Ja til flere solceller – men lad os fordele dem ud

Regeringen har i dag præsenteret udspillet ”Danmark kan mere II”, der indeholder en række forslag til at gøre Danmark uafhængig af russisk gas. Udspillet indeholder bl.a. et ønske øge produktionen af grøn strøm fra solceller. Det mål deler man i ejendomsbranchen, der også efterlyser et langt stærkere fokus på at fjerne barriererne for at opsætte solceller på bygninger.

Regeringens udspil ”Danmark kan mere II” indeholder en firdobling af produktionen af grøn strøm fra sol og vind. Med udspillet ønsker regeringen at etablere flere solcelleparker i Danmark. Det er en god og nødvendig ambition, mener EjendomDanmark. Organisationen undrer sig dog over, at der i udspillet ikke er fokus på udbygningen af solceller på bygninger.

”Sol er sol – og solceller på bygninger tager i øvrigt ikke plads fra den natur, som vi jo heller ikke har for meget af her i landet. Derfor kan det synes en smule underligt, at regeringen i sit udspil helt glemmer udbygningen af solceller på bygninger,” siger seniorrådgiver i EjendomDanmark, Morten Jarlbæk Pedersen.

”Der er en lang række selvskabte barrierer for udbygningen af solenergi på bygninger. F.eks. må man ikke sende strøm fra en matrikel til nabomatriklen, selvom der er tale om samme ejer og måske endda samme bygning. Man kunne begynde med at kigge nærmere på den slags. Ejendomsbranchen både vil og kan være med,” siger Morten Jarlbæk Pedersen.

Netop bedre mulighed for at opsætte solceller er blandt de forslag, som EjendomDanmark har med i sit klimakatalog 'Vejen til et grønnere Danmark'. Det belyser, hvordan der kan skabes rammer, der i højere grad understøtter grønne investeringer og energiforbedringer af de danske bygninger og ejendomme.

EjendomDanmark er erhvervsorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Organisationen repræsenterer ca. 85 % af det professionelle ejendomsmarked, som understøtter flere end 130.000 arbejdspladser i Danmark og bidrager til BNP med 140 mia. kr. om året. Vores medlemmer er blandt andet pensionskasser, ejendomsselskaber, ejendomsadministratorer, grundejerforeninger, forsikringsselskaber og pengeinstitutter, fonde, advokater, ejendomsmæglere samt entreprenører, arkitekter og ingeniører.

Stor usikkerhed om høje forventninger4.4.2022 09:48:27 CEST | Pressemeddelelse

Butikkerne er ved at vende stærkt tilbage efter et par år med nedlukninger og mundbind, og også efterspørgslen på butikslejemål vil stige det kommende år, forventer ejendomsbranchen. Der bliver samtidig god afsætning på både kontor-, industrilokaler og boliger. Det vil alt i alt betyde et historisk højt afkast for investeringsejendomme i 2022. Men en stigende inflation og den fortsatte krig i Ukraine kan spænde ben for den positive udvikling og skaber stor usikkerhed.

Vigtigt at inddrage markedets aktører i eftersyn af erhvervsejendommes grundværdier23.3.2022 10:40:04 CET | Pressemeddelelse

Det er vigtigt, at regeringens nye ekspertudvalg lytter og inddrager de relevante erhvervsorganisationer i det kommende arbejde med vurderingsmodeller af erhvervsejendommes grundværdier. EjendomDanmarks frygt har hele tiden været, at de offentlige vurderinger bliver uigennemskuelige og ikke vil afspejle et den markedsvirkelighed, som alle de små og store ejendomsejere operer i. Eksperterne burde derfor også kunne komme med bud på en mere virkelighedstro model end regeringens udspil.