Lavere løn giver det offentlige rekrutteringsproblemer

Nyuddannede afviser på forhånd et job i det offentlige

Over hver anden nyuddannede afskriver på forhånd en karriere i det offentlige, blandt andet fordi at lønnen er for lav, viser en ny undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA blandt 1.594 dimittender, der har afsluttet deres studie i 2015 eller senere.

853 af dimittenderne i undersøgelsen fravælger på forhånd et job i det offentlige, og ønsker hverken at arbejde i staten, kommunerne eller regionerne. Det skyldes blandt andet at deres uddannelse ikke matcher opgaver i det offentlige, men ligeså mange angiver for lav løn og manglende karriere- og udviklingsmuligheder.

Formanden for de offentligt ansatte i IDA, Carsten Eckhart Thomsen mener situationen er uholdbar, og i sidste ende kan blive dyr for samfundet.

”Det nytter ikke noget, at så stor en andel af de nyuddannede allerede har afskrevet et job i staten, regionerne eller i en af landets kommuner. En af de helt store forudsætninger for en velfungerende offentlig sektor er, at man kan rekruttere netop teknisk og naturvidenskabelig arbejdskraft. Både når det gælder varetagelse af nuværende opgaver, men i den grad også når det gælder mange af de udfordringer vi som samfund står overfor i den meget nære fremtid. Efterspørgslen på disse faggrupper fra de private arbejdsgivere, er allerede enorm, og derfor er det store spørgsmål, om ikke det er i alles interesse, at lønniveauet i det offentlige ikke sakker for langt bagud,” siger han.

Carsten Eckhart Thomsen ved godt, at det offentlige ikke er lønførende, og heller ikke skal være det. Omvendt mener han ikke, at det offentlige er i nærheden af at være et sted, hvor de ansatte får for meget i løn.

”Meldingerne fra de nyuddannede taler jo deres eget tydelig sprog. Derfor nytter det ikke noget, at arbejdsgiverne ved de igangværende forhandlinger stiller en begrænset økonomisk ramme i udsigt. Det er jo i alles interesse, at den offentlige sektor er et attraktivt sted at arbejde, og at det fortsat er muligt for offentlige arbejdsgivere, at kunne tiltrække og rekruttere medarbejdere,” siger han.

Formanden for de offentligt ansatte i IDA mener derfor, at det er helt essentielt, at der sker forbedringer af reallønnen, og at det sikres, at lønudviklingen på det offentlige område holder trit med lønudviklingen på det private arbejdsmarked.

Årsager til at job i staten, kommunerne og regionerne ikke er attraktive

De typer af opgaver jeg vil arbejde med løses ikke i det offentlige

52%

Lønnen er for lav

48%

Manglende karrieremuligheder

27%

Manglende udviklingsmuligheder

26%

Manglende status

15%

Andet

13%

Manglende jobsikkerhed

5%

Undersøgelsen er lavet af Ingeniørforeningen, IDA blandt 1.594 dimittender, der har afsluttet deres studie i 2015 eller senere.853 af dem angiver, at de på forhånd afviser en karriere i det offentlige.