It-professionelle hjælper flygtninge i job

En gruppe frivillige it-professionelle har stor succes med at uddanne flygtninge og asylansøgere i programmering. Foreløbig har 19 af dem fået fast job i it-branchen, og mange flere er på vej, skriver Prosabladet.

Mens den danske it-branche skriger på udenlandsk arbejdskraft, og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) kræver, at flere flygtninge bliver selvforsørgende, så har en stor gruppe frivillige it-professionelle sørget for at uddanne flygtninge og asylansøgere i kodning og programmering, så de kan få arbejde som webudviklere. Foreløbig er 19 af dem kommet i job som webudviklere på danske virksomheder i år. Det skriver Prosabladet, som er medlemsblad for fagforbundet PROSA.

”Vores mål er, at 25 af vores studerende er kommet ind i it-branchen og har fået et job inden udgangen af 2018. Men mange flere er på vej”, siger Christopher Klüter, som er en af grundlæggerne af projektet Hack Your Future.

Projektet handler i høj grad også om at skabe netværk og kontakter ude i virkeligheden, og i øjeblikket har Hack Your Future aftaler med 45 mentorer fra forskellige virksomheder, som underviser fire timer ad gangen på de søndage, hvor der er plads i kalenderen. De studerende skal gennem syv måneders undervisning med indlagte hjemmeopgaver, som kræver cirka 25 timers arbejdsindsats om ugen. Kurset er gratis og foregår på engelsk, og blandt de studerende er en professor fra Irak, en tandlæge fra Syrien, en kunstner fra Palæstina og en it-studerende fra Uganda.

”Der er mange højtuddannede blandt vores studerende. De er vant til at tilegne sig viden og nye kompetencer – de har bare ikke de rette kvalifikationer, når det gælder programmering. Men vi ved, at mange danske virksomheder efterspørger flere it-professionelle og webudviklere. Så vi giver dem en grunduddannelse i kodning og kobler dem sammen med nogle virksomheder”, siger Christopher Klüter til Prosabladet.

Marco Calabrese, der er mentor i Hack Your Future, arbejder til daglig som frontend engineer i virksomheden Bolighed, og han har foreløbig brugt 16 søndage i 2018 på at undervise gratis.

”Vi kan lære dem de ting, som vores næste kollega gerne skal kunne, og give dem de redskaber, som vores virksomheder anvender hver eneste dag. Underviserne her ved, hvad der virker ude i den virkelige verden. På den måde bliver undervisningen langt mere relevant og målrettet end de ting, du kan læse dig til i lærebøgerne”, forklarer Marco Calabrese.

En af de studerende er den 26-årige, palæstinensiske kunstner Samara Sallam, der håber at bruge uddannelsen i kodning og programmering til dels at lave visuelt design til musik, dels at få smør på brødet gennem et it-job ved siden af sine kunstprojekter.

”De giver os nøglerne til fremtiden. Nu skal vi bare lære at bruge dem. Undervisningen skrider hurtigt frem, så det er afgørende, at du investerer tid og kræfter i det”, siger Samara Sallam til Prosabladet.

Grundlæggeren af Hack Your Future i Danmark, Christopher Klüter, håber, at han har fundet en model, der skaber ringe i vandet, og at der kommer lignende tilbud i Aarhus og Odense. Han beskriver det som en win-win-situation for danske it-virksomheder, der skriger på kvalificeret arbejdskraft.

”En række virksomheder bliver bremset i deres udvikling, fordi de ikke kan skaffe webudviklere. Ved at oplære flygtninge i programmering og webudvikling øger vi deres chance for beskæftigelse betydeligt, og vi får flere webudviklere ud på arbejdsmarkedet. Det er integration på flere planer”, siger Christopher Klüter.

De studerende har blandt andet fået job hos Kruso, Kommunekredit, Bolighed, Ticketbutler, DTU Biosustain, ITU Pitlab, Purple Scout AB, Lego, Hoej.dk, Web&Coffee, Wiredelta, Force Technology og TrueLinked.

Redaktør Ole Hoff-Lund, telefon 26 83 81 84

Prosabladet er medlemsblad for PROSA - Forbundet af it-professionelle