Inklusionen er dumpet – så hvad nu?
Inklusion gentænkt
I feature-artiklen Inklusionen er dumpet – så hvad nu?kan du møde professor emeritus Niels Egelund, der i sin tid klædte politikerne på forud for inklusionsloven i 2012. Han ser tilbage på, hvad der gik galt med inklusionen og hvorfor, men han forklarer også, hvordan man kunne have grebet det anderledes an. Han bliver suppleret af to andre forskere, Lotte Hedegaard Sørensen og Lærke Testmann, der med hver deres tilgang til inklusionsfeltet afdækker, hvorfor inklusionen har spændt ben for lærere og pædagoger gennem tiden. De kommer også med bud på, hvordan vi fremadrettet kan skabe en mere inkluderende skole, og hvordan opgaven pædagogisk og didaktisk skal gribes an.
Inklusionskompetence skal læres i skolen
Inklusion er ikke kun en stor mundfuld for lærere og pædagoger og alle andre professionelle i og omkring skolen – den kræver også særlige kompetencer hos børnene. Både de, der skal inkluderes, og de, der skal inkludere. Derfor argumenterer professor Lars Qvortrup i artiklen Dit inklusionskompetente barn for, at inklusionskompetence er noget, der skal læres i skolen. Ganske enkelt fordi inklusion såvel som eksklusion er et livsvilkår for os mennesker, uanset hvem vi er – hele livet i gennem.
Tværprofessionelt samarbejde: Væk fra mødebordene
”Der er ingen tabere ved inklusion, der lykkes – kun vindere.” Sådan lyder det fra Janne Hedegaard Hansen, der er forsknings- og udviklingsleder ved Københavns Professionshøjskole i artiklenMissing link: Samarbejdet om inklusion skal ind i klassen. Hun argumenterer dog for, at hvis vi skal lykkes med at skabe en inkluderende skole, så kræver det en ny organisering af de fagprofessionelles samarbejde. De skal først og fremmest væk fra mødebordene og ind i klasselokalet, hvor inklusionsudfordringerne udspiller sig til dagligt, lyder opfordringen.
Nest-pædagogik virker
På Katrinebjergskolen i Aarhus har de succes med at arbejde med en særlig Nest-pædagogik, der er målrettet børn med autismespektrumforstyrrelser, men som også giver gode vilkår for børn uden diagnosen. Læs interview med to forskere i artiklen På en skole i Aarhus er det pædagogikken, ikke børnene, der skal tilpasse sig.
PPR skal ind i klassen
PPR spiller en væsentlig rolle i inklusionsarbejdet. Men lige nu sker der bevægelser, der trækker PPR i to forskellige retninger, og som efterlader dem i et dilemma: Skal de fokusere på, at løfte elevernes generelle trivsel ude i klasserne, eller skal kræfterne bruges på at etablere særlige tilbud til de elever, der har det svært? DPU-forsker Dorte Kousholt er ikke i tvivl: Vi skal løse udfordringen i klassefællesskabet, ellers risikerer vi endnu engang at udskille specialområdet, advarer hun i artiklen PPR skal finde vej ind i klassefællesskabet.
Inklusion i dagtilbud: Drop ideologierne, se på praksis
Inklusionen er også en væsentlig pædagogisk opgave i dagtilbuddene. Men her bliver det hurtigt et ideologisk spørgsmål – skal man se det barn, der skal inkluderes, som et barn der har svagheder og mangler? Eller skal man se det som et barn, der har potentialer og ressourcer at byde ind med i fællesskabet? Svaret finder man imidlertid ikke i idelogier, men i praksis, lyder det fra lektor på DPU, Aarhus Universitet Bjørg Kjær. I artiklen Inklusionen lykkes, når pædagoger bevæger sig midt på vejen opfordrer hun pædagoger til at styre uden om de ideologiske grøfter og i stedet finde løsninger i den praktiske pædagogik.
Internationalt blik
Asterisk har talt med den internationalt anerkendte inklusionsforsker Lani Florian, der udfolder sine Tre principper for inkluderende pædagogik, som hun mener, alle lærere kan efterleve, hvis de får de rette ressourcer stillet til rådighed.
Plads til restgruppen
I kommentaren tager lektor og viceinstitutleder på DPU, Aarhus Universitet Christian Christrup Kjeldsen os med en tur ind i klasselokalet, hvor der øves femtabel, og herfra videre til en anden variation over bum-legen, hvor mellem hver femte og hver syvende elev i forskellige sammenhænge falder fagligt udenfor – Bum - du er ude!
Kan mangfoldighedens uddannelsessystem mindske antallet af marginaliserede unge?
I sin leder skriver institutleder Claus Holm om de marginaliserede unge. Han stiller spørgsmålet, om mere mangfoldighed i uddannelsessystemet kan mindske antallet af unge, der falder uden for og ingen uddannelse får?
Debatarrangement om fremtidens inklusion
Nøgleord
Billeder
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
J.C.H. Ellehammerprisen: Førsteprisen går til projekt om geopolitisk regulering af kernevåben16.9.2024 10:25:29 CEST | Pressemeddelelse
”De indsendte bidrag var af meget høj kvalitet,” lyder det fra lektor i Idéhistorie på Aarhus Universitet, Casper Andersen, der er medlem af priskomitéen, og sammen med Ellehammerfonden har sat navne på de første modtagere af den ny-indstiftede pris.
Elev fra Odense Tekniske Gymnasium vinder nyindstiftet pris16.9.2024 10:10:00 CEST | Pressemeddelelse
”De indsendte bidrag var af meget høj kvalitet,” lyder det fra lektor i Idéhistorie på Aarhus Universitet, Casper Andersen, der er medlem af priskomitéen, og sammen med Ellehammerfonden har sat navne på de første modtagere af den ny-indstiftede pris - Ellehammerprisen. Førsteprisen går Emil O’Kane fra Odense Tekniske Gymnasium for projekt om geopolitisk regulering af kernevåben
Ny forskningsoversigt kan styrke skolernes undervisning i bæredygtighed11.9.2024 12:05:24 CEST | Pressemeddelelse
Skolestrejker blev for fem år siden et verdensomspændende våben i kampen for klimaet. Men hvordan kan kampen for klimaet og en bæredygtig fremtid udkæmpes i klasseværelset med pædagogiske metoder og som en del af undervisningen? Det er temaet for en ny forskningsoversigt og podcast fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’.
Op til USA’s valg: Ny podcast udforsker borgerkrigens ekko9.9.2024 06:25:36 CEST | Pressemeddelelse
Podcasten Borgerkrigens ekko trækker lytteren med på et 3000 kilometer langt roadtrip til gamle og nye amerikanske slagmarker. En antropolog, en historiker og en journalist opsøger nutidens ekkoer og slagskyggerne fra den borgerkrig, der var ved at rive USA over i 1860’erne. Tag med på en lydrejse, hvor fortiden ikke bare er det, der skete engang, men derimod noget, der hele tiden bygges, ombygges og kæmpes om i nutiden.
Nyt forskningsprojekt skal undersøge social sammenhængskraft6.9.2024 09:46:49 CEST | Pressemeddelelse
En ny forskningsbevilling fra Det Europæiske Forskningsråd er blevet tildelt projektet "The Glue of Society: A Social Ontology of Social Cohesion" med adjunkt Nicolai Krejberg Knudsen i spidsen. Projektet skal undersøge begrebet ”social sammenhængskraft” og afdække, hvordan social interaktion og samarbejde påvirker samfundets struktur og sammenhængskraft.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum