Klimabevægelsen i Danmark

Klimabevægelsen frygter manglende ambitioner fra ny SVM-regering

Frygten forstærkes af at alle de grønne partier er trådt ud af forhandlingerne, netop fordi de mener, at de grønne ambitioner er for små.

Pressefoto af Frederik Roland Sandby.

Mette Frederiksen har meddelt at hun vil danne en SVM-regering. Det skaber frygt i Klimabevægelsen for mange år med klimanøl.

- Venstre og Moderaterne har meget små ambitioner når det kommer til klimaet, og Socialdemokratiet har i den forgange regeringsperiode skulle trækkes til truget af de daværende støttepartier. Jeg frygter at vi ser ind i et meget klimanølende regeringssamarbejde, siger Frederik Roland Sandby, sekretariatsleder i foreningen Klimabevægelsen i Danmark.

I morgen præsenteres det nye regeringsgrundlag, og på baggrund af Klimarådets seneste rapport er det ifølge Klimabevægelsen nødvendigt, at Danmarks klimaambitioner hæves ved at sætte nye klimamål for årene 2025, 2030 og 2040 på hhv. 54, 80 og 100 pct. reduktion af drivhusgasudledningerne. Derudover bør der skæres i den animalske produktion, gerne ved at implementere en høj CO2-afgift for landbruget, som Socialdemokratiet lovede mange gange under valget.

- Under valgkampen var et af de klareste grønne løfter fra Socialdemokratiet, at en CO2-afgift på landbruget skulle få os resten af vejen til vores klimamål. Skal man stole på rygterne, så bryster Venstres formand sig af, at have fået forhandlet CO2-afgiftens ambitioner ned. Det vil være et stort svigt, hvis regeringsgrundlaget kun indeholder små ambitioner for landbrugets CO2-afgift. Skal klimakrisen bremses, så skal landbruget levere, siger Frederik Roland Sandby.

Pressefoto af Frederik Roland Sandby.

Information om Klimabevægelsen i Danmark

Klimabevægelsen i Danmark
Grundtvigs Sidevej 2, kld.
1865 Frederiksberg C

+45 9393 0879https://www.klimabevaegelsen.dk/

Klimabevægelsen arbejder målrettet med at mobilisere befolkningen, og vise den folkelige opbakning til ambitiøs og vidtrækkende klimapolitik.

Vi handler på klimaforskernes utvetydige og alvorlige konklusioner. Vores grundlag er videnskab.

Vi sørger sammen for, at politikerne bidrager til at skabe en sikker fremtid. Vores styrke er fællesskab.

Vi tager et globalt ansvar, fordi vi ved, at klimakrisen først rammer befolkningsgrupper uden skyld, udenfor Danmarks grænser. Vores overbevisning er retfærdighed.

Klimabevægelsen udtaler sig om det nye ministerhold15.12.2022 10:50:32 CET | Pressemeddelelse

Klimabevægelsen udtaler sig om fire af de ministre, som kommer til at få stor betydning for den grønne omstilling. Om den nye minister for Klima-, energi- og forsyning: - Lars Aagaard har arbejdet meget med energiområdet, og vi ser frem til at se hvilken retning han kan sætte. Det er vigtigt at der sættes fart på udbygningen af vind- og solenergi, samt at biomassen bliver udfaset. Det er dog også vigtigt at klimaministeren har et bredere sigte for sit ministerium, og det håber vi også at den nye minister vil arbejde med, siger Frederik Roland Sandby, sekretariatsleder i foreningen Klimabevægelsen i Danmark. Om den nye minister for Udviklingssamarbejde og global klimapolitik: - Dan Jørgensen overtager et helt nyt ansvarsområde: det globale klima. Det der er vigtigt for en sådan ny post er at der sættes mål for, og arbejdes med, at reducere danskernes globale klimaaftryk, siger Frederik Roland Sandby. Om den nye minister for Fødevarer, landbrug og fiskeri: - Det er meget forudsigeligt at

Klimarådet viser vejen væk fra naturgas og øget biomasseforbrug1.12.2022 11:49:13 CET | Pressemeddelelse

Klimarådet bruger de helt rigtige principper, når de i dag viser vejen til en grøn varmesektor. Mere fjernvarme, flere varmepumper, energibesparelser og ikke mindst et loft over biomasseforbruget er anbefalinger, som de danske politikere bør tage til efterretning. Anbefalingerne bør finde vej ind i regeringsforhandlingerne, hvis vi skal realisere den akutte grønne omstilling af varmesektoren.