Huaweis basestation RuralStar Pro modtager pris for bidrag til digitalisering af udviklingslande

Huaweis RuralStar Pro Solution modtog prisen for ´Bedste Mobile Opfindelse Til Udviklingslande´ under tele-industriens GSMA GLOMO-prisuddeling.

Huawei modtog prisen for for ´Bedste Mobile Opfindelse Til Udviklingslande´ for basestationen Huawei RuralStar Pro, som er designet til udrulning i landområder i udviklingslande. Her ses en sådan basestation i Guizhou-provinsen, Kina.

Huawei har netop modtaget prisen fra verdens største telebrancheforening GSMA, som bl.a. også står for standardisering af telekommunikationsprodukter over det meste af verden. Prisen blev givet i anerkendelse af det bidrag, som Huawei med produktet har ydet til den digitale udvikling af nye vækstmarkeder. Juryen begrundede tildelingen af prisen med, at basestationen RuralStar Pro Solution er:

”Et rigtig godt eksempel på, hvordan forskellige teknologier kan kombineres og optimeres til at bidrage til løsning af specifikke udfordringer i landområder, som har stort potentiale i udviklingslande.”

Huawei har udviklet en lang serie af innovative mobilkommunikationsløsninger, som er specifikt designet til at servicere tyndt befolkede områder, der har rudimentære infrastruktur- og energinet. Basestationen RuralStar Pro Solution er netop et sådant produkt.

”Til dags dato er Huaweis RuralStar-produkter blevet udrullet på mere end 20.000 lokationer i mere end 60 lande i Asien, Afrika, Sydamerika og Mellemøsten. RuralStar Pro er det seneste produkt i Huaweis fortsatte investering i dette område, som er foregået over mange år, ” sagde David Guo, President for Huaweis Wireless Network Site Product Line i forbindelse med prismodtagelsen.

I 2021 udviklede Huawei RuralStar Pro, som er industriens første basestation til tyndt befolkede områder i udviklingslande, der har det højeste integrationsniveau (RF/baseband/backhaul integration). Ydermere er traditionelt omkostningsfuldt transmissionsudstyr i basestationen også blevet udskiftet og optimeret med optisk fiber, mikrobølgeteknologi og satellitter. Desuden kører RuralStarPro på solenergi, hvilket mindsker den miljømæssige påvirkning, og gør enheden yderst mobil; installation af basestationen tager således kun 2 timer.

De første RuralStar Pro-basestationer blev installeret i den kinesiske Guizhou-provins i Kina. Mere end 20.000 basestationer i RuralStar-serien er allerede blevet installeret over hele verden, og har derved gjort mobilt bredbånd tilgængelig for mennesker i tyndt befolkede områder i udviklingslande over hele kloden, hvilket har bidraget til, at disse regioner også bliver løftet ind i digitaliseringen.

Bl.a. har denne digitalisering under Covid-19-pandemien medført, at skoler kunne lave fjernundervisning, og at informationsdeling om sundhedsservices og pandemiens udvikling har kunnet foregå mere gnidningsfrit i de områder, hvor basestationerne er blevet udrullet.

”Den [RuralStar Pro] har en høj grad af integration, hurtigt installation, nemt vedligehold, og vil bidrage til en acceleration af udbredelsen af netværksdækning i landområder, og fremmer digitaliseringens udbredelse til alle verdenshjørner, ” konkluderede David Guo afslutningsvis.

The Global Mobile (GLOMO) Award blev oprettet i 1996 af GSMA, som er en af telekommunikationsindustrien største branche- og standardiseringsorganisationer. Prisuddelingen dækker forskellige kategorier, så som mobil teknologi, internetforbrug, industri X, og Tech4Good. Priserne bliver uddelt i samarbejde med et tilsynsførende netværk af 250 globale analytikere, medier og eksperter.

Kontakt venligst VP of Communications Xukun Ji pr. mail for pressehenvendelser og spørgsmål relateret til pressemeddelelser: xukun.ji@huawei.com

Huaweis Ryan Ding i tale på Mobile World Congress: Innovation er afgørende for global økonomisk fremdrift30.6.2021 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse

[Barcelona, Spanien, 29. juni, 2021] Huaweis Executive Director og President of Carrier Business Group Ryan Ding leverede tirsdag en af dagens hovedtaler på andendagen af verdens største telekommunikationsmesse, Mobile World Congress. Her fokuserede Ryan Ding på den stigende vigtighed af innovation som en afgørende faktor for økonomisk vækst over hele verden.