Huawei udgiver årsrapport for 2020 – leverer solide forretningsmæssige resultater globalt

31. marts, 2021. Huawei leverer på trods af et udfordrende 2020 igen solide resultater med en global omsætning på 864,6 mia. kr. – en stigning på 31,5 mia. kr. ift. 2019
Huaweis Deputy Chairman Ken Hu præsenterer Huaweis årsrapport for 2020, 31. marts 2021

[Shenzhen, Kina, 31. marts 2021] Huawei har i dag udgivet årsrapport og lukker 2020 med et globalt resultat, der stemmer over ens med de forretningsmæssige forventningerne til regnskabsåret. Den globale omsætning rundede 864,62 mia. kr., hvilket er en stigning på 31,5 mia. kr. ift. året før. Netto-overskudet rundede 62,70 mia. kr., hvilket også er en stigning ift. året før. Som del af en langsigtet, løbende investering i forskning og udvikling investerede Huawei 137,63 mia. kr., eller 15,9%, af den samlede, globale omsætning i 2020 i forskning og udvikling.

”Over det sidste år har vi holdt skansen, selvom vi har stået i modvind,” sagde Ken Hu, som er Huaweis Deputy Chairman ifm. udgivelsen af årsrapporten.

”Vi har forsat med at innovere, skabt værdi for vores kunder og hjulpet til i bekæmpelsen af corona-pandemien for at bidrage til den økonomiske genopretning og fremgang. Vi greb muligheden for at udvikle videre på vores aktiviteter, hvilket har ledt til en forretningsmæssig indsats, der stemmer over ens med vores forventninger til året. ”

”På trods af de forretningsmæssige udfordringer, som vi har stået over for i løbet af det sidste år, har vi stået fast på at bidrage til en globaliseret og diversificeret supply chain – én, der ikke er afhængig af et enkelt land eller en region, men i stedet for gør brug af globale ressourcer for at sikre en konstant leverancestrøm, ” siger Ken Hu ifm. udgivelsen af årsrapporten for 2020.

Carrier-forretningen

I 2020 bidrog Huaweis carrier-forretning til virksomhedens solide vækst ved at supportere stabil netværksdrift i mere end 1,500 netværk i mere end 170 lande, selv under nedlukninger, som har fundet sted ifm. corona-pandemien.

Ved at understøtte telekommunikationsnetværkene har Huawei også derigennem bidraget til, at områder som online læring, online shopping m.m. kunne lade sig gøre for mennesker over hele verden.

Ved at samarbejde med operatørerne har Huawei også bidraget til udvikling af 5G-netværk i verdensklasse. Huawei har også taget store skridt i innovativ brug af 5G-teknologi, hvor virksomheden har implementeret mere end 3000 5G-innovationsprojekter i mere end tyve industrier, fra minedrift til stålproduktion, havnedrift og produktionssektoren. Virksomhedens samlede omsætning fra operatør-forretningen landede på 293,54 mia. kr., hvilket er en stigning på 0,2% ift. året før.

Enterprise-forretningen

Også virksomhedens enterprise-forretning gjorde store fremskridt ift. den digitale transformation, som i disse år sker globalt. Bl.a. har 253 virksomheder fra Fortune Global 500-indexet og mere end 700 byer verden over valgt Huawei som deres partner i deres digitale transformation. Således omsatte Huaweis enterprise-forretning for 97,32 mia. kr. – en stigning på hele 23% ift. sidste år.

Consumer-forretningen

Også Huaweis Consumer-forretning leverede gode, globale resultater. Bl.a. fortsatte afdelingen den globale udrulning af Seamless AI Life-strategien, 1+8+N, som kan forbinde kundernes forskellige enheder med hinanden og skabe en intelligent verden, der kan bruges i mange hverdagssituationer fra smart office, til fitness og sundhed, rejser, og underholdning. Det samlede resultat lød på 468,42 mia. kr., en stigning på 3,3% ift. 2019.

Uden for de tre hoved-grene af forretningen (carrier, consumer, enterprise) har Huawei tjent 5,32 mia. kr.

“Huawei tror fuldt og fast på, at digitale teknologier kan skabe nye og friske løsninger på de problemer, vi alle sammen går rundt med. […] vi bliver nødt til at have åbent samarbejde, minimere ricisi og dele udkommet af vores arbejde. Det er den eneste måde vi kan skabe fælles fremgang på, “ sagde Ken Hu, og fortsatte:

”Hvis vi skal kunne gøre det, bliver vi nødt til at fremme og beskytte globale standarder, etablere alliancer i både økosystemet og i forskellige industrier, støtte verdensomspændende open-source projekter og skabe landvendinger igennem udvikling af nøgle-teknologier. Vi bliver nødt til at sammenlægge, skabe og dele ressourcer på tværs af hele den teknologiske industri, og blive ved med at holde fokus på at skabe værdi for vores slutkunder. Dét er nøglen til at bygge et åbent og globalt økosystem, der kan bringe organisationer sammen på tværs af industrier, ” afsluttede han.

Alle finansielle resultater i 2020 Annual Report blev revideret af KPMG.

Årsrapporten kan downloades her:

Alle tal er omregnet fra kinesiske yuan (CNY) til danske kroner (DKK) 31. marts 2021.

Kurs: 1 CNY = 0,97 DKK

For spørgsmål kontakt Huaweis Vice President Public Affairs, Communication & Sustainable Development, Xukun Ji: xukun.ji@huawei.com