Jesper Fisker fortsætter som formand for Københavns Professionshøjskole

Den nye bestyrelse er på plads for Københavns Professionshøjskole, og den genvalgte formand Jesper Fisker ser frem til arbejdet med at tiltrække endnu flere studerende til vores vigtige uddannelser
Jesper Fisker, bestyrelsesformand for Københavns Professionshøjskole

”Vores uddannelser er helt centrale for udviklingen af det danske velfærdssamfund. Derfor skal vi have endnu flere unge vil at vælge uddannelser som lærer, pædagog og sygeplejerske og få politikere og parter til at prioritere disse uddannelser langt højere i fremtidens uddannelsespolitik”.

Sådan siger bestyrelsesformand Jesper Fisker fra Københavns Professionshøjskole, der netop i denne uge er blevet genvalgt som formand for bestyrelsen i perioden 2022 – 2026. Jesper Fisker er til daglig administrerende direktør i Kræftens Bekæmpelse og har tidligere været departementschef i flere ministerier.

Næstformand Else Sommer fortsætter ligeledes på posten som næstformand. Else Sommer er bestyrelsesformand for Danmarks Evalueringsinstitut og tidligere direktør i bl.a. Dansk Magisterforening og Københavns Kommune.

KP har fået en klar profil

Den nye bestyrelse består af i alt 15 medlemmer og er ansvarlig for den overordnede strategiske udvikling af Københavns Professionshøjskole. Formand Jesper Fisker har stået i spidsen for Københavns Professionshøjskoles bestyrelse siden 2018, hvor professionshøjskolerne UCC og Metropol fusionerede og blev til Københavns Professionshøjskole med over 21.000 studerende.

”Det har været en stor opgave at fusionere to så store professionshøjskoler, men jeg synes, at vi er kommet meget langt på kort tid. Københavns Professionshøjskole har en stærk strategi, en klar profil og betydelig udviklingskraft”, forklarer Jesper Fisker.

I den kommende periode skal bestyrelsen arbejde videre med Københavns Professionshøjskoles strategi ”Fælles om fremragende undervisning”, men der er ifølge Jesper Fisker flere andre områder, der ligeledes kommer til at fylde meget i bestyrelsens arbejde. Det drejer sig blandt andet om udflytning af uddannelser, fastholde og forbedre kvaliteten i undervisningen, tiltrække flere studerende samt sikre Københavns Professionshøjskoles gennemslagskraft i hovedstadsregionen.

”Det er ingen hemmelighed, at vores samarbejdspartnere i hovedstadsområdet har store rekrutteringsudfordringer på skoler, daginstitutioner, døgninstitutioner og sygehuse. Det vil vi meget gerne hjælpe med, men det kræver, at vi får bedre fat i studenterne fra ikke mindst gymnasiet, der ofte søger direkte mod universitetet”, forklarer Jesper Fisker.

Han henviser til de seneste tal fra Danske Professionshøjskoler, der viser, at kun 23 procent af Region Hovedstadens ansøgere med stx-baggrund søger mod Københavns Professionshøjskole. Den absolut laveste andel i hele Danmark.

Det første bestyrelsesmøde i den nye bestyrelse finder sted den 20. juni 2022.

Se alle medlemmerne af Københavns Professionshøjskoles bestyrelse:

Jesper Fisker (formand), Administrerende direktør i Kræftens Bekæmpelse

Else Sommer (næstformand), Bestyrelsesformand for Danmarks Evalueringsinstitut, tidligere direktør i bl.a. Dansk Magisterforening og Københavns Kommune

Miriam Toft, Administrerende direktør i Aleris Omsorg

Kristina Helen Robins, Kredsformand, Dansk Sygeplejeråd Kreds Hovedstaden

Maja Bødtcher-Hansen, rektor på Frederiksberg Gymnasium

Jonas Keiding Lindholm, direktør for Tænketanken Mandag Morgen

Thomas Berlin Hovmand, Børne- og kulturdirektør i Gladsaxe Kommune

Trine Winterø, Prodekan for Innovation og Samfundsrelationer, Det Sundhedsfaglige Fakultet, Københavns Universitet

Karoline Vind, udpeget af Region Hovedstaden

Rosemarie Nørgaard Visby, lærerstuderende ved Københavns Professionshøjskole

Charly Ngigi, lærerstuderende ved Københavns Professionshøjskole

Henrik Tarp Vang, Konsulent, Københavns Professionshøjskole

Ditte Jacobsen, lektor, Københavns Professionshøjskole

Regitze Flannov, Medlem af FH’s hovedbestyrelse og kredsformand, Danmarks Lærerforening

Jesper Würtzen, Borgmester i Ballerup Kommune

Jesper Fisker, bestyrelsesformand for Københavns Professionshøjskole

- Har cirka 21.000 studerende.
- Har Danmarks største pædagoguddannelse med ca. 6.000 studerende, største læreruddannelse med ca. 3.500 studerende og største sygeplejerskeuddannelse med ca. 4.000 studerende.
- Udbyder 22 grunduddannelser: Lærer, sygeplejerske, pædagog, socialrådgiver, bioanalytiker, fysioterapeut, ergoterapeut, jordemoder, radiograf, administrationsbachelor, administrationsøkonom, psykomotorisk terapeut, laborant, laboratorietekniker, pædagogisk assistent, tegnsprogstolk, tekstilformidler, katastrofe- og risikomanager, natur- og kulturformidler, sundhedsadministrativ koordinator, professionsbachelor i skat og ernæring og sundhed.
- Uddanner årligt ca. 4.500 professionsbachelorer.
- Er en af de største videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark.
- Har hovedsæde på Campus Carlsberg på Vesterbro i København og fordeler sig på 11 forskellige adresser i København, Hillerød, Helsingør, Nødebo og på Frederiksberg og Bornholm.