Hver fjerde dansker vil spare på julegaverne i år

Mange danskere har nedsat deres forbrug på grund af de stigende leveomkostninger, men hvordan kommer det til at påvirke julen? Vil der være færre gaver under træet?

YouGov måler hver måned, hvordan danskerne håndterer de stigende leveomkostninger, og i følge de seneste resultater har 59% nedsat deres forbrug som resultat af inflationen. Julen synes dog at være fredet for mange, for selv om majoriteten har skåret ned, vil lidt over halvdelen af befolkningen (56%) bruge det samme på julen, som de plejer, og 5% vil bruge mere. Det er især befolkningen over 50 år, som vil bruge det samme (63%).

De stigende leveomkostninger betyder dog, at hver tredje dansker (33%) vil bruge mindre på julen i år sammenlignet med tidligere. Særligt kvinder vil skære ned (37% mod 29% af mænd).

Hvor vil danskerne spare?

Hver fjerde dansker (26%) vil bruge færre penge på gaver i år. Der kommer dog stadigvæk til at være gaver under træet. Danskerne, som fejrer jul, forventer nemlig i gennemsnit at give 7 gaver i år. I Norden bliver vi kun overgået af nordmændene, som i snit vil give 9 gaver. I gennemsnit vil danskerne, som fejrer jul, bruge næsten 3000 kr. på julegaver i år.

Der kan også komme færre eller andre retter på julebordene i år. Hver femte (18%) vil bruge færre penge på mad i år. Julen kan også blive mindre kulturel og social, da 17% har svaret, at de vil skære ned på oplevelser (fx juleforestillinger og julemarkeder), og 15% vil skære ned på sociale sammenkomster.

Endelig kan de stigende leveomkostningerne blive ekstra dårligt nyt for de fattige og hjemløse. 12% af danskerne vil nemlig give mindre til velgørenhed denne jul.

Undersøgelsen er baseret på interview med 1035 repræsentativt udvalgte personer over 18 år fra YouGov Panelet i perioden 2. - 5. december 2022. Stikprøven er repræsentativ på køn, alder, geografi.

Vores 22 millioner registrerede medlemmer udgør et stærkt engageret forbrugerpanel, der dagligt leverer tusindvis af datapunkter om deres meninger, holdninger og adfærd. Vi kombinerer denne kontinuerlige strøm af data med vores analyse-ekspertise for at opnå indsigter, som organisationer og virksomheder kan bruge til at opnå et bedre beslutningsgrundlag.