Aarhus Universitet: Arts

Inklusionen er dumpet – så hvad nu?

Del
Inklusionen har spillet fallit, lyder det fra både forskere, lærere og politikere. Men samtidig er de fleste enige om, at der ikke er noget alternativ til inklusion – vi skal bare blive bedre til det. Men hvordan? Det er det store spørgsmål, som DPU’s digitale magasin Asterisk dykker ned i denne gang.

Inklusion gentænkt

I feature-artiklen Inklusionen er dumpet – så hvad nu?kan du møde professor emeritus Niels Egelund, der i sin tid klædte politikerne på forud for inklusionsloven i 2012. Han ser tilbage på, hvad der gik galt med inklusionen og hvorfor, men han forklarer også, hvordan man kunne have grebet det anderledes an. Han bliver suppleret af to andre forskere, Lotte Hedegaard Sørensen og Lærke Testmann, der med hver deres tilgang til inklusionsfeltet afdækker, hvorfor inklusionen har spændt ben for lærere og pædagoger gennem tiden. De kommer også med bud på, hvordan vi fremadrettet kan skabe en mere inkluderende skole, og hvordan opgaven pædagogisk og didaktisk skal gribes an.

Inklusionskompetence skal læres i skolen

Inklusion er ikke kun en stor mundfuld for lærere og pædagoger og alle andre professionelle i og omkring skolen – den kræver også særlige kompetencer hos børnene. Både de, der skal inkluderes, og de, der skal inkludere. Derfor argumenterer professor Lars Qvortrup i artiklen Dit inklusionskompetente barn for, at inklusionskompetence er noget, der skal læres i skolen. Ganske enkelt fordi inklusion såvel som eksklusion er et livsvilkår for os mennesker, uanset hvem vi er – hele livet i gennem.

Tværprofessionelt samarbejde: Væk fra mødebordene

”Der er ingen tabere ved inklusion, der lykkes – kun vindere.” Sådan lyder det fra Janne Hedegaard Hansen, der er forsknings- og udviklingsleder ved Københavns Professionshøjskole i artiklenMissing link: Samarbejdet om inklusion skal ind i klassen. Hun argumenterer dog for, at hvis vi skal lykkes med at skabe en inkluderende skole, så kræver det en ny organisering af de fagprofessionelles samarbejde. De skal først og fremmest væk fra mødebordene og ind i klasselokalet, hvor inklusionsudfordringerne udspiller sig til dagligt, lyder opfordringen.

Nest-pædagogik virker

På Katrinebjergskolen i Aarhus har de succes med at arbejde med en særlig Nest-pædagogik, der er målrettet børn med autismespektrumforstyrrelser, men som også giver gode vilkår for børn uden diagnosen. Læs interview med to forskere i artiklen På en skole i Aarhus er det pædagogikken, ikke børnene, der skal tilpasse sig.

PPR skal ind i klassen

PPR spiller en væsentlig rolle i inklusionsarbejdet. Men lige nu sker der bevægelser, der trækker PPR i to forskellige retninger, og som efterlader dem i et dilemma: Skal de fokusere på, at løfte elevernes generelle trivsel ude i klasserne, eller skal kræfterne bruges på at etablere særlige tilbud til de elever, der har det svært? DPU-forsker Dorte Kousholt er ikke i tvivl: Vi skal løse udfordringen i klassefællesskabet, ellers risikerer vi endnu engang at udskille specialområdet, advarer hun i artiklen PPR skal finde vej ind i klassefællesskabet.

Inklusion i dagtilbud: Drop ideologierne, se på praksis

Inklusionen er også en væsentlig pædagogisk opgave i dagtilbuddene. Men her bliver det hurtigt et ideologisk spørgsmål – skal man se det barn, der skal inkluderes, som et barn der har svagheder og mangler? Eller skal man se det som et barn, der har potentialer og ressourcer at byde ind med i fællesskabet? Svaret finder man imidlertid ikke i idelogier, men i praksis, lyder det fra lektor på DPU, Aarhus Universitet Bjørg Kjær. I artiklen Inklusionen lykkes, når pædagoger bevæger sig midt på vejen opfordrer hun pædagoger til at styre uden om de ideologiske grøfter og i stedet finde løsninger i den praktiske pædagogik.

Internationalt blik

Asterisk har talt med den internationalt anerkendte inklusionsforsker Lani Florian, der udfolder sine Tre principper for inkluderende pædagogik, som hun mener, alle lærere kan efterleve, hvis de får de rette ressourcer stillet til rådighed. 

Plads til restgruppen

I kommentaren tager lektor og viceinstitutleder på DPU, Aarhus Universitet Christian Christrup Kjeldsen os med en tur ind i klasselokalet, hvor der øves femtabel, og herfra videre til en anden variation over bum-legen, hvor mellem hver femte og hver syvende elev i forskellige sammenhænge falder fagligt udenfor – Bum - du er ude!            

Kan mangfoldighedens uddannelsessystem mindske antallet af marginaliserede unge?

I sin leder skriver institutleder Claus Holm om de marginaliserede unge. Han stiller spørgsmålet, om mere mangfoldighed i uddannelsessystemet kan mindske antallet af unge, der falder uden for og ingen uddannelse får?

Debatarrangement om fremtidens inklusion

Aarhus: 23. november;

København: 29. november.

Nøgleord

Billeder

Links

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. 

DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye