Inklusionen er dumpet – så hvad nu?

Inklusion gentænkt
I feature-artiklen Inklusionen er dumpet – så hvad nu?kan du møde professor emeritus Niels Egelund, der i sin tid klædte politikerne på forud for inklusionsloven i 2012. Han ser tilbage på, hvad der gik galt med inklusionen og hvorfor, men han forklarer også, hvordan man kunne have grebet det anderledes an. Han bliver suppleret af to andre forskere, Lotte Hedegaard Sørensen og Lærke Testmann, der med hver deres tilgang til inklusionsfeltet afdækker, hvorfor inklusionen har spændt ben for lærere og pædagoger gennem tiden. De kommer også med bud på, hvordan vi fremadrettet kan skabe en mere inkluderende skole, og hvordan opgaven pædagogisk og didaktisk skal gribes an.
Inklusionskompetence skal læres i skolen
Inklusion er ikke kun en stor mundfuld for lærere og pædagoger og alle andre professionelle i og omkring skolen – den kræver også særlige kompetencer hos børnene. Både de, der skal inkluderes, og de, der skal inkludere. Derfor argumenterer professor Lars Qvortrup i artiklen Dit inklusionskompetente barn for, at inklusionskompetence er noget, der skal læres i skolen. Ganske enkelt fordi inklusion såvel som eksklusion er et livsvilkår for os mennesker, uanset hvem vi er – hele livet i gennem.
Tværprofessionelt samarbejde: Væk fra mødebordene
”Der er ingen tabere ved inklusion, der lykkes – kun vindere.” Sådan lyder det fra Janne Hedegaard Hansen, der er forsknings- og udviklingsleder ved Københavns Professionshøjskole i artiklenMissing link: Samarbejdet om inklusion skal ind i klassen. Hun argumenterer dog for, at hvis vi skal lykkes med at skabe en inkluderende skole, så kræver det en ny organisering af de fagprofessionelles samarbejde. De skal først og fremmest væk fra mødebordene og ind i klasselokalet, hvor inklusionsudfordringerne udspiller sig til dagligt, lyder opfordringen.
Nest-pædagogik virker
På Katrinebjergskolen i Aarhus har de succes med at arbejde med en særlig Nest-pædagogik, der er målrettet børn med autismespektrumforstyrrelser, men som også giver gode vilkår for børn uden diagnosen. Læs interview med to forskere i artiklen På en skole i Aarhus er det pædagogikken, ikke børnene, der skal tilpasse sig.
PPR skal ind i klassen
PPR spiller en væsentlig rolle i inklusionsarbejdet. Men lige nu sker der bevægelser, der trækker PPR i to forskellige retninger, og som efterlader dem i et dilemma: Skal de fokusere på, at løfte elevernes generelle trivsel ude i klasserne, eller skal kræfterne bruges på at etablere særlige tilbud til de elever, der har det svært? DPU-forsker Dorte Kousholt er ikke i tvivl: Vi skal løse udfordringen i klassefællesskabet, ellers risikerer vi endnu engang at udskille specialområdet, advarer hun i artiklen PPR skal finde vej ind i klassefællesskabet.
Inklusion i dagtilbud: Drop ideologierne, se på praksis
Inklusionen er også en væsentlig pædagogisk opgave i dagtilbuddene. Men her bliver det hurtigt et ideologisk spørgsmål – skal man se det barn, der skal inkluderes, som et barn der har svagheder og mangler? Eller skal man se det som et barn, der har potentialer og ressourcer at byde ind med i fællesskabet? Svaret finder man imidlertid ikke i idelogier, men i praksis, lyder det fra lektor på DPU, Aarhus Universitet Bjørg Kjær. I artiklen Inklusionen lykkes, når pædagoger bevæger sig midt på vejen opfordrer hun pædagoger til at styre uden om de ideologiske grøfter og i stedet finde løsninger i den praktiske pædagogik.
Internationalt blik
Asterisk har talt med den internationalt anerkendte inklusionsforsker Lani Florian, der udfolder sine Tre principper for inkluderende pædagogik, som hun mener, alle lærere kan efterleve, hvis de får de rette ressourcer stillet til rådighed.
Plads til restgruppen
I kommentaren tager lektor og viceinstitutleder på DPU, Aarhus Universitet Christian Christrup Kjeldsen os med en tur ind i klasselokalet, hvor der øves femtabel, og herfra videre til en anden variation over bum-legen, hvor mellem hver femte og hver syvende elev i forskellige sammenhænge falder fagligt udenfor – Bum - du er ude!
Kan mangfoldighedens uddannelsessystem mindske antallet af marginaliserede unge?
I sin leder skriver institutleder Claus Holm om de marginaliserede unge. Han stiller spørgsmålet, om mere mangfoldighed i uddannelsessystemet kan mindske antallet af unge, der falder uden for og ingen uddannelse får?
Debatarrangement om fremtidens inklusion
Nøgleord
Billeder
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Historiker om kommende EU-formandskab: USA vender blikket mod Europa – igen19.6.2025 07:42:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark overtager EU-formandskabet 1. juli 2025 i en tid med øget geopolitisk spænding. USA har igen fokus på Europa og efterlyser større ansvar fra sine allierede – et mønster, der ifølge professor i historie på Aarhus Universitet, Thorsten Borring Olesen, har rødder tilbage til 1973.
Ny forskning kortlægger buddhismens tilstedeværelse i Norden17.6.2025 10:27:10 CEST | Pressemeddelelse
I et nyt fællesnordisk forskningssamarbejde kortlægger religionsforsker Jørn Borup fra Aarhus Universitet sammen med kollegaer fra hele Norden buddhismens udvikling og mangfoldige udtryk. Resultaterne præsenteres i Buddhism in the Nordic Countries – den første samlede og sammenlignende analyse af religionens rolle i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island.
Mellemformer kan være svaret på udfordringer med inklusion27.5.2025 10:56:35 CEST | Pressemeddelelse
Skal skolebørn med særlige behov have specialundervisning? Eller skal de deltage i den almene undervisning på lige fod med andre børn? Svaret behøver ikke være enten-eller. Ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet om de såkaldte 'mellemformer' giver et første, samlet bud på, hvad specialpædagogik er, når den indgår som en del af almenpædagogikken. Og den peger på forudsætninger for, at denne særlige form for inklusion kan lykkes.
Rav, kunst og glemte fortællinger – arkæologer undersøger ravværksted fra istidens slutning19.5.2025 08:27:58 CEST | Pressemeddelelse
Et af Europas ældste værksteder for ravkunst er i disse dage genstand for nye udgravninger af et dansk- tysk forskerteam. Fundstedet ved Grabow i Nordtyskland har tidligere givet opsigtsvækkende fund – blandt andet Nordtysklands ældste skulptur. Nu håber forskerne at afdække, hvordan rav blev bearbejdet og brugt for omkring 14.000 år siden – i en tid med store klima og kulturskift.
Aarhus Universitet åbner digitalt bibliotek for antikke græske tekster16.5.2025 09:20:39 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan kan computere og algoritmer bruges til at analysere antikke græske tekster som de bibelske tekster og andre tekster af fx Platon, Sofokles og Plutark? Det spørgsmål står centralt i forskningsprojektet, Computing Antiquity, som nu lancerer en digital database, hvor forskere og andre interesserede frit kan hente antikke græske tekster i formater, som computere og algoritmer kan arbejde med. I spidsen for projektet står Jacob P.B. Mortensen, lektor i Ny Testamente på Afdeling for Teologi på Aarhus Universitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum