KV/RV 2021: FÅ OVERBLIK OVER TAL OG FAKTA OM PSYKISK SYGDOM

I år kommer kommunal- og regionsrådsvalget blandt andet til at handle om den nære sundhed og ikke mindst om mennesker med psykisk sygdom. Er du journalist og skriver om psykisk sygdom? Vælger? Politiker? Er det svært at finde de nyeste tal? Med ”Tal og fakta om psykisk sygdom i Danmark” får du et overblik over vigtige emner relateret til psykisk sygdom og sundhed i Danmark, opdateret i 2021.

Tal og fakta om psykisk sygdom og sundhed, Psykiatrifonden 2021

Faktasamlingen er en opdatering af Psykiatrifondens rapport Tal til psyken fra 2018. Oplysningerne i den nye faktasamling er alle fra åbent tilgængelige kilder. Kilderne er indsat som numre i teksten på det sted, hvor de er anvendt, og en oversigt over de anvendte kilder kan ses i et afsnit på side 36.

Download ’Tal og fakta om psykisk sygdom og sundhed i Danmark 2021’

Det er tilladt at citere fra 'Tal og fakta' med kildehenvisning. Henvis også gerne til den oprindelige kilde.

Vidste du?

• Psykisk sygdom koster ca. 110 milliarder kroner om året i Danmark. Det høje tal dækker over både direkte sundhedsudgifter og velfærdsydelser.
  • På verdensplan udgør psykisk sygdom den væsentligste sygdomsbyrde og overgår både kræft og kredsløbssygdomme?

Psykiatrifonden kæmper for, at færre får en psykisk sygdom. Samtidig skal alle, der bliver ramt eller er i risiko for det, have den støtte og behandling, de har brug for. I tide.

I Danmark får hver tredje af os på et tidspunkt i livet en psykisk sygdom. Hvert år har mere end 700.000 voksne symptomer på det. Og i hver eneste skoleklasse sidder der et eller to børn med så store psykiske problemer, at de har brug for professionel hjælp.

Netop børn og unge er særligt udsatte. For mens livsstilssygdomme typisk rammer mennesker, der er oppe i årene, rammer psykisk sygdom ofte første gang, når man er barn eller ung.

Kun sammen bekæmper vi psykisk sygdom

Psykisk sygdom er omgærdet af tabuer og fordomme. Vejen til at nedbryde dem går gennem viden og indsigt. Derfor arbejder Psykiatrifonden med oplysning, uddannelse og kurser. Vi hjælper også gennem rådgivning og samtalegrupper. Og projekter, som forebygger, giver ny viden og bedre behandling. Det skaber større forståelse, bedre vilkår og varige forbedringer for mennesker med psykisk sygdom og deres pårørende.

Vi arbejder løsningsorienteret, langsigtet og vedholdende. Baseret på evidens og i samarbejde med fagfolk, kommuner, virksomheder og andre organisationer. For kun sammen kan vi bekæmpe psykisk sygdom.

Læs og download alle Psykiatrifonden rapporter og undersøgelser: https://psykiatrifonden.dk/viden/fakta-forskning/egne-rapporter

Et menneske er ikke sin diagnose

En psykiatrisk diagnose er en betegnelse for en gruppe symptomer, som tilsammen udgør en bestemt psykisk sygdom eller tilstand. Diagnosen er den faglige betegnelse for en bestemt sygdomstilstand, og diagnosen giver nyttig viden, når der skal planlægges behandling, når man forsøger at forudsige sygdommens udvikling og til kommunikation mellem forskellige behandlere. Diagnosen har altså et vigtigt formål.

Diagnosen er udelukkende knyttet til sygdommen. En person med en psykiatrisk diagnose er ikke sin diagnose. En patient har skizofreni, men er ikke skizofren.

Tal og fakta om psykisk sygdom og sundhed, Psykiatrifonden 2021

Ny undersøgelse: Unge skal have succes hele vejen rundt for at føle sig gode nok14.10.2021 15:53:17 CEST | Pressemeddelelse

Succes i skolen, på jobbet, til fritidsaktiviteten, blandt vennerne og med udseendet – det er for rigtig mange unge nødvendigt for at føle sig god nok. I en ny undersøgelse fra Psykiatrifonden blandt 16-24-årige er over halvdelen enige eller meget enige i, at de kun føler sig gode nok, når de har succes på næsten alle områder af livet. Og det skaber et urimeligt hårdt pres: ”Det kan føre til rigtig meget ensomhed, hvis man ikke deler de svære ting med nogen", siger Anna Klein, som er ambassadør for indsatsen "Sig det højt" i Psykiatrifonden.

NÅR BEHANDLEREN HAR FERIE: HER FÅR DU HJÆLP TIL PSYKISKE VANSKELIGHEDER29.6.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Solen varmer, og Danmark er på vej på ferie. Men for særligt én gruppe af mennesker kan det være en svær tid: Mennesker med psykisk sygdom eller sårbarhed. Mange oplever, at deres psykolog, psykiater, støtte-kontaktperson eller andre, der hjælper eller giver behandling, går på ferie. Så kan tiden blive lang og svær, for psykisk sygdom holder ikke fri. Men der er hjælp at hente i Psykiatrifondens rådgivning.

Børn af forældre med psykisk sygdom får ikke den hjælp, de har brug for – det vil et nyt partnerskab ændre på16.6.2021 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse

310.000 børn og unge i Danmark vokser op med en forælder med psykisk sygdom. Få får hjælp af en voksen til at tale om det, og det kan få konsekvenser som mistrivsel og i værste tilfælde en psykisk lidelse. Det vil Børns Vilkår, Psykiatrifonden og Ole Kirk’s Fond hindre med partnerskabet ’Spørg mere – så fylder det mindre’, som skal sikre børnene mere hjælp og støtte.