Klimaministeriet tager kontrol over klimafremskrivningen

Der er ganske lidt tid til at regeringen skal bevise at den når en 50-54 pct. reduktion af CO2, og overflytning af central rapport skaber bekymring i Klimabevægelsen.
Frederik Roland Sandby, sekretariatsleder i foreningen Klimabevægelsen i Danmark. Foto: Ariel Storm / Klimabevægelsen. Til friafbenyttelse.

I dag har mediet Klimamonitor  bragt historien om, at ansvaret for at lave den årlige klimafremskrivning fremover vil blive flyttet fra Energistyrelsen til departementet i Klima-, energi- og forsyningsministeriet. Klimafremskrivningen er det redskab, som bruges til at vurdere udviklingen i Danmarks drivhusgasudledninger. Energistyrelsen har stået for denne og lignende fremskrivninger siden 2001. Men fremskrivningen har skabt uenigheder mellem det politisk kontrollerede klimaministerie og Energistyrelsen. Det fortæller tre anonyme kilder fra Energistyrelsen til Klimamonitor. Departementet har historisk haft mere optimistiske klimavurderinger end Energistyrelsen. Departementet og styrelsen har også forskellige fagligheder, hovedopgaver og regnemetoder. Nu vil departementet overtage det overordnede ansvar og være pennefører på den årlige klimafremskrivning.

- Alle alarmklokker bør ringe lige nu. For at følge udviklingen i vores grønne omstilling, kigger vi på den årlige fremskrivning af klimaindsatsen. Indtil nu har den været lavet af Energistyrelsen, og der har dermed været armslængde til det politiske system. Nu flytter man arbejdet over i klimaministeriet, hvis hovedopgave er en direkte servicering af ministeren. Det mener vi er forkert, siger Frederik Roland Sandby, sekretariatsleder i foreningen Klimabevægelsen i Danmark.

Uenigheder mellem ministerie og styrelse bør undersøges nærmere

Klimaministeriet forklarer over for Klimamonitor at overflyttelsen foretages for at effektivisere arbejdsgangene på klimaområdet. Det er dog ikke en god nok forklaring, og uenighederne mellem ministeriet og styrelsen bør undersøges nærmere, mener Klimabevægelsen i Danmark. Det bør være med det formål at udelukke, at overflytningen skyldes en politisk dagsorden med det formål at sminke på Danmarks klimaregnskab.

- Regeringen skal bevise, at man har overholdt §1 stk. 2 i Klimaloven om at begrænse udledningen af CO2 til 50-54 pct. i 2025. Det får man svært ved, og derfor er det bekymrende, at man netop nu vælger at flytte klimafremskrivningen fra Energistyrelsen til Klimaministeriet, særligt når der har været uenighed omkring den måde man regner på. Man bør undersøge om overflytningen sker på grund af konflikt mellem faglig ekspertise i styrelsen og politiske ønsker i ministeriet, siger Frederik Roland Sandby.

- Overflytning tyder også på, at der er nogle politiske hensyn, der har trumfet nogle faglige hensyn. De bedste fagspecifikke kompetencer ligger lige nu i Energistyrelsen, ikke i departementet. Overflytningen går dermed på kompromis med fremskrivningens faglighed, og derfor er overflytningen bekymrende, siger Frederik Roland Sandby.