Islands tele-direktør: Intet indikerer, at Huawei er usikkert

Der er ingen beviser for, at Huaweis udstyr udgør en sikkerhedsrisiko. Det siger direktøren for den islandske post- og teleadministration, Þorleifur Jónsson, i et interview til det islandske medie Vísir søndag.

I Island har teleselskabet Nova allerede installeret den første 5G-sender, mens selskabet Vodafone er i gang med installationen. Begge firmaer bruger hardware fra Huawei. Det ser direktøren for Islands post- og teleadministration ikke som et problem.

- Vi har nu været i kontakt med vores søsterorganisationer i og uden for Europa, og ingen steder har det vist sig, at [Huawei] har handlet ulovligt eller ikke kan tilbyde den samme grad af sikkerhed som andre virksomheder. Så som det forholder sig lige nu, kan jeg ikke med sikkerhed sige, at der er nogen fare på færde,” udtaler Þorleifur Jónsson i interviewet med Vísir.

Diskussionen om, hvem der skal have lov at levere udstyr til de europæiske landes 5G-netværk, står også i Island højt på den politiske dagsorden. USA har gentagende gange udtalt, at Huaweis 5G-udstyr kan bruges til at spionere på vegne af den kinesiske stat – en påstand, som Huawei konsekvent har afvist, da der aldrig er fundet beviser for den.

Nordisk pragmatik

Også i Sverige har myndighederne været pragmatiske i spørgsmålet om udrulning af 5G. Da den store svenske teleoperatør Tele2 i maj udrullede 5G med bl.a. komponenter fra Huawei, udtalte den svenske digitaliseringsminister Anders Ygeman, at han ”ikke ser nogle problemer i at Tele2 bruger Huawei, når deres svenske kunder surfer på 5G.”

Hos Huawei Danmark bliver udtalelsen fra direktøren for den islandske teleadministration hilst velkommen med en forhåbning om, at de danske politikere læser med.

- Vi har fuld forståelse for, at det her er en vigtig beslutning for Danmark. Vi håber, at danske politikere ser på, hvordan de her spørgsmål håndteres rundt omkring i Norden – hvor vi har en god historik for at være pragmatiske. Vi har hele tiden anbefalet, at 5G-markedet skal være åbent, men at staten selvfølgelig hele tiden skal og bør teste og føre tilsyn. Så giver det mening hele vejen rundt,” forklarer Tommy Zwicky, kommunikationsdirektør hos Huaweis danske afdeling.

Oprindelig artikel i Vísir: https://www.visir.is/g/20201997282d

Artikel om den svenske digitaliseringsministers udtalelser: https://www.ttela.se/jobb-aff%C3%A4rer/ygeman-ser-inga-problem-med-huawei-1.28391428

Kontakt for yderligere kommentarer:

Tommy Zwicky, kommunikationsdirektør hos Huawei Danmark, mobil: 60876600