Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger
Den globale økonomi står over for betydelige udfordringer. Med priser, der stiger hurtigere end husholdningernes indkomst i mange lande, er der opstået en global leveomkostningskrise.
YouGov har publiceret sin årlige Global Financial Outlook-rapport. Rapporten giver unik indsigt i 18 internationale markeder, beskriver udviklingen i den generelle levestandard, og hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
I de sidste 12 måneder har mange globale forbrugere oplevet en negativ indvirkning i deres disponible indkomst. 50% oplever, at deres disponible indkomst er faldet (24% siger, at den er faldet meget, og 26% at den er faldet lidt). Kun 15% af de globale forbrugere har oplevet en positiv stigning i deres disponible indkomst, hvor 12% angiver, at den er steget lidt, og 3% at den er steget meget. Knap hver tredje oplevede ingen ændringer i deres disponible indkomst (29%).
Undersøgelsen viser, at de ældre forbrugere er mest påvirkede af de stigende leveomkostninger. 56% af de 55+ årige og 53% af de 45-54-årige oplevede, at deres disponible indkomst faldt sidste år mod 39% af de 18-24 årige. Særligt forbrugere i alderen 55+ har en større afhængighed af pensionsmidler, hvor eventuelle stigninger i leveomkostningerne i mindre grad bliver opvejet af stigninger i indkomsten.
Halvdelen af den danske befolkning har fået færre penge mellem hænderne
I Danmark har de stigende leveomkostninger ramt alle aldersgrupper.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Hver anden dansker (50%) har oplevet, at deres disponible indkomst er faldet det sidste år (18% siger, den er faldet meget, og 33% at den er faldet lidt). Befolkningen over 35 år, som oftest også har familie og flere faste omkostninger, oplever i højere grad at deres disponible indkomst er faldet (54% mod 37% af de 18-34-årige).
Der er også flere i aldersgruppen 25-34 år, der har oplevet, at deres disponible indkomst er steget de seneste 12 måneder (26%), hvilket hænger godt sammen med at netop denne aldersgruppe typisk vil stige mest i indkomst på grund af job og uddannelse. Der er til gengæld signifikant flere kvinder i Danmark som oplever, at deres disponible indkomst er faldet meget. 23% mod 13% af mænd.
24% af danskerne svarer, at de har brugt deres opsparing som hjælp til at dække udgifter det seneste år.
Om rapporten
YouGov rapporten er baseret på en undersøgelse gennemført i oktober 2022. Alt i alt gennemførte vi mere end 19.000 interview på tværs af 18 markeder med udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet.
Alle undersøgelser blev foretaget online, og i nogle markeder er internettets udbredelse begrænset, hvorfor man kun kan sige, at eksemplerne repræsenterer den del af befolkningen, der er online. Markeder hvor dette gælder er Kina, Hong Kong og Indonesien. For Indien og Mexico er data begrænset til at repræsentere den urbane del af befolkningen.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
Om YouGov
YouGov er et international research- og dataanalysevirksomhed. Vores mission er at levere en kontinuerlig strøm af nøjagtige data om forbrugeres holdning verden over.
Vores 22 millioner registrerede medlemmer udgør et stærkt engageret forbrugerpanel, der dagligt leverer tusindvis af datapunkter om deres meninger, holdninger og adfærd. Vi kombinerer denne kontinuerlige strøm af data med vores analyse-ekspertise for at opnå indsigter, som organisationer og virksomheder kan bruge til at opnå et bedre beslutningsgrundlag.
Med kontorer i Storbritannien, Nordamerika, Kontinentaleuropa, Norden, Mellemøsten, Indien og Stillehavsasien har YouGov et af verdens største markedsanalysenetværk.
For yderligere information besøg yougov.com.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.
Swedes are much more worried about the country’s economy than Danes26.1.2023 10:48:23 CET | Press release
According to our cost-of-living tracker, 61% of Swedes and Danes have felt the rising cost of living and have cut their usual spending. Swedes, however, have a much more pessimistic economic outlook for their country than the Danes.