Lolland Kommune indfører skærmbesøg i hjemme- og sygeplejen
Indførelsen af skærmbesøg i hjemme- og sygeplejen betyder, at borgerne oplever færre forstyrrelser i hjemmet, bedre mulighed for at få hjælp af kendte medarbejdere og større fleksibilitet i tidspunkterne for hjælpen. Skærmbesøg anvendes i situationer, der ikke kræver, at sundhedsmedarbejderen er fysisk til stede i hjemmet.
Skærmbesøget foregår på en skærm, som kommunen har stillet til rådighed og lært borgeren at bruge. På skærmen kan borgeren og sundhedsmedarbejderen se hinanden, mens de taler sammen. Sundhedsmedarbejderen ringer op på et aftalt tidspunkt for at snakke om det, der brug for hjælp eller støtte til. Det kan være at minde borgeren om at få spist og drukket eller få taget dagens medicin. Gennem skærmen kan sundhedsmedarbejderen guide borgeren igennem de forskellige hverdagsaktiviteter, der er behov for. Borgeren har også mulighed for at tilknytte pårørende, venner eller bekendte. Det giver mulighed for at borgeren kan snakke med sine pårørende gennem skærmen. Det kan for eksempel være en fordel, hvis familien bor langt væk og ikke bare lige kan komme forbi.
På nuværende tidspunkt har 39 borgere fordelt på Team Maribo, Team Midt og Team Nordøst ét til flere daglige skærmbesøg, og tilbagemeldingerne er overvejende positive. Flere fortæller, at skærmbesøgene har gjort dem mere selvhjulpne, og at det giver mere ro, at der ikke kommer så mange medarbejdere i hjemmet.
Som opstart til projektet er sundhedsmedarbejderne blevet undervist i brugen af soft- og hardware, og lært om den forandring, der er i at levere en indsats via et skærmbesøg. Sundhedsmedarbejderne har taget godt imod den nye arbejdsmetode og oplever, at skærmbesøgene især fungerer godt hos borgere, som kan mange ting selv, men som har glæde af at blive guidet og mindet om, hvad de skal.
Formand for Ældre- og Sundhedsudvalget Tom Larsen er godt tilfreds med de mange gode erfaringer, der er opnået med pilotprojektet.
”Vi ønsker at følge med den velfærdsteknologiske udvikling inden for ældre- og sundhedsområdet, så vi kan tilbyde vores borgere og medarbejdere de bedst mulige forhold. Vi tester løbende nye løsninger for fortsat at kunne sikre kvalitet i vores service og af hensyn til arbejdsmiljø og ressourcer. Det har også været formålet med afprøvningen af skærmbesøg. Jeg er derfor glad for de positive resultater,” siger Tom Larsen.
Også sektorchef for Ældre & Sundhed Søren Wollesen glæder sig over de mange fordele ved skærmbesøgene:
”For borgerne betyder skærmbesøgene blandt andet færre forstyrrelser i hjemmet, øget fleksibilitet i forhold til hvornår de kan få hjælp, og bedre mulighed for selv at kunne klare hverdagens aktiviteter. Samtidig har skærmbesøgene en økonomisk effekt, idet vi får færre kørsels- og vikaromkostninger. Nu ser vi frem til det videre arbejde med skærmbesøg, så borgere, hos hvem skærmbesøg giver mening, kan få glæde af det,” fortæller Søren Wollesen.
Skærmbesøg i hjemme- og sygeplejen vil blive implementeret i hele kommunen i løbet af 2020.
Nøgleord
Kontakter
Søren Wollesen
Sektorchef for Ældre & Sundhed
Tlf. 23 80 52 21
Tom LarsenFormand for Ældre- og Sundhedsudvalget
Tlf:27 15 29 00Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Lolland Kommune styrker indsatsen for børn og unge i begyndende mistrivsel10.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt tilbud skal gøre det let og enkelt at få den nødvendige hjælp – før problemerne vokser sig større.
Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune5.9.2025 16:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
Erhvervsvenlighed på Lolland: Det går den rigtige vej4.9.2025 17:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Bedre samarbejde med virksomhederne, international rekruttering og fremgang på byggesagsbehandlingstid og digital erhvervsservice. Ny DI-måling viser positive tendenser i den lokale erhvervsvenlighed på Lolland.
Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø3.9.2025 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
Tomme bilsæder kan nu blive en del af den kollektive transport1.9.2025 09:37:05 CEST | Pressemeddelelse
Nu får borgere i Lolland Kommune en ny, fordelagtig mulighed for at dele køreturen. Lolland Kommune har indgået et samarbejde med samkørselstjenesten nabogo, som gør det muligt at udnytte de tomme sæder i biler, der allerede kører på vejene. Som passager kan du køre med til en lavere pris, fordi kommunen giver tilskud til turen, og dermed bliver samkørsel et attraktivt supplement til den kollektive transport for både pendlere, unge under uddannelse og andre med behov for transport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum