Hver anden skole prioriterer ikke kompetenceudvikling i undervisningen af ordblinde elever
På 48 procent af folkeskolerne afsættes der, ifølge læsevejlederne, ikke tid til, at lærerne kan deltage i kurser eller tage til oplæg om arbejdet med ordblinde elever. Det er et problem, hvis man spørger skolernes læsevejledere. De vurderer således lærernes arbejde med de ordblinde elever mindre positivt, sammenlignet med læsevejledere fra skoler, hvor der kompetenceudvikling i undervisning af ordblinde elever prioriteres højere.
”Det er bemærkelsesværdigt, at det kun er på hver anden skole, man giver lærere tid til at dygtiggøre sig i undervisningen af ordblinde elever. Vi ved fra forskningen, at kompetente lærere er afgørende for elevernes læring, og det gør sig særligt gældende for ordblinde elever, fordi de er afhængige af, at de får den relevante hjælp og støtte, så de kan deltage i undervisningen,” siger Anne Kyed Vejbæk, som er konsulent på EVA og projektleder bag undersøgelsen.
Alle lærere bør have fokus på de ordblinde elever
Læsevejlederne vurderer overordnet set dansklærernes arbejde med ordblinde elever markant mere positivt sammenlignet med lærerne i de øvrige fag. Eksempelvis vurderer i alt 84 procent af læsevejlederne, at dansklærerne i høj eller nogen grad forbereder undervisningen, så den understøtter ordblinde elevers mulighed for at bruge IT-hjælpemidler. Tilsvarende er det blot 33 procent af læsevejlederne, som vurderer, at de øvrige lærere i høj eller nogen grad forbereder undervisningen, så den understøtter ordblinde elevers mulighed for at bruge IT-hjælpemidler. I forlængelse heraf vurderer størstedelen af de adspurgte læsevejledere, at der er størst potentiale i at prioritere kompetenceudvikling af lærerene i de øvrige fag frem for dansklærerne. 65 procent af læsevejlederne mener således, at man i høj grad kan styrke læringsmulighederne for skolens ordblinde elever gennem kompetenceudvikling af lærere i de øvrige fag.
”At kunne læse og skrive er helt basale færdigheder, som er en central del af alle folkeskolens fag, både når man skal afrapportere forsøg i fysik, orientere sig i en artikel i samfundsfag eller læse en bageopskrift i madkundskab. Derfor er det ikke kun dansklæreren, som skal vide, hvordan man understøtter de ordblinde elever i undervisningen. Det er alle lærere på tværs af alle fag, som skal arbejde målrettet med at tage hånd om de ordblinde elever i undervisningen,” forklarer Anne Kyed Vejbæk.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen af arbejdet med ordblinde elever i folkeskolen består dels af en kortlægning af skolernes praksis for arbejdet med ordblinde elever og dels af et vidensnotat, som formidler centrale pointer fra forskning i almenpædagogiske forhold i skolen og rammer om undervisningen af ordblinde elever.
Kortlægningen er blevet til på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse foretaget i foråret 2020. Spørgeskemaet blev udsendt til samtlige folkeskoler i Danmark. 822 skoler indvilgede i at deltage i undersøgelsen og heraf besvarede 585 skoler det tilsendte spørgeskema, hvilket gav en svarprocent på 71 procent.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Ellermann-AarslevKommunikationskonsulent
Tlf:28 94 01 37rea@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere4.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum