske landeveje. Alene i 2022 fik han følgeskab af mere end 9.000 mennesker i løbet af de 68 dage, marchen varede. Prfoto
Middelfart Sparekasse er igen i 2023 officiel samarbejdspartner, når Patrick Cakirli afvikler March mod Ensomhed. Prfoto

Fakta om March mod Ensomhed

Start i Nexø 7. august

Slutter i Esbjerg 13. oktober

Ruten er 2.000 kilometer lang

Går gennem 81 forskellige kommuner

Der vil være forskellige arrangementer i de byer, hvor marchen når i mål.
Ud over at gå med i marchen er det muligt at støtte Ensomhed Danmarks landsindsamling, der i år samler ind til fordel for Livslinien.

Støt her:
Bankoverførsel: 1686 3232619987