Klimabevægelsen afholder kanalrundfart om Lynetteholm

På søndag besøger Klimabevægelsen den såkaldte perimeter og kommer tæt ind på anlægsarbejdet. Under sejladsen gennemgås problemet ved at blokere Kongedybet samt grundlaget for foreningens retssag mod staten og By&Havn
Sekretariatsleder Frederik Sandby og advokat Eskil Nielsen forklarer om problemer ved dumpning af slam i Køge bugt den 23.02.22. Foto: Ariel Storm / Klimabevægelsen. Friafbenyttelse.

Foreningen Klimabevægelsen i Danmark har stævnet staten for anlæggelsen af projekt Lynetteholm. Retssagen er optaget i Østre landsret, og for nyligt har foreningen begæret opsættende virkning, for at forhindre en blokering af Kongedybet. For at besigtige anlægsprojektet har foreningen lejet fartøjet M/S Bjørnsholm med plads til 150 deltagere. Foreningen tilbyder køb af pladser til sejladsen på egen hjemmeside.

Der er afgang fra Nyhavn på søndag klokken 10:15, og vi forventer ankomst i Nyhavn igen klokken 12:30.

For et år siden foretog foreningen en mindre sejltur til Køge bugt for at dokumentere dumpning af slam, og videomaterialet blev benyttet af medierne til at synliggøre problematikken ved dumpning af forurenet slam.

- Når man ser projektet med egne øjne, så bliver det endnu mere tydeligt, hvor vanvittigt det er. Derfor er vi meget begejstrede for, at næsten alle pladserne blev solgt umiddelbart efter vi gjorde dem tilgængelige. Det viser naturligvis en god opbakning til retssagen, og modstand til projekt Lynetteholm generelt, siger Andrea Fernande Rendtorff, som arbejder i Klimabevægelsen, og er arrangør på sejladsen.

Foreningens advokater deltager også på sejladsen, og vil bidrage til at deltagerne får ny viden om de juridiske tiltag, som foreningen har taget i forbindelse med anlæggelsen af projekt Lynetteholm.

- Information er et nøgleord. Det er vores opfattelse, at borgere og beslutningstagere hurtigt bliver modstandere af projekt Lynetteholm, når de præsenteres for projektets mest basale informationer. Det skyldes i vores optik, at projektet ikke er funderet i ordentlige klima- og miljøundersøgelser. Det hjælper derfor også meget, at sejle ud og besigtige anlægsprojektet med egne øjne, siger sekretariatsleder Frederik Roland Sandby.

Er du journalist og ønsker du at deltage når vi stævner ud mod Kongedybet? Så send en mail til Ariel Storm på ariel@klimabev.dk.