Inklusion: Giv eleverne indflydelse på undervisningen!
Inklusion har været på de fleste skolers dagsorden igennem de sidste tyve år. Og DPU-forsker Lotte Hedegaard-Sørensen har fulgt udviklingen gennem alle årene. Spørger man hende, er vi langt fra i mål i Danmark, og ser vi ud i Europa, ser det ikke meget bedre ud. Men i et netop afsluttet tvær-europæisk forskningsprojekt, har hun sammen med en række forskerkolleger fra England, Østrig, Spanien og Portugal undersøgt, hvordan lærere ved at give eleverne mere indflydelse på undervisningen kan nå elever i periferien af klassefællesskabet – dem der er svære at nå. Derfor bærer projektet den engelske titel Reaching the Hard to Reach. Forskerne har samarbejdet med elever og lærere på 4. klassetrin på skoler, der har særligt høje andele af elever med lav socioøkonomisk baggrund og elever med diagnoser.
”Et væsentligt fund i vores forskning er – på tværs af landegrænser – at lærerne, skolen og samfundet som sådan har negative forventninger til de her børn. Det gælder også i Danmark. Når der er negative forventninger til nogle børns deltagelse i skolen, fordi de ikke lever op til forestillinger om ’den gode elev’, så er det en barriere for børnenes udvikling. De holdes fast i et negativt mønster. Men når netop de børn får mulighed for at få indflydelse på undervisningen, så blomstrer de,” forklarer Lotte Hedegaard-Sørensen.
Børneforskere i aktion
Derfor valgte forskerne helt bevidst, at gøre nogle af de børn, der er svære at nå, til aktive ’børneforskere’ i projektet. Et par af disse børn blev valgt ud til at observere klassen og melde tilbage til både lærere og forskere, hvad de oplevede, og på den baggrund komme med ændringsforslag til undervisningen.
”Det havde to formål: Dels blev vi som forskere klogere på, hvordan undervisningen så ud med elevernes øjne; og dels profiterede de børn, der normalt var svære at nå, af at blive taget alvorligt som udvalgte børneforskere,” forklarer Lotte Hedegaard-Sørensen.
Forskerne har arbejdet systematisk med børnene og fundet ud af, hvilke elementer der for dem er med til at skabe god undervisning. Børneforskerne lyttede til kammeraterne, og sammen med lærerne og forskerne talte de fx om betydningen af bevægelse, kammeratskab, og hvem man samarbejder med. Ud fra det reflekterede børneforskerne sammen med lærerne, der så tilrettelagde undervisningen ud fra de nye inputs.
”Det helt unikke ved dette projekt er, at vi har arbejdet meget systematisk og med metoder til at fange børns syn på undervisningen. Men det betyder også, at hvis man som skole, skal arbejde med den her metode, så skal man gøre det ordentligt. Men det er ikke uoverkommeligt, for de metoder, vi har brugt, er simple og nemme at bruge direkte,” siger Lotte Hedegaard-Sørensen.
Små justeringer kan ændre meget
Følger man som skole og lærer metoderne, kan man, ifølge forskerne, med relativt små greb justere undervisningen med henblik på at gøre den mere inkluderende.
”Inklusion handler om at justere undervisningen i forhold til, hvor børnene er, og hvad de har behov for. Børnene i vores projekt pegede bl.a. på, at de ville have mere bevægelse og variation i undervisningen samt flere ’luftere’ uden for. Men de gav også udtryk for, at de havde behov for fordybelsesrum og nye måder at organisere gruppearbejdet på. Det er små justeringer, børnene har foreslået, som man som lærer nemt kan tage til sig, når man skal planlægge undervisningen, og som gør en verden til forskel for elevernes trivsel og læring,” siger Lotte Hedegaard-Sørensen
Mellem styring og ansvar for egen læring
En anden væsentlig indsigt, som forskerne er kommet frem til via forskningsprojektet, er, at tiden er moden til en midter-position, der lægger sig midt mellem på den ene side styring, som har præget diskussionen om skole og undervisning de senere år, og på den anden side ansvar for egen læring, som var del af diskussionen i 1980’erne og 90’erne, og som vi i dag har vendt ryggen.
”Vi finder med projektet en balance mellem de to poler netop ved at give børnene indflydelse – ikke ansvar, men indflydelse. På den måde kommer vi tilbage til det pædagogik egentlig handler om: At finde en balance mellem individets selvforvaltning og samfundets krav, og herved støtter vi børnene i at blive demokratiske deltagere,” lyder det fra Lotte Hedegaard-Sørensen.
Hun mener, at projektet her kan noget, som andre indsatser ikke kan:
”Alt for længe er inklusionsdagsordenen blevet sat af politikerne ud fra ideologiske og økonomiske hensyn. Men det her projekt tager dagsordenen tilbage til pædagogikken, så den igen kommer til at handle om, at alle børn skal deltage. Det handler ikke om en ideologi, som sættes uden for skolen, eller om samfundsøkonomi. Det handler om børn, lærere, undervisning og pædagogik og alt det, der foregår til dagligt i skolen.”
Fakta om forskningsprojektet Reaching the hard to reach
Reaching the hard to reach er et Erasmus plus-projekt, der er gennemført fra 2017-20, og hvor følgende europæiske lande deltager: Danmark, England, Østrig, Portugal og Spanien. Formålet er at udvikle strategier til at inddrage alle elever i undervisningen.
Projektet består af tre faser: I første fase samarbejder lærere, elever og forskere om at uddanne såkaldte børneforskere og om at implementere en ‘spørgemodel´. I fase to arbejder mellemtrinet på fem skoler i hvert land med modellen. I den tredje fase udbredes resultaterne til andre skoler.
Læs mere
Asterisk nr. 90: Ræk ud efter elevernes lyst til læring
Folkeskolen.dk: Forskning: Medbestemmelse motiverer eleverne - også til at inkludere kammeraterne - Folkeskolen.dk
Kontakter
Lotte Hedegaard-Sørensen
Lektor ved DPU, Aarhus Universitet
Mail: lohes@edu.au.dk
Mobil: 22 40 84 28
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Metallerne afslører: Bronzealderen var mere forbundet, end vi hidtil har troet11.9.2025 08:34:53 CEST | Pressemeddelelse
Et internationalt forskerhold har i forbindelse med forskningsprojektet Metals & Giants kastet nyt lys over metalhandlen i bronzealderen – og åbnet for nye perspektiver på forbindelserne mellem Sardinien og Norden, hvor de ikoniske hornede hjelme også optræder.
SLØK-forelæsning med Lea Ypi, Professor i Politisk Teori, London School of Economics3.9.2025 08:27:56 CEST | Pressemeddelelse
Fredag den 24. oktober 2025 kl. 13.30-15.00 afholdes årests SLØK-forelæsning på Aarhus Universitet med LEA Ypi, professor i Politisk Teori, London School of Economics
Kultur som immunforsvar: ny doktordisputats udfordrer forståelsen af fællesskaber29.8.2025 08:55:05 CEST | Pressemeddelelse
Den 19. september forsvarer Jesper Sørensen, lektor i Religionsvidenskab ved Aarhus Universitet, sin doktordisputats. En afhandling, der forener hjernens forudsigelser, kroppens immunforsvar og menneskets kulturhistorie for at svare på spørgsmålet: hvorfor overlever kulturer – og forandrer sig?
Læseglæden hos skoleelever falder støt, jo ældre de bliver20.8.2025 10:36:04 CEST | Pressemeddelelse
I 2023 viste den internationale PIRLS-undersøgelse, at danske 4. klasseelevers læseglæde er i frit fald. En ny omfattende undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet af læseglæden hos folkeskoleelever i Rudersdal Kommune bekræfter den bekymrende udvikling, hvor især smartphonen er den store synder. Undersøgelsen peger på forhold i både skolen og hjemmet, der påvirker børn og unges lyst til at læse, og leverer anbefalinger til, hvordan vi kan vække læseglæden.
Historiker om kommende EU-formandskab: USA vender blikket mod Europa – igen19.6.2025 07:42:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark overtager EU-formandskabet 1. juli 2025 i en tid med øget geopolitisk spænding. USA har igen fokus på Europa og efterlyser større ansvar fra sine allierede – et mønster, der ifølge professor i historie på Aarhus Universitet, Thorsten Borring Olesen, har rødder tilbage til 1973.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum