Knap en halv million Telia-kunder får 5G inkluderet i abonnementerne

Udrulningen af 5G i Telias netværk begynder i slutningen af september 2020. Nu løfter teleselskabet sløret for hvilke kunder, der kan koble sig på det nye netværk.
Knap en halv million privat- og erhvervskunder hos Telia får inkluderet 5G i deres mobilabonnementer

I uge 40 tænder Telia for 5G-signalet i dele af mobilnetværket. Lanceringen begynder i København og Aalborg og fortsætter derefter til Aarhus og Odense, for at dække de største byer først, hvor kunderne får størst udbytte ud af teknologien. Herefter rulles 5G-netværket ud i resten af Danmark over de kommende år.

Samlet set kan knap en halv million privat- og erhvervskunder hos Telia se frem til at få 5G inkluderet i mobilabonnementerne. Det drejer sig blandt andet om de abonnementer, der har fri data i dag – eksempelvis privatabonnementerne One og Onemore og erhvervsabonnementerne One Pro og Onemore Pro. Samtlige omfattede abonnementer er nu markeret som ”5G-ready” på Telias websites.

Kunder med ”5G-ready” abonnementer kan benytte Telias 5G-netværk, forudsat at de har en 5G-telefon – som producenten har godkendt til brug på Telias netværk – og befinder sig i de første 5G-masters dækningsområder:

”Vi inkluderer 5G i en række af vores mest populære mobilabonnementer, så vores kunder kan få det fulde udbytte af netværket og de højere hastigheder, som 5G kommer til at byde på. Samtidig vil vi, som det første teleselskab, tilbyde vores kunder 5G-roaming, når de rejser i Norden, hvor Telia også er i fuld gang med at opgradere netværket til den nyeste teknologi”, siger Lone Kyhl Hendriksen, Head of Consumer & Channels hos Telia.

Øget behov for kapacitet og hastighed i mobilnetværket
Danskernes dataforbrug stiger i gennemsnit med 40% om året. Med introduktionen af 5G-teknologien fremtidssikrer Telia mobilnetværket, og imødekommer det stigende behov for kapacitet, stabilitet og hastighed. Særligt erhvervslivets dataforbrug forventes at vokse kraftigt i takt med udviklingen af nye digitale løsninger over de kommende år:

”5G bliver en game-changer for dansk erhvervsliv. Den minimale responstid på overførsel af data giver nye muligheder for at digitalisere og automatisere produktionen. Kapaciteten vil sætte yderligere skub i udbredelsen af avancerede IoT-løsninger. Og muligheden for at opbygge selvstændige, sikrede løsninger giver os mulighed for at udvikle individuelle netværk, der passer præcis til den enkelte virksomheds specifikke behov”, forklarer Mortimer Liebman, Head of Enterprise hos Telia.

Andelen af 5G-kombatible mobiltelefoner på det danske marked forventes at vokse hurtigt i takt med, at teknologien modnes, og producenterne kobler deres mobiler til 5G-netværket i den kommende tid.

Se mere om 5G og vores abonnementer:

• Telia Consumer (Privat): https://www.telia.dk/netvark/5g/#/

• Telia Enterprise (Erhverv): https://www.telia.dk/erhverv/enterprise/netvark/5g/#/

Lone Kyhl Hendriksen, Head of Consumer & Channels hos Telia.
Mortimer Liebman, Head of Enterprise hos Telia.
København, 5G Ready
Telia, 5G Ready