Huaweis basestation RuralStar Pro modtager pris for bidrag til digitalisering af udviklingslande

Huaweis RuralStar Pro Solution modtog prisen for ´Bedste Mobile Opfindelse Til Udviklingslande´ under tele-industriens GSMA GLOMO-prisuddeling.
Huawei modtog prisen for for ´Bedste Mobile Opfindelse Til Udviklingslande´ for basestationen Huawei RuralStar Pro, som er designet til udrulning i landområder i udviklingslande. Her ses en sådan basestation i Guizhou-provinsen, Kina.

Huawei har netop modtaget prisen fra verdens største telebrancheforening GSMA, som bl.a. også står for standardisering af telekommunikationsprodukter over det meste af verden. Prisen blev givet i anerkendelse af det bidrag, som Huawei med produktet har ydet til den digitale udvikling af nye vækstmarkeder. Juryen begrundede tildelingen af prisen med, at basestationen RuralStar Pro Solution er:

”Et rigtig godt eksempel på, hvordan forskellige teknologier kan kombineres og optimeres til at bidrage til løsning af specifikke udfordringer i landområder, som har stort potentiale i udviklingslande.”

Huawei har udviklet en lang serie af innovative mobilkommunikationsløsninger, som er specifikt designet til at servicere tyndt befolkede områder, der har rudimentære infrastruktur- og energinet. Basestationen RuralStar Pro Solution er netop et sådant produkt.

”Til dags dato er Huaweis RuralStar-produkter blevet udrullet på mere end 20.000 lokationer i mere end 60 lande i Asien, Afrika, Sydamerika og Mellemøsten. RuralStar Pro er det seneste produkt i Huaweis fortsatte investering i dette område, som er foregået over mange år, ” sagde David Guo, President for Huaweis Wireless Network Site Product Line i forbindelse med prismodtagelsen.

I 2021 udviklede Huawei RuralStar Pro, som er industriens første basestation til tyndt befolkede områder i udviklingslande, der har det højeste integrationsniveau (RF/baseband/backhaul integration). Ydermere er traditionelt omkostningsfuldt transmissionsudstyr i basestationen også blevet udskiftet og optimeret med optisk fiber, mikrobølgeteknologi og satellitter. Desuden kører RuralStarPro på solenergi, hvilket mindsker den miljømæssige påvirkning, og gør enheden yderst mobil; installation af basestationen tager således kun 2 timer.

De første RuralStar Pro-basestationer blev installeret i den kinesiske Guizhou-provins i Kina. Mere end 20.000 basestationer i RuralStar-serien er allerede blevet installeret over hele verden, og har derved gjort mobilt bredbånd tilgængelig for mennesker i tyndt befolkede områder i udviklingslande over hele kloden, hvilket har bidraget til, at disse regioner også bliver løftet ind i digitaliseringen.

Bl.a. har denne digitalisering under Covid-19-pandemien medført, at skoler kunne lave fjernundervisning, og at informationsdeling om sundhedsservices og pandemiens udvikling har kunnet foregå mere gnidningsfrit i de områder, hvor basestationerne er blevet udrullet.

”Den [RuralStar Pro] har en høj grad af integration, hurtigt installation, nemt vedligehold, og vil bidrage til en acceleration af udbredelsen af netværksdækning i landområder, og fremmer digitaliseringens udbredelse til alle verdenshjørner, ” konkluderede David Guo afslutningsvis.

The Global Mobile (GLOMO) Award blev oprettet i 1996 af GSMA, som er en af telekommunikationsindustrien største branche- og standardiseringsorganisationer. Prisuddelingen dækker forskellige kategorier, så som mobil teknologi, internetforbrug, industri X, og Tech4Good. Priserne bliver uddelt i samarbejde med et tilsynsførende netværk af 250 globale analytikere, medier og eksperter.

Kontakt venligst VP of Communications Xukun Ji pr. mail for pressehenvendelser og spørgsmål relateret til pressemeddelelser: xukun.ji@huawei.com