Huaweis Vicepræsident: Storbritannien bør genoverveje forbud mod Huawei efter Trumps valgnederlag

Huaweis Vicepræsident, Victor Zhang, kommer nu med en anbefaling til briterne: De bør genoverveje forbuddet mod Huawei, som blev vedtaget tidligere i år. Storbritannien risikerer, at blive hægtet af den teknologiske udvikling i tiden efter Trump, lyder bekymringen.

”Som en global virksomhed ønsker vi at samarbejde med regeringer, for at vi kan sikre os, at de fører politiker, der medfører vækst. Den beslutning der blevet truffet [i Storbritannien] var politisk, og påvirket af USA´s syn på Huawei og ikke briternes syn på os. Beslutningen var heller ikke motiveret af sikkerhed, men handlede om handelskrigen mellem USA og Kina, ” siger Victor Zhang i et interview til den britiske avis The Guardian mandag.

Ifølge avisen sagde han også, at han håbede, at den kommende administration ville vælge en ’anden tilgang’ end den præsident Trump havde valgt. Victor Zhang påpegede da også, at briterne risikerede at blive hægtet af den teknologiske udvikling, hvis de fortsatte den nuværende politik:

”GCHQ (der indebærer National Cyber Security Centre) har konkluderet, at de tekniske risici, der måtte være, er håndterbare. Den samme konklusion er to parliamentariske udvalg også nået frem til. Personligt tror jeg ikke, at grunden til at udelukke Huawei har noget med sikkerhed at gøre,” siger han, og fortsætter:

” […] Diskussionen i Storbritannien fokuserer på den geopolitiske konflikt i stedet for at fokusere på at forsøge at forbedre Storbritanniens økonomi […] Alt det her er vitalt for, at Storbritannien igen kan blomstre efter Covid-19 og efter Brexit: Handel, teknologi, digitalisering og hvordan man tiltrækker udenlandske investeringer til Storbritannien. ”

Selvom USA for kun kort tid siden har valgt en ny præsident, reflekteres der på EU-niveau allerede nu over, om man partout bør gå i amerikanernes udenrigspolitiske retningen, når det handler om 5G.

Tidligere på måneden har den forhenværende polske udenrigsminister, og nuværende medlem af EU-Parlamentet, Radosław Sikorski, som var minister i den forhenværende polske premierminister og Formand for Det Europæiske Råd Donald Tusks regeringstid, rejst skepsis om dette.

I forbindelse med en høring i EU-Parlamentet om et nyt EU-direktiv, der handler om medlemslandendes indkøb af forsvars- og sikkerhedsudstyr, stillede han spørgsmålstegn ved ‘visse medlemsstaters insisteren på eksklusive, amerikanske sikkerhedsgarantier uden at analysere konsekvenserne af Washingtons konfrontatoriske Kina-politik. ’

Radosław Sikorski bad desuden den Europæiske Kommission om at ’udarbejde en seriøs analyse af EU's afhængighed af det amerikanske sikkerhedsmarked, så vel som den civile og kommercielle sektors afhængighed af big data, robotteknologi og kunstig intelligens i forbindelse med globale IT-trusler’.

”Jeg tror det er klart for enhver, at Trump har kørt en meget hård linje over for Huawei. Vi har en række tydelige eksempler på, hvordan det har sat sine spor rundt om i Europa og i resten af verden, ” siger Huaweis danske kommunikationschef, Tommy Zwicky, og fortsætter:

”Når der så kommer et regeringsskifte i USA, er det også meget naturligt, at man i Europa har appetit på at revurdere situationen omkring 5G og sikkerhedspolitik, som den er lige nu. Så længe den politiske og offentlige diskussion om dette foregår på et faktabaseret grundlag, er vi tilfredse, ” afslutter Tommy Zwicky.

For spørgsmål kontakt venligst kommunikationschef hos Huawei Technologies Denmark ApS, Tommy Zwicky, pr. e-mail: tommy.zwicky@huawei.com