Education Esbjerg

Jagten går ind på ambitiøse nyuddannede

Sikkerhedsstyrelsen, Blue Water Shipping, Deloitte, Semco Maritime, Telesikring og Viking Life-Saving Equipment har nu åbnet for ansøgningerne til deres pladser i Co-Business Graduate Programmet.

Education Esbjerg har taget initiativ til et nyskabende graduate program, som skal bidrage til at tiltrække højtuddannede til området. Programmet består af et tværgående samarbejde mellem en række af Esbjergs virksomheder, som sammen søger kandidater til opstart i september 2021.

To år, seks pladser, fire profiler
Co-Business Graduate Programmet er i luften og i denne første omgang ansættes seks graduates. Sammen har virksomhederne besluttet sig for at søge fire forskellige profiler. Fælles for dem alle, er at de skal have fokus på nytænkende opgaver, der kan sikre fremtidens løsninger:

• Civilingeniør profil med interesse for energi, stærkstrøm, maskinteknik, projektledelse eller lignende.
  • Kommerciel/Management profil med interesse for forretningsudvikling, økonomi, digitalisering eller rådgivning og ledelse af organisationsprocesser.
  • Finance profil med interesse for rådgivning, revision og virksomhedens økonomifunktion.
  • Digital profil med interesse for digital udvikling og understøttelse af forretningen, projektarbejde med afsæt i agile metoder, og nye teknologier som cloud, block chain og AI/ML

I Sikkerhedsstyrelsen glæder de sig til samarbejdet med de andre Co-Bu virksomheder samt de 6 graduates:

”Sikkerhedsstyrelsen er en styrelse med fuld fart på – vi er ambitiøse, og vi arbejder målrettet for at skabe dynamiske rammer, så borgere og virksomheder træffer sikre valg. Vores arbejdsplads rummer mange faggrupper, og vi arbejder kontinuerligt med at udvikle vores kompetencer og digitalisere vores forretning. Vi ser det som en spændende mulighed at være med i Co-Bu Graduate Programmet, fordi det giver os mulighed for at tiltrække flere ambitiøse nyuddannede talenter – ikke kun til os, men til hele Esbjerg”, fortæller Rikke Dragsbæk Jacobsen, HR Partner i Sikkerhedsstyrelsen.

Som Sikkerhedsstyrelsens repræsentant i Co-Business Graduate Programmets styregruppe, der udover Rikke Dragsbæk Jacobsen, også består af repræsentanter fra hver af de andre Co-Bu virksomheder samt to repræsentanter fra Education Esbjerg, ved hun at deltagelsen i programmet kan bidrage til øget relationer på tværs: ”Vi ser særligt frem til at møde nogle spændende kandidater, der vil være med til at udfordre det kendte og bidrage til, at vi fortsat kan udvikle os. Vi glæder os også til at styrke vores relationer til de øvrige Co-Bu virksomheder. Vi tror på, at vi gennem et samarbejde på tværs af brancher og interesseområder kan gøre hinanden bedre.”, slutter Rikke Dragsbæk Jacobsen.

Den bedste start på karrieren
Programmet er unikt, fordi man ikke kun kommer rundt i forskellige afdelinger hos én virksomhed, men derimod kommer ud til tre forskellige virksomheder og får et indblik i de forskellige forretningsmodeller, brancher og virksomhedskulturer.

De seks Co-Bu Graduates vil komme til at opleve et program, som er skræddersyet personligt til hver enkelt. I løbet af de to år vil de komme til at arbejde på tværs af tre arbejdspladser, få en masse erhvervserfaring og benytte alt deres potentiale på forskellige vis, som samlet vil være med til at give et stort løft til udviklingen af den enkeltes faglige, sociale og personlige kompetencer.

Meget mere end blot et graduate program
Co-Business Graduate Programmet er meget mere end de arbejdsmæssige erfaringer, som gøres hos den enkelte virksomhed. I programmet får Co-Bu Graduates et stærkt bånd til hinanden og samtidig et stort og bredt netværk ude hos virksomhederne. Samarbejdet på tværs af virksomhederne med Education Esbjerg som bindeled gør det muligt at tilbyde unikke kurser, mentorordninger, buddyordninger og et innovationsprojekt, som skal være med til at styrke kandidaterne fagligt såvel som personligt.

Det sociale er også vægtet højt i programmet, og undervejs vil der bl.a. være teambuilding dage, netværksmøder virksomhederne imellem og middagsaftaler.
Derudover skal det også være så nemt som muligt at finde sig til rette i Esbjerg, og derfor er der også planlagt et pre-boarding forløb. I dette forløb vil der i samarbejde med Esbjergs tilflytterservice blive afholdt arrangementer som Introdage for Co-Bu og Oplev Esbjerg samt hjulpet til med alt fra at finde det rigtige sted at bo til at hjælpe en eventuel partner til også at lande et drømmejob i området.

”Alt omkringværende et job spiller en mindst lige så stor rolle som jobbet i sig selv. Det skaber energi og overskud, hvis man kender byen og områdets muligheder, er tilpas i sit boligforhold, har et godt netværk og laver aktiviteter af den ene eller anden art i sin fritid. Det betyder noget.
Jeg har set det mange gange og mærker det nu selv, hvor jeg er i gang med at flytte min egen familie fra Aarhus til Esbjerg-området. Vi vil give de kommende Graduates den bedste start på karrieren. Det får vi ved at have øje for hele pakken. Derfor er Co-Bu meget mere end blot et graduate program” fortæller Anne Sofie Skou Jessen, HR-Partner i Education Esbjerg.

Fakta Boks:

• Graduate Programmet hedder ”Co-Business Graduate Program. (Co-Bu)” og faciliteres af Education Esbjerg.
  • Deltagende virksomheder: Blue Water Shipping, Deloitte, Semco Maritime, Sikkerhedsstyrelsen, Telesikring og Viking Life-Saving Equipment,
  • Programmet løber over en 2-årig periode, hvor hver ansat roterer mellem tre arbejdspladser.
  • Der er seks graduate stillinger.
  • Ansøgningsfristen er den 4. marts 2021. Ansøgningen sendes via stillingsopslaget på
    Co-Bu.dk/sog-her/
  • Der vil blive afholdt online Co-Bu Talks henholdsvis onsdag den 17. februar 2021 kl. 15-16 og tirsdag den 23. februar 2021 kl. 10-11. Tilmelding gøres via links, som kan findes i stillingsopslaget på Co-Bu.dk.
  • På Co-Bu.dk kan man tilmelde sig og modtage mere information samt se præsentationsvideoer af hver virksomhed.

Billeder tilhørende de 2 citater:

• Rikke Dragsbæk Jacobsen, HR Partner i Sikkerhedsstyrelsen- Telefon: 9133 7012 / E-mail: dj@em.dk
  • Anne Sofie Skou Jessen, HR-Partner Education Esbjerg - Mobil: 2336 7602 / e-mail: Aj@educationesbjerg.com

Samlet billede af Co-Business Graduate Programmets styregruppe:

• Line Stenstad, Projektleder Education Esbjerg
  • Jacob Gehlert, Senior Manager, Semco Maritime
  • Rikke Dragsbæk Jacobcen, HR Partner, Sikkerhedsstyrelsen
  • Stig Petersen, Partner og Statsautoriseret Revisor, Deloitte
  • Lone Willumsen, HR-Business Partner, Blue Water Shipping
  • Anett Egsgaard, Adm. Direktør, telesikring A/S
  • Rene Møller Sørensen, Global HR Development Consultant, Viking Life-Saving Equipment
  • Anne Sofie Skou Jessen, HR-Partner, Education Esbjerg

Anne Sofie Skou Jessen, HR-Partner Education Esbjerg
Mobil: 2336 7602 / e-mail: Aj@educationesbjerg.com

Rikke Dragsbæk Jacobsen, HR Partner i Sikkerhedsstyrelsen
Telefon: 9133 7012 / E-mail: dj@em.dk

Information om Education Esbjerg

Education Esbjerg
Torskekaj 1
6700 Esbjerg

Education Esbjerg er etableret i januar 2020 med den vision at tiltrække og fastholde flere unge i Esbjerg. I samarbejde med virksomheder, uddannelsesinstitutioner og kommune igangsætter og understøtter Education Esbjerg initiativer, der i bred forstand skal gøre Esbjerg til en attraktiv by at bo i, uddanne sig og leve i. For at sikre vækst og velfærd i området har Education Esbjerg identificeret 5 indsatsområder:

Etableringen af et fyrtårn - et fysisk vartegn - som er unikt og markant, og som skal rumme uddannelser med fremtidens læringsmiljøer, en international dimension og et banebrydende samarbejde med erhvervslivet;

Uddannelsesudbud – der skal sikre nye relevante og attraktive uddannelser til byen samt skabe smidigere veje gennem uddannelserne;

Esbjerg som førende i erhvervssamarbejde – Education Esbjerg virker som bindeled for en tæt virksomhedskontakt under uddannelsen gennem bl.a. studiejobs, mentorordninger, praktikophold og jobgaranti;

Unge fokus og involvering – unge skal være ambassadører for Esbjergs turn-around. Og unge skal have indflydelse og ansvar i Esbjerg. Et første og unikt eksempel er etableringen af Esbjerg Kulturelle Ungdomsfond, der ikke findes magen til herhjemme;

Branding – De gode uddannelses- og karriereveje, erhvervssamarbejdet, det nære og personlige studiemiljø skal bindes sammen i en stærk fortælling om Esbjerg.

Læs mere om Education Esbjerg på https://www.educationesbjerg.com/.

Følg pressemeddelelser fra Education Esbjerg

Flere pressemeddelelser fra Education Esbjerg

Jubel i Esbjerg over nye uddannelser17.1.2023 09:44:33 CET | Pressemeddelelse

Uddannelses- og Forskningsminister Christina Egelund (M) har godkendt tre nye uddannelser, som skal ligge i Esbjerg med det formål at sikre fremdrift for bl.a. den grønne omstilling og SKATs fremtid. De godkendte uddannelser er diplomingeniøruddannelsen i bæredygtig energiteknik, der udbydes gennem Aalborg Universitet, kandidatuddannelsen i idræt og sundhed, der udbydes gennem Syddansk Universitet, samt professionsbacheloren i skat, der udbydes på UC SYD.