Industriteknikernes svendeprøve bliver mere individuel og innovativ
Revideringen af industriteknikernes svendeprøve, som IU har foretaget i samarbejde med faglærere på landets erhvervsskoler, betyder, at sværhedsgraden for de individuelle prøver er nivelleret, så de ligger på samme høje niveau landet over. Der indføres samtidig et pointsystem, som skal sikre en objektiv vurdering af den enkeltes kompetencer.
Fokus på faglighed og designfrihed
Der er også ændret i opgavernes tid, indhold og hvor meget de tæller i den samlede bedømmelse. De individuelle CNC-opgaver er blevet tilføjet C-akse-programmering og spåntagning med roterende værktøjer, ligesom opmåling af de CNC-fræsede emner fremover skal gennemføres på en 3-koordinat målemaskine, hvorfra der desuden kan laves en målerapport. Tiden og vægtningen af de individuelle opgaver og teoriprøven er øget, mens projektopgaven kommer til at fylde mindre. Denne går samtidig fra en bunden opgave til en opgave, der giver eleverne mulighed for selv at designe og udvikle en prototype.
Ændringerne skal sikre elevernes faglige kompetencer og samtidig give dem mulighed for at tænke stort og vise, hvad de kan.
Faglærerne er klædt på
Faglærere, som til dagligt underviser på industriteknikeruddannelsen, fik på en konference arrangeret af IU på TECH College i Aalborg i juni præsenteret den nye svendeprøves opgaver og organisering og mulighed for at se og gennemgå mange af de nye tegninger og produktionsgrundlag, så de er klar til at implementere den nye svendeprøve på uddannelsen.
Den nye prøve forventes at være fuldt integreret senest fra den 1. januar 2023.
Den komplette liste over ændringer i svendeprøven ser således ud:
- Sværhedsgraden på individuelle prøver er nivelleret og højnet
- Der er udarbejdet skemaer for objektiv pointbedømmelse af begge de individuelle opgaver
- Der indføres en multiple choice-teoriprøve
- Projektopgaven går fra bunden opgave til designfrihed i udviklingen af en prototype, hvor der skal indgå 6 ud og 15 mulige processer
- Tiden til teoriprøven og de individuelle opgaver er øget med 25%, som tages fra projektopgaven
- Der er ændret på eksamensformen, så den bliver mere individuelt orienteret
- Der er justeret i den procentvise vægtning af karakteren. Teoriprøven vægter 20%, de to individuelle CNC-opgaver vægter hver 30% og projektprøven vægter 20%
Kontakter
Astrid Sandvad KudahlKommunikationskonsulent
Tlf:21894848ask@iu.dkInformation om Industriens Uddannelser
Følg pressemeddelelser fra Industriens Uddannelser
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Industriens Uddannelser
Jonas fra Taastrup er ny danmarksmester i mediegrafik20.4.2024 16:11:25 CEST | Pressemeddelelse
Jonas Vest Blichfeldt fra Taastrup har vundet DM i Skills 2024 for mediegrafikere. Lørdag talte Mette Frederiksen ved afslutningsceremonien i Roskilde, hvor Søren Heisel, Tomas Breddam og Poul Nyrup Rasmussen overrakte medaljer.
Her er industriens danmarksmestre 202420.4.2024 15:24:28 CEST | Pressemeddelelse
Efter tre intense konkurrencedage kulminerede dette års DM i Skills lørdag med kåringen af danmarksmestrene i 47 forskellige fag. Se vinderne fra industriens ti konkurrencefag.
Danske industriteknikerlærlinge skal i oplæring på Lockheed Martin14.3.2024 14:12:43 CET | Pressemeddelelse
Den 6. maj 2024 rejser fire danske industriteknikerlærlinge til Texas i USA. De er blevet udvalgt til at komme i oplæring hos flyproducenten Lockheed Martin, der fremstiller kampflyene F-35.
Ildsjæl modtager legat fra Metalindustriens Lærlingeudvalgs Jubilæumslegat19.12.2023 15:00:39 CET | Pressemeddelelse
Julesurprise: Formand for Erhvervsskolernes Elevorganisations, Julie Kølskov Madsen, modtager 30.000 kr. fra Metalindustriens Lærlingeudvalgs Jubilæumslegat.
Ændrede overgangskrav skal styrke metaluddannelserne1.12.2023 13:38:46 CET | Pressemeddelelse
Nu skal der flere lærlinge på metalindustriens erhvervsuddannelser. Det skal en ændring af uddannelsernes overgangskrav være med til at sikre. Ændringen betyder bl.a., at lærlinge ikke længere skal undervises i fx tekstanalyse på grundforløb 2, men i stedet møder faget dansk i den øvrige undervisning. Dermed bliver kravene mellem grundforløbet og hovedforløbet mere relevante, og det skal understøtte, at flere vælger og gennemfører uddannelserne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum