Huawei vil opkræve licens-tariffer på brug af 5G-teknologier

Huawei annoncerede i dag på et forum om intellektuel ophavsret i telekommunikationsindustrien, at virksomheden vil begynde at opkræve tariffer hos smartphone-producenter, der gør brug af virksomhedens 5G-patenter.
Huaweis Chief Legal Officer Song Liuping præsenterer Huaweis nye hvidbog om intellektuel ophavsret 16. Marts 2021

"Huawei har været den største tekniske bidragsyder til udviklingen af 5G-standarder, og følger gældende principper om fair, rimelige og ikke-diskriminerende retningslinjer for patentudlejning."

"Vi håber, at de licens-tariffer vi har annonceret i dag vil fremme overgangen til 5G hos dem, der skal implementere 5G, da de får en mere gennemsigtig omkostningsstruktur, så det vil kunne hjælpe dem i deres overvejelser om fremtidige investeringer."

Sådan lød det i dag fra Jason Ding, som er chef for Huweis afdeling for intellektuel ophavsret på et forum om intellektuel ophavsret i telekommunikationssektoren, som virksomheden afholdt mandag.

Licensering af teknologiske patenter til andre virksomheder er almindelig praksis i telekommunikationsbranchen.

Jason Ding oplyste på føromtalte forum, at for hver multi-mode 5G-smartphone, der bruger Huaweis 5G-patenter, og som produceres af andre virksomheder end Huawei selv, vil Huawei opkræve en licenstarif på maks 15,6 kr. pr. enhed.

Huawei bakkes op i deres beslutning om at opkræve tariffer af Francis Gurry, der er tidligere direktør for WIPO, World Intellectual Property Organization:

"Ved at lancere sin tarifstruktur for 5G-standard-essentielle patenter (SEPs) udbreder Huawei accept og brug af standarder, der er designet til at samarbejde på tværs af systemer, og som skaber pålidelighed og gennemsigtig konkurrence samtidig med, at virksomheden også på retfærdigvis får et afkast på sin investering i forskning og udvikling, " sagde han i forbindelse med Huaweis forum om intellektuel ophavsret i telekommunikationssektoren.

I forbindelse med forummet udgav Huawei også en hvidbog om innovation og intellektuel ophavsret

"Vi ønsker at fortælle historien om vores innovation over de sidste tredive år, og understrege vores langsigtede hensigt om at respektere, beskytte og bidrage til intellektuel ophavsret. Det er vores håb, at vi med denne hvidbog kan skabe en bedre forståelse af, hvordan Huawei er nået der til, hvor vi er i dag", sagde Huaweis Chief Legal Officer Song Liuping på forummet.

For spørgsmål, kontakt venligt Xukun Ji (xukun.ji@huawei.com)