Kontorlokaler går som varmt brød

Flere hjemmearbejdsdage har ikke lagt en dæmper på efterspørgslen efter kontorlokaler, og der er rift om både udlejningsboliger og industrilokaler. På trods af efterspørgslen vurderer branchen, at det totale afkast på investeringsejendomme vil falde i 2021 og frem.

Både kontorejendomme, udlejningsboliger og industrilokaler forventes det næste år at gå som varmt brød - ejendomsværdi, udlejning og markedsleje vil stige. Det fremgår af EjendomDanmarks nye undersøgelse, der afdækker branchens forventninger.

Stor efterspørgsel på kontor

Særligt kontor har i de seneste par år været et fokusområde i takt med, at corona indbød til flere dage på hjemmekontoret. Men det har tilsyneladende ikke smittet negativt af på efterspørgslen på kontorarealer. Tomgangen falder fortsat, og ejendomsbranchen forventer, at der også fremover vil blive rift om kontorejendommene og stadig færre kontorlokaler at vælge mellem.

”Hjemmearbejde dominerer ikke udlejningsmarkedet for kontor, hvor der stadig er en rigtig god afsætning. Efterspørgslen går særligt på kontorer, der tilbyder fleksible kontorarbejdspladser, mindre mødelokaler til at afholde onlinemøder og indbydende, moderne rammer,” siger Morten Marott Larsen, underdirektør i EjendomDanmark.

Faktisk har branchen ikke haft højere forventninger til kontor de seneste to år. Vurderingen er, at både markedslejen og den stigende ejendomsværdi for kontor vil stige.

Overordnet positiv fremgang

Branchen har også de positive briller på, når det gælder udviklingen for bolig og industri. Butik er det segment, branchen forventer sig mindst af. Der er stadig negative forventninger til særligt ejendomsværdi og markedsleje, men også til udlejningsprocenten.

”Udfordringer med restriktioner og en stigende onlinehandel spiller stadig ind på butik, men branchen er ikke så sortseende, som de har været. Selvom forventningerne ikke er høje, så bevæger de sig også her i den rigtige retning,” siger Morten Marott Larsen.

Et fald i totalt afkast

På trods af de positive takter vurderer branchen, at det totale afkast vil falde de kommende år. Afkastet har ellers ligget nogenlunde stabilt på seks procent de seneste seks år, men forventes at falde til 5,8 procent i 2021 og yderligere frem mod 2023. Et fald fra 6 til 5,8 procent vil svare til et tab på to milliarder.

”Det forventes, at ejendommene stiger i værdi, men ikke så hastigt som de seneste par år. Hvis indtjeningen ikke vokser lige så stærkt som ejendomsværdierne, så kan det totale afkast falde,” uddyber Morten Marott Larsen.