Nordisk Teaterlaboratorium

Joy Mogensen besøger Nordisk Teaterlaboratorium

Kulturministeren nåede at opleve en verden af moderne teater og kultur fra det midtjyske teater med internationale rødder.
Kulturministerens bliver kronet med blomsterkrans af Danmarks ældste egnsteater. Tv. Kulturminister Joy Mogensen, midten: Teaterleder Per Kap Bech Jensen, th. skuespiller Kai Bredholdt. Foto: Ole Mortensen.

I forbindelse med regeringens udspil for mere kultur i provinsen, har kulturministerens besøg på Nordisk Teaterlaboratorium været en del af en større eskursion rundt i Holstebro. På teatret blev hun [ministeren] budt velkommen med skuespillere som kom frem fra døre, buske, vinduer og tage. Velkomsten bestod af champagne, jordbær, musik og recitering af digte. Efterfølgende viste teaterleder Per Kap Bech Jensen kulturministeren rundt i teatret. Nordisk Teaterlaborium blev vist frem som et teater med masser af historie idet teatret er det ældste egnsteater i Danmark. Som afslutning for besøget blev kulturministeren budt på italiensk espresso samt et mindre afskedsindslag fra teatrets skuespillere. Et minde ministeren fik med hjem var en en sten med teatrets logo samt en plakat med alle de ansattes underskrifter på.

Ministeren selv udtrykte begejstring for modtagelsen og blev præsenteret et teater som den eneste af sin slags i Danmark. Under besøget udtrykkede ministeren at København også burde have et sådant teater. Med hænderne fulde af minder, en blomsterkrans i håret og en skare af vinkende skuespillere fra hele verden forlod kulturministeren teatrets matrikel med et smil og udtrykte at Nordisk Teaterlaboratoriums verden ikke er én man glemmer.

Kulturministeren bliver vist rundt på Nordisk Teaterlaboratorium. Foto: Ole Mortensen
Fra venstre: Teaterleder for Nordisk Teaterlaboratorium Per Kap Bech Jensen, Kulturminister Joy Mogensen, Borgmester H.C. Østerby. Bagerst: den fiktive figur "Androgina". Foto: Ole Mortensen

Information om Nordisk Teaterlaboratorium

Nordisk Teaterlaboratorium