Influencers er tilbage i ny stærk sæson på Xee

Kom tæt på de sociale mediestjerner Anne Gadegaard, Tina Maria, Anna Briand og Frederik Trudslev. Følg med i deres hverdag og oplev, om livet som eftertragtet influent altid er så perfekt, som det ser ud på overfladen.

Efter en succesfuld første sæson af dokumentarserien Influencers vender de populære stjerner nu tilbage på Xee i sæson 2. Det sker torsdag 25. april, hvor Xee igennem seks afsnit følger fire af Danmarks største influencers helt tæt. Kom med på den røde løber, til fotosessions og få et indblik i livet som social mediestjerne - et misundelsesværdigt liv, der dog ikke altid er lutter lagkage. For der er også en bagside, og indimellem bliver presset så hårdt, at livet som influent bliver taget op til overvejelse.

De fire hovedpersoner er Anne Gadegaard, Tina Maria, Anna Briand og Frederik Trudslev. De har alle fire flere hundrede tusinde følgere på YouTube og Instagram, hvor deres liv fremstår perfekt med oplevelser, penge, berømmelse, VIP-treatment, gaver og bekræftelse i rå mængder. Men bag videoerne og opslagene med de perfekte billeder gemmer sig en hverdag, præget af hårdt arbejde, personlige kampe og benhård konkurrence. I serien får du begge sider af influencernes liv.

I Influencers 2 tager de fire danske influencers seerne med rundt i deres hverdag, hvor det at være på, er et konstant arbejde, 24 timer i døgnet. De perfekte opslag og videoer skal hele tiden planlægges og gøres klar. Og selv når man mødes med private venner, er der anledninger til at fodre de sociale medier med nye opslag og videoer.

Samtidig nages de hver især af tvivl, usikkerhed og mangel på selvtillid på trods af den enorme opmærksomhed, de har på sociale medier. Alle fire fortæller hudløst ærligt om, at livet ikke altid kun er så fantastisk, som det ser ud til på SoMe.

Kamp om opmærksomhed
Hver dag oploades der på verdensplan 400 timers nye videoer i minuttet til YouTube. På Instagram er der 300 millioner daglige brugere, og kampen for opmærksomhed fra brugere og følgere er enorm. De største influencers på de sociale medier tjener blandt andet penge på, at virksomheder betaler dem for at lave opslag, der skal inspirere følgerne.

Tina Maria afslører i den nye dokumentarserie, at mens hun fik 300 kroner for sit første sponserede opslag, er det i dag ikke et særsyn med en omsætning på op til 250.000 kroner om måneden.

”Jeg kan via mine opslag og mange følgere tilbyde en meget stor rækkevidde kombineret med min personlighed og troværdighed, når jeg anbefaler noget, jeg selv sætter stor pris på. Ser man på mig udefra, ser alt nok perfekt ud, men jeg har også mine dæmoner at slås med fra manglende selvværd, usikkerhed og tvivl”, siger Tina Maria blandt andet i serien, hvor hun også lader seerne komme tæt på, hvordan det er hele tiden at skulle udstråle overskud og være online.

Anne Gadegaard står også midt i en kamp i anden sæson af Influencers. Hun er gravid og har besluttet, at eftersom hun tidligere var en af Danmarks største bloggere, er det nu på tide at genoptage karrieren, fordi hun som kommende mor føler, hun for alvor igen har noget at byde på. Hun lægger blandt andet derfor nye billeder op at sig selv og sin mave, og blogger om sin graviditet, ligesom hun indgår et samarbejde med firmaet Ønskebørn.

”I min barsel vil jeg satse på at finde ud af, om jeg skal satse på at leve af at blogge. Jeg prøver nok at finde et nyt publikum, nu hvor jeg skriver mere om mig selv. For mig er det afgørende, jeg kan slappe af i det og blogge om det, der er vigtigt for mig. Derfor går jeg nu igen til premiere og sådanne ting for at få sat fokus på min blog. Jeg giver den alt for at se, om jeg kan leve af det som fuldtidsarbejde,” siger Anne Gadegaard i serien. Anne Gadegaard har 90.000 unikke besøgende hver måned på sin blog.

Anna Briand går i serien på scenen under et foredrag i Holstebro, hvor hun oplever en række af sine følgere i virkelighedens verden. En ung pige siger til hende, at det er hendes livs oplevelse at møde Anna. Det rammer hovedet på sømmet for Anna, der er dybt taknemlig for sine følgere, men også slås med at skulle være glad udadtil, og at hun derfor ikke altid er der for sig selv. Anna gik blandt andet ud af gymnasiet, men er i tvivl om, hvorvidt det har været rigtigt. Hun har i dag 184.000 følgere på Instagram og 160.000 abonnenter på YouTube.

”Jeg er faktisk ret genert, og det kan til tider være svært og finde ud af om folk griner med en eller af en. Men hver gang jeg møder mine følgere, bliver jeg bekræftet i hvorfor jeg elsker at lave det jeg gør, i og med det bringer en glæde for begge parter. Alle starter fra 0 på YouTube, og jeg kan kun opfordre folk til selv at gå i gang,” siger Anna Briand, der også fortæller, at det er hårdt arbejde, og at det kan være svært at have en dårlig dag, når man føler man konstant skal være glad udadtil.

Frederik Trudslev lavede i 2018 en af årets meste sete videoer på YouTube, hvor han bekræftede sin seksualitet. Influencers fik lov at følge med, da Frederik skulle i både tv, radio og i diverse interviews med Vi Unge m.fl. Her viser hans hverdag, at Frederik nok er den sjove fyr på YouTube, men at der ligger meget alvor bag alle opslag. Vi er også med, da han står foran Guldtuben sidste år og er nomineret til adskillige priser.

”Jeg elsker mit arbejde og det at være en slags rollemodel og kendt. Jeg lever lige nu et liv, jeg har drømt om, men det er også benhårdt arbejde. Man er altid urolig for, hvordan ens følgere reagerer på en alvorlig video, f.eks. den om min seksualitet, men jeg føler, jeg deltager i en vigtig debat, når jeg springer ud. Og så elsker jeg at få respons,” siger Frederik Trudslev, der har over 130.000 følgere på Instagram og 83.000 subscribers på YouTube.

Serien Influencers ser gennem de fire influenters liv på, hvordan man kan blive stjerne på YouTube og andre sociale medier. Og de fire fortæller ærligt om, hvilke personlige konsekvenser det har, når man deler sit liv med hele verden på sociale medier. De fire influencers har alle haft et kamerahold med sig gennem et par måneder, og man får derfor et helt unikt indblik i influencer-livet.

Influencers er produceret af Drive Studios for YouSee.

Xee sender torsdag den 25. april kl 22 de to første afsnit af Infuencers 2, ligesom serien kan streames hos Xee.