Kunstig intelligens og ’Internet of Things’ bremses af USA-sanktioner

Torsdag leverede analysevirksomheden IDC deres syn på udviklingen af kunstig intelligens, det meget omtalte ’Internet of Things’ og ikke mindst betydningen af USAs obstruktion af Huawei som leverandør af den bagvedliggende infrastruktur.

IDC er en autoritet inden for informations- og kommunikationsteknologi. Deres analyser og tal for den globale udvikling på området citeres vidt og bredt – ikke mindst når IDC offentliggør tal for salget af smartphones på verdensplan.

Ved et branchearrangement torsdag, arrangeret af Huawei, gennemgik Carla Arend, chefanalytiker hos IDC, de seneste tendenser for cloud-lagring, høj-effektiv flash-lagring og fælles, verificerede standarder for dataudveksling. Standardiseringen (converged og hyperconverged) er især vigtig, fordi den bidrager til at udnytte både hard- og software optimalt.
IDC og Carla Arend forudser vækstrater på 300 procent på for eksempel cloud-lagring, 250 procent på flash-lagring og en mere end tredobling i omsætningen på hyperconverged-infrastruktur fra 400 millioner USD i 2016 til 1,3 milliarder USD i 2022.

Alle disse komponenter skal ifølge IDC drive den digitale transformation og er selve grundlaget for videre udvikling og brug af eksempelvis kunstig intelligens og Internet of Things, der alle kræver effektiv og hurtig udveksling af standardiserede data.

USA-forbud mod Huawei

Den 15. maj valgte præsident Trump at føje Huawei til en liste over ’foreign adversaries’ – altså udenlandske firmaer med hvem amerikanske virksomheder ikke må udveksle dele og komponenter – herunder også software. Forbuddet handler formentlig om at bremse Huaweis mulighed for at deltage i udbygningen af 5G-netværk, men forbuddet vil også have andre vidtrækkende konsekvenser.

De aspekter belyser IDC i et whitepaper. Analysevirksomheden har endnu ikke ønsket at korrigere deres forudsigelser for markedet, men når en så stor spiller trues med at blive sat ud af spillet, har det betydning for både leverandører og aftagere – og dem er der mange af i Huaweis tilfælde.

IDC mener, at unilaterale amerikanske handlinger kun vil styrke Huaweis strategi i forhold til at blive uafhængige af USA-baserede komponenter og teknologier for så vidt angår Huaweis IT infrastrukturvirksomhed. Den kinesiske virksomhed har allerede arbejdet i den retning længe, og der er mange alternative underleverandører. For eksempel kan Huawei drage stor fordel af en mængde andre kinesiske chip-leverandører f.eks Higon (x86-baseret ISA, AMD joint venture), Jintide (x86-baseret ISA, Intel), ShenWei (Alpha-baseret ISA), Phytium (ARM-baseret ISA) og Kunpeng (Huaweis egen ARM-baserede serverprocessor). Dog gælder det, at alle de nævnte også afhænger af IP fra virksomheder som Intel, AMD og ARM. Det kan være en hindring på kort sigt, men det forhindrer ikke Huawei i at forfølge en strategi om udvikling af sine egne processorer på lang sigt. Derudover vil verdensomspændende spredning af open source også hjælpe Huawei. For eksempel gør kildekoden for alle open source-softwarestabler, herunder Linux-driftsmiljø og hardwareudvikling som RISC-V og OpenPOWER, det lettere for virksomheder som Huawei at vinde uafhængighed fra USA-baserede ISV'er til enhver softwareudvikling og distribution.

På dette tidspunkt er Huawei-situationen som nævnt meget flydende, og det er usædvanligt svært at vide, hvad der vil ske i de kommende dage og uger. IDC forventer, at USAs handlinger vil medføre store udfordringer for it-købere. Og ved arrangementet torsdag udtrykte Carla Arend blandt andet, at en af følgerne er, at udviklingen i branchen vil gå ned i gear. Alene den nuværende usikkerhed vil have stor betydning, konkluderer IDC.

Kontaktinformation
Huawei Denmark Public Affairs and Communications Department:liuyinhanxiao@huawei.com.

Om Huawei
Huawei er en af verdens førende producenter af data- og telekommunikationsudstyr. Gennem brugercentreret innovation og stærke partnerskaber har Huawei etableret end-to-end fordele i telenetværker, enheder og cloud computing. Huawei arbejder for at skabe maksimal værdi for teleoperatører, virksomheder og forbrugere ved at tilbyde konkurrencedygtige løsninger. Huawei’s produkter og services sælges i mere end 170 lande og betjener mere end en tredjedel af verdens befolkning.
Huawei har mere end 9.900 medarbejdere i Europa – hvoraf 1.200 arbejder i R&D. Virksomheden har i alt 18 R&D centre i otte europæiske lande (Tyskland, Belgien, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Sverige og England) og driver talrige fælles innovationscentre i samarbejde med telekommunikations- og teknologipartnere.

For mere information, besøg https://consumer.huawei.com/dk/  Find os på Facebook og YouTube.

Vestre Teglgade 9

13 milliarder kroner: Huawei investerer mere i 5G end alle konkurrenter tilsammen27.6.2019 13:30:32 CESTPressemeddelelse

På en pressekonference tidligere i dag offentliggjorde Huawei en hvidbog, som for første gang giver et samlet overblik over firmaets investeringer i forskning/udvikling og intellektuelle rettigheder (IPR). Bag offentliggørelsen stod Huaweis chefjurist, Dr. Song Liuping, som satte ord på en række tal fra virksomheden: I 2018 brugte Huawei mere end 13 mia. kroner udelukkende på 5G. Beløbet overstiger den samlede investering i 5G fra alle større konkurrenter i USA og Europa tilsammen. Huawei bruger hvert år 10-15 % af omsætningen til forskning og udvikling. Firmaet har siden 2009 investeret mere end 480 milliarder i forskning og udvikling. I løbet af de sidste 30 år har Huawei betalt mere end 40 milliarder kroner til andre selskaber for at kunne benytte sig af deres patenter. På verdensplan står Huawei selv bag mere end 80.000 patenter. 10.000 af dem er amerikanske patenter. Huawei indsender hvert år mere end 6.000 bidrag til organisationerne bag de internationale standarder (ETSI, ITU, I