Konflikt gør ikke op med ulige løn

Et reelt opgør med tjenestemandsreformen vil kræve strukturelle politiske indgreb, siger formand for Kost og Ernæringsforbundet Ghita Parry

En sygeplejerske- og radiografstrejke kommer ikke til at gøre op med Tjenestemandsreformen og de skæve aflønninger i de kvindedominerede fag i den offentlige sektor. Det slår formand for Kost- og Ernæringsforbundet Ghita Parry fast:

- Skævheden er et udbredt problem hos vores medlemmer, der ligger lavt lønmæssigt i forhold til uddannelse og ansvar, og derfor bakker vi op om alle, der kæmper for at rette op på denne skævhed - hvad enten det sker på arbejdspladsen eller Slotspladsen. Sagen er for vigtig til, at den slutter med denne konflikt. Kampen kommer til at fortsætte uanset resultatet, siger Ghita Parry.

Hun ser konflikten mellem sygeplejerskerne, radiograferne og arbejdsgiverene som et utvetydigt tegn på, at der er store uløste problemer med lønskævhed for traditionelle kvindefag i den offentlige sektor. Problemerne udspringer af Tjenestemandsreformen fra 1969, der skabte den strukturelle ulighed, der martrer hundredtusindvis af lønmodtagere i dag.

Ghita Parry tilføjer, at det kan komme til at koste samfundet dyrt, hvis der ikke bliver gjort op med den forældede Tjenestemandsreform:

- Nogen er bange for, at det bliver dyrt for den offentlige sektor. Jeg frygter, at vi får et haltende velfærdssamfund med endnu færre hænder, hvis vi ikke gør noget. For det tiltrækker ikke kompetente medarbejdere, når man kun kan tilbyde et forældet, ulige lønsystem, siger Ghita Parry.

Hun forventer, at manglen på kompetent, faglært arbejdskraft, som allerede nu ses flere steder i det offentlige vil eskalere, hvis der ikke bliver gjort noget ved lønniveauet for ansatte i kvindedominerede fag som eksempelvis ernæringsassistenter og pædagoger.

- Det kan vores velfærdssamfund ikke holde til, og en konflikt mellem de offentlige arbejdsgivere og to afgrænsede faggrupper i det offentlige kan ikke rette op på dette alene. Et reelt opgør vil kræve strukturelle politiske indgreb, siger Ghita Parry.

Kost og Ernæringsforbundet er en fagforening og interesseorganisation for 8.500 ernæringsprofessionelle. Medlemmerne arbejder med vejledning og behandling, sundhedsfremme og forebyggelse, ledelse og professionel forplejning.

Vi forhandler løn og arbejdsvilkår for medlemmerne, giver juridisk bistand og faglig sparring om fag, løn, ansættelse og karriere. Vi arbejder desuden for at synliggøre den kost-, ernærings- og sundhedsfaglige profession, som du kan læse mere om på kost.dk og på vores social medie-kanaler.