Hver anden skole prioriterer ikke kompetenceudvikling i undervisningen af ordblinde elever
På 48 procent af folkeskolerne afsættes der, ifølge læsevejlederne, ikke tid til, at lærerne kan deltage i kurser eller tage til oplæg om arbejdet med ordblinde elever. Det er et problem, hvis man spørger skolernes læsevejledere. De vurderer således lærernes arbejde med de ordblinde elever mindre positivt, sammenlignet med læsevejledere fra skoler, hvor der kompetenceudvikling i undervisning af ordblinde elever prioriteres højere.
”Det er bemærkelsesværdigt, at det kun er på hver anden skole, man giver lærere tid til at dygtiggøre sig i undervisningen af ordblinde elever. Vi ved fra forskningen, at kompetente lærere er afgørende for elevernes læring, og det gør sig særligt gældende for ordblinde elever, fordi de er afhængige af, at de får den relevante hjælp og støtte, så de kan deltage i undervisningen,” siger Anne Kyed Vejbæk, som er konsulent på EVA og projektleder bag undersøgelsen.
Alle lærere bør have fokus på de ordblinde elever
Læsevejlederne vurderer overordnet set dansklærernes arbejde med ordblinde elever markant mere positivt sammenlignet med lærerne i de øvrige fag. Eksempelvis vurderer i alt 84 procent af læsevejlederne, at dansklærerne i høj eller nogen grad forbereder undervisningen, så den understøtter ordblinde elevers mulighed for at bruge IT-hjælpemidler. Tilsvarende er det blot 33 procent af læsevejlederne, som vurderer, at de øvrige lærere i høj eller nogen grad forbereder undervisningen, så den understøtter ordblinde elevers mulighed for at bruge IT-hjælpemidler. I forlængelse heraf vurderer størstedelen af de adspurgte læsevejledere, at der er størst potentiale i at prioritere kompetenceudvikling af lærerene i de øvrige fag frem for dansklærerne. 65 procent af læsevejlederne mener således, at man i høj grad kan styrke læringsmulighederne for skolens ordblinde elever gennem kompetenceudvikling af lærere i de øvrige fag.
”At kunne læse og skrive er helt basale færdigheder, som er en central del af alle folkeskolens fag, både når man skal afrapportere forsøg i fysik, orientere sig i en artikel i samfundsfag eller læse en bageopskrift i madkundskab. Derfor er det ikke kun dansklæreren, som skal vide, hvordan man understøtter de ordblinde elever i undervisningen. Det er alle lærere på tværs af alle fag, som skal arbejde målrettet med at tage hånd om de ordblinde elever i undervisningen,” forklarer Anne Kyed Vejbæk.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen af arbejdet med ordblinde elever i folkeskolen består dels af en kortlægning af skolernes praksis for arbejdet med ordblinde elever og dels af et vidensnotat, som formidler centrale pointer fra forskning i almenpædagogiske forhold i skolen og rammer om undervisningen af ordblinde elever.
Kortlægningen er blevet til på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse foretaget i foråret 2020. Spørgeskemaet blev udsendt til samtlige folkeskoler i Danmark. 822 skoler indvilgede i at deltage i undersøgelsen og heraf besvarede 585 skoler det tilsendte spørgeskema, hvilket gav en svarprocent på 71 procent.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Ellermann-AarslevKommunikationskonsulent
Tlf:28 94 01 37rea@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum