Lokale virksomheder: Morsø Kommune er blevet en langt bedre erhvervskommune

Morsø Kommune er blevet meget mere erhvervsvenlig. Det svarer virksomhederne i DI’s årlige undersøgelse af den service og de forhold, som kommunen tilbyder dem.

Det giver Morsø en 35. plads ud af de 96 kommuner, som bliver vurderet i DI’s undersøgelse. Det er et spring på hele 28 pladser siden sidste år. Det er særligt virksomhedernes vurdering af de samlede erhvervsvilkår samt de statistiske forhold, som for eksempel borgernes uddannelsesniveau og antal nystartede virksomheder, som trækker Morsø Kommune op.

- Morsø Kommune har taget et så stort spring i vores undersøgelse, at de kan bryste sig af at være blandt de mest erhvervsvenlige kommuner i Danmark. Blandt forklaringerne kan være, at kommunen har vist fuld tillid til Morsø Erhvervsråd og postet flere penge i arbejdet med en målrettet erhvervsstrategi, siger formand for DI Thy/Mors Tage Odgaard Nielsen.

Morsø Kommune ligger helt i top, når det gælder kommunens indsats for gode børnepasningsmuligheder og en god folkeskole. Det betyder noget for virksomhedernes mulighed for at tiltrække og fostre medarbejdere, at kommunen har gode basisydelser for folk med børn. Og her har kommunen taget et kvantespring til en topplacering som nummer fire.

Skal politikere og embedsmænd i Morsø Kommune gøre erhvervsvilkårene endnu bedre, skal de hjælpe virksomhederne noget mere med at finde de medarbejdere, de mangler. 40 pct. af virksomhederne svarer i undersøgelsen, at manglen på medarbejdere er det forhold, som vil få størst betydning for deres fremtidige vækst. Og her får Morsø Kommune altså en ringere placering end sidste år blandt landets kommuner, når det gælder kommunens evne til at tiltrække arbejdskraft.

- Arbejdskraft er en aktuel problemstilling for virksomhederne på Mors. Og ser man på befolkningsprognosen for kommunen, bliver den udfordring kun større i fremtiden. Næsten halvdelen af arbejdsstyrken på Mors er faglært, og mange af dem er på vej på pension. Vi udklækker simpelthen ikke nok faglærte til at udfylde det hul, vi er på vej ned i. Og derfor vil jeg opfordre til, at kommunen prioriterer det område endnu mere, siger Tage Odgaard Nielsen.

Også Thisted er blevet en bedre erhvervskommune, viser undersøgelsen. Thisted Kommune ligger på en 64. plads og rykker dermed 24 pladser frem. Rebild Kommune er den bedste erhvervskommune i Nordjylland med en 15. plads. Danmarks bedste erhvervskommune er igen i år Ikast-Brande Kommune.

FACTS OM LE 2017

- DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2017, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har bl.a. vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur, kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner Læsø og Fanø deltager ikke.

For yderligere oplysninger kontakt konsulent Henrik Marcher Larsen, heml@di.dk, tlf.: 4015 8858 eller pressekoordinator Jeanette Løv Rasmussen, jlra@di.dk, tlf.: 2347 7178.

Konsulent Henrik Marcher Larsen